PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lourenço Nunes Batista
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14907
Resumo: The article contemplates the issues of education (recomposition of learning) in the midst of the process of resuming face-to-face teaching following the greatest catastrophe in contemporary world health, the COVID-19 pandemic, specifically addressing the work of elementary school teachers II who work in school physical education in Juazeiro do Norte - CE. The objective of the present study was to identify which methodological strategies are used by physical education teachers to meet the need to recompose learning in the midst of the resumption of face-to-face teaching, using a quantitative and qualitative methodology. Five methodologies used were identified in order to meet the needs of recomposition: content review, tutoring (developed in an interdisciplinary way), playfulness, diagnostic evaluation and cooperation activities.
id UFMS-4_14ca2c9b4a04e58ed61e7d280d7f1468
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14907
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSEEDUCACIÓN FÍSICA Y RECONSTRUCCIÓN DE APRENDIZAJES EN EL CURRÍCULUM DE EDUCACIÓN EN EL SALÓN DE UN MUNICIPIO DE CARIRI CEARENSEEDUCAÇÃO FÍSICA E RECOMPOSIÇÃO DA APRENDIZAGEM NA RETOMADA DO ENSINO PRESENCIAL EM UM MUNICÍPIO DO CARIRI CEARENSEEducación FísicaEnseñanza AprendizajeRecomposición del AprendizajePhysical EducationTeaching LearningRecomposition of LearningEducação FísicaEnsino AprendizagemRecomposição da AprendizagemThe article contemplates the issues of education (recomposition of learning) in the midst of the process of resuming face-to-face teaching following the greatest catastrophe in contemporary world health, the COVID-19 pandemic, specifically addressing the work of elementary school teachers II who work in school physical education in Juazeiro do Norte - CE. The objective of the present study was to identify which methodological strategies are used by physical education teachers to meet the need to recompose learning in the midst of the resumption of face-to-face teaching, using a quantitative and qualitative methodology. Five methodologies used were identified in order to meet the needs of recomposition: content review, tutoring (developed in an interdisciplinary way), playfulness, diagnostic evaluation and cooperation activities.El artículo contempla las cuestiones de la educación (recomposición de los aprendizajes) en medio del proceso de reanudación de la docencia presencial tras la mayor catástrofe en la salud mundial contemporánea, la pandemia del COVID-19, abordando específicamente la labor de los docentes de primaria II que trabajan en educación física escolar en Juazeiro do Norte - CE. El presente estudio tuvo como objetivo identificar qué estrategias metodológicas utilizan los docentes de educación física para atender la necesidad de recomponer los aprendizajes en medio de la reanudación de la enseñanza presencial, utilizando una metodología cuantitativa y cualitativa. Se identificaron cinco metodologías utilizadas para atender las necesidades de recomposición: revisión de contenidos, tutoría (desarrollada de manera interdisciplinaria), lúdica, evaluación diagnóstica y actividades de cooperación.O artigo contempla as questões próprias da educação (recomposição da aprendizagem) em meio ao processo de retomada do ensino presencial subsequente a maior catástrofe em saúde mundial contemporânea, a pandemia de COVID-19, de maneira específica abordando o trabalho de docentes do ensino fundamental II que atuam na educação física escolar de Juazeiro do Norte - CE. O objetivo do presente estudo foi identificar quais as estratégias metodológicas utilizadas pelos(as) professores(as) de educação física para atender a necessidade de recomposição da aprendizagem em meio à retomada do ensino presencial, utilizando-se de uma metodologia quanti-qualitativa. Foram apontadas cinco metodologias utilizadas com o intuito de atender às necessidades próprias da recomposição: revisão de conteúdos, reforço escolar (desenvolvido de maneira interdisciplinar), ludicidade, avaliação diagnóstica e atividades de cooperação.  Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2023-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1490710.51283/rc.27.e14907Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e149072178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14907/12426Copyright (c) 2023 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lourenço Nunes Batista2023-04-28T20:55:59Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14907Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2023-04-28T20:55:59Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE
EDUCACIÓN FÍSICA Y RECONSTRUCCIÓN DE APRENDIZAJES EN EL CURRÍCULUM DE EDUCACIÓN EN EL SALÓN DE UN MUNICIPIO DE CARIRI CEARENSE
EDUCAÇÃO FÍSICA E RECOMPOSIÇÃO DA APRENDIZAGEM NA RETOMADA DO ENSINO PRESENCIAL EM UM MUNICÍPIO DO CARIRI CEARENSE
title PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE
spellingShingle PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE
Silva, Lourenço Nunes Batista
Educación Física
Enseñanza Aprendizaje
Recomposición del Aprendizaje
Physical Education
Teaching Learning
Recomposition of Learning
Educação Física
Ensino Aprendizagem
Recomposição da Aprendizagem
title_short PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE
title_full PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE
title_fullStr PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE
title_full_unstemmed PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE
title_sort PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE
author Silva, Lourenço Nunes Batista
author_facet Silva, Lourenço Nunes Batista
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lourenço Nunes Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Educación Física
Enseñanza Aprendizaje
Recomposición del Aprendizaje
Physical Education
Teaching Learning
Recomposition of Learning
Educação Física
Ensino Aprendizagem
Recomposição da Aprendizagem
topic Educación Física
Enseñanza Aprendizaje
Recomposición del Aprendizaje
Physical Education
Teaching Learning
Recomposition of Learning
Educação Física
Ensino Aprendizagem
Recomposição da Aprendizagem
description The article contemplates the issues of education (recomposition of learning) in the midst of the process of resuming face-to-face teaching following the greatest catastrophe in contemporary world health, the COVID-19 pandemic, specifically addressing the work of elementary school teachers II who work in school physical education in Juazeiro do Norte - CE. The objective of the present study was to identify which methodological strategies are used by physical education teachers to meet the need to recompose learning in the midst of the resumption of face-to-face teaching, using a quantitative and qualitative methodology. Five methodologies used were identified in order to meet the needs of recomposition: content review, tutoring (developed in an interdisciplinary way), playfulness, diagnostic evaluation and cooperation activities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14907
10.51283/rc.27.e14907
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14907
identifier_str_mv 10.51283/rc.27.e14907
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14907/12426
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Corpoconsciência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e14907
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325458419318784