PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14907 |
Resumo: | The article contemplates the issues of education (recomposition of learning) in the midst of the process of resuming face-to-face teaching following the greatest catastrophe in contemporary world health, the COVID-19 pandemic, specifically addressing the work of elementary school teachers II who work in school physical education in Juazeiro do Norte - CE. The objective of the present study was to identify which methodological strategies are used by physical education teachers to meet the need to recompose learning in the midst of the resumption of face-to-face teaching, using a quantitative and qualitative methodology. Five methodologies used were identified in order to meet the needs of recomposition: content review, tutoring (developed in an interdisciplinary way), playfulness, diagnostic evaluation and cooperation activities. |
id |
UFMS-4_14ca2c9b4a04e58ed61e7d280d7f1468 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14907 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSEEDUCACIÓN FÍSICA Y RECONSTRUCCIÓN DE APRENDIZAJES EN EL CURRÍCULUM DE EDUCACIÓN EN EL SALÓN DE UN MUNICIPIO DE CARIRI CEARENSEEDUCAÇÃO FÍSICA E RECOMPOSIÇÃO DA APRENDIZAGEM NA RETOMADA DO ENSINO PRESENCIAL EM UM MUNICÍPIO DO CARIRI CEARENSEEducación FísicaEnseñanza AprendizajeRecomposición del AprendizajePhysical EducationTeaching LearningRecomposition of LearningEducação FísicaEnsino AprendizagemRecomposição da AprendizagemThe article contemplates the issues of education (recomposition of learning) in the midst of the process of resuming face-to-face teaching following the greatest catastrophe in contemporary world health, the COVID-19 pandemic, specifically addressing the work of elementary school teachers II who work in school physical education in Juazeiro do Norte - CE. The objective of the present study was to identify which methodological strategies are used by physical education teachers to meet the need to recompose learning in the midst of the resumption of face-to-face teaching, using a quantitative and qualitative methodology. Five methodologies used were identified in order to meet the needs of recomposition: content review, tutoring (developed in an interdisciplinary way), playfulness, diagnostic evaluation and cooperation activities.El artículo contempla las cuestiones de la educación (recomposición de los aprendizajes) en medio del proceso de reanudación de la docencia presencial tras la mayor catástrofe en la salud mundial contemporánea, la pandemia del COVID-19, abordando específicamente la labor de los docentes de primaria II que trabajan en educación física escolar en Juazeiro do Norte - CE. El presente estudio tuvo como objetivo identificar qué estrategias metodológicas utilizan los docentes de educación física para atender la necesidad de recomponer los aprendizajes en medio de la reanudación de la enseñanza presencial, utilizando una metodología cuantitativa y cualitativa. Se identificaron cinco metodologías utilizadas para atender las necesidades de recomposición: revisión de contenidos, tutoría (desarrollada de manera interdisciplinaria), lúdica, evaluación diagnóstica y actividades de cooperación.O artigo contempla as questões próprias da educação (recomposição da aprendizagem) em meio ao processo de retomada do ensino presencial subsequente a maior catástrofe em saúde mundial contemporânea, a pandemia de COVID-19, de maneira específica abordando o trabalho de docentes do ensino fundamental II que atuam na educação física escolar de Juazeiro do Norte - CE. O objetivo do presente estudo foi identificar quais as estratégias metodológicas utilizadas pelos(as) professores(as) de educação física para atender a necessidade de recomposição da aprendizagem em meio à retomada do ensino presencial, utilizando-se de uma metodologia quanti-qualitativa. Foram apontadas cinco metodologias utilizadas com o intuito de atender às necessidades próprias da recomposição: revisão de conteúdos, reforço escolar (desenvolvido de maneira interdisciplinar), ludicidade, avaliação diagnóstica e atividades de cooperação. Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2023-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/1490710.51283/rc.27.e14907Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e149072178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14907/12426Copyright (c) 2023 Corpoconsciênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lourenço Nunes Batista2023-04-28T20:55:59Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14907Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2023-04-28T20:55:59Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE EDUCACIÓN FÍSICA Y RECONSTRUCCIÓN DE APRENDIZAJES EN EL CURRÍCULUM DE EDUCACIÓN EN EL SALÓN DE UN MUNICIPIO DE CARIRI CEARENSE EDUCAÇÃO FÍSICA E RECOMPOSIÇÃO DA APRENDIZAGEM NA RETOMADA DO ENSINO PRESENCIAL EM UM MUNICÍPIO DO CARIRI CEARENSE |
title |
PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE |
spellingShingle |
PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE Silva, Lourenço Nunes Batista Educación Física Enseñanza Aprendizaje Recomposición del Aprendizaje Physical Education Teaching Learning Recomposition of Learning Educação Física Ensino Aprendizagem Recomposição da Aprendizagem |
title_short |
PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE |
title_full |
PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE |
title_fullStr |
PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE |
title_full_unstemmed |
PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE |
title_sort |
PHYSICAL EDUCATION AND RECOMPOSITION OF LEARNING IN THE RESUMPTION OF FACE-TO-FACE EDUCATION IN A MUNICIPALITY OF CARIRI CEARENSE |
author |
Silva, Lourenço Nunes Batista |
author_facet |
Silva, Lourenço Nunes Batista |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lourenço Nunes Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación Física Enseñanza Aprendizaje Recomposición del Aprendizaje Physical Education Teaching Learning Recomposition of Learning Educação Física Ensino Aprendizagem Recomposição da Aprendizagem |
topic |
Educación Física Enseñanza Aprendizaje Recomposición del Aprendizaje Physical Education Teaching Learning Recomposition of Learning Educação Física Ensino Aprendizagem Recomposição da Aprendizagem |
description |
The article contemplates the issues of education (recomposition of learning) in the midst of the process of resuming face-to-face teaching following the greatest catastrophe in contemporary world health, the COVID-19 pandemic, specifically addressing the work of elementary school teachers II who work in school physical education in Juazeiro do Norte - CE. The objective of the present study was to identify which methodological strategies are used by physical education teachers to meet the need to recompose learning in the midst of the resumption of face-to-face teaching, using a quantitative and qualitative methodology. Five methodologies used were identified in order to meet the needs of recomposition: content review, tutoring (developed in an interdisciplinary way), playfulness, diagnostic evaluation and cooperation activities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14907 10.51283/rc.27.e14907 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14907 |
identifier_str_mv |
10.51283/rc.27.e14907 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/14907/12426 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Corpoconsciência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Corpoconsciência, v. 27, jan./ dez., 2023 - Publicação Contínua; e14907 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325458419318784 |