GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Mellina Souza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lopes, Priscila, Patrício, Tamiris Lima, Henrique, Nayana Ribeiro, Furtado, Lorena Nabanete dos Reis, Carbinatto, Michele Viviene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Corpoconsciência (Online)
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824
Resumo: The aim of this study was to comprehend how Gymnastics for All (GfA) have been carried out in the university context. This approach was possible throughout the view of the extenders and participants involved in the extension project of GfA, also based on the theoretical perspective of the Freiriana guidelines and FORPROEX. The results presented that the GfA projects were based on three main themes: I) individual appreciation and prior knowledge; II) democratic group issues; III) social interaction among components, which in turn, approached the main themes. We conclued that the GfA extensions enhance the participants’ active envolvement, therefore, contributing to a critical and autonomous academic formation, which recognize the collective.
id UFMS-4_c85263d4c1d89642712dfcd4989f0696
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9824
network_acronym_str UFMS-4
network_name_str Revista Corpoconsciência (Online)
repository_id_str
spelling GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCEGIMNASIA PARA TODOS: PREGUNTAS SOBRE UNA EXPERIENCIA CRÍTICA DE APRENDIZAJEGINÁSTICA PARA TODOS: QUESTÕES SOBRE UMA EXPERIÊNCIA DE APRENDIZAGEM CRÍTICAExtensão UniversitáriaGinástica Para TodosGrupos UniversitáriosPedagogia FreirianaUniversity ExtensionGymnastics for AllUniversity GroupsFreirian PedagogyExtensión UniversitariaGimnasia Para TodosGrupos UniversitariosPedagogía FreirianaThe aim of this study was to comprehend how Gymnastics for All (GfA) have been carried out in the university context. This approach was possible throughout the view of the extenders and participants involved in the extension project of GfA, also based on the theoretical perspective of the Freiriana guidelines and FORPROEX. The results presented that the GfA projects were based on three main themes: I) individual appreciation and prior knowledge; II) democratic group issues; III) social interaction among components, which in turn, approached the main themes. We conclued that the GfA extensions enhance the participants’ active envolvement, therefore, contributing to a critical and autonomous academic formation, which recognize the collective.Este estudio tiene como objetivo comprender, a través de los ojos de los extensionistas y participantes en proyectos de extensión en Gimnasia para Todos (GPT), cómo se ha trabajado esta práctica corporal en el contexto de la extensión universitaria, tomando como base teórica el análisis de la perspectiva de las directrices de la Pedagogía Freiriana y de las directrices del FORPROEX. Los resultados indicaron que los proyectos en GPT implicaron tres temas principales, a saber: a. valorización del conocimiento individual y previo, b. cuestiones democráticas de grupo, c. la interacción social entre los componentes. Estos temas demostraron aproximaciones con las directrices del FORPROEX y las pautas de la Pedagogía Freiriana para la extensión universitaria. Concluimos que las extensiones en GPT mejoraron la participación activa de los actores envueltos y, por lo tanto, contribuyen a una formación académica crítica y autónoma que reconoce el colectivo.Este estudo tem como objetivo compreender, por meio do olhar dos extensionistas participantes de projetos de extensão em Ginástica Para Todos (GPT), como esta prática corporal tem sido trabalhada no contexto da Extensão Universitária, tomando como base teórica da análise a perspectiva das orientações da Pedagogia Freiriana e do FORPROEX. Os resultados indicaram que os projetos em GPT envolveram três principais temáticas, quais sejam: a. a valorização do indivíduo e do conhecimento prévio, b. questões democráticas de grupo c. a interação social entre os componentes que, por sua vez, se aproximaram das bases analisadas. Concluímos que as extensões em GPT potencializaram a participação ativa dos atores envolvidos e, portanto, contribui para uma formação acadêmica crítica, autônoma e que reconheça o coletivo.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 194-2042178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824/6861Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Mellina SouzaLopes, PriscilaPatrício, Tamiris LimaHenrique, Nayana RibeiroFurtado, Lorena Nabanete dos ReisCarbinatto, Michele Viviene2020-04-03T18:19:30Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9824Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-04-03T18:19:30Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE
GIMNASIA PARA TODOS: PREGUNTAS SOBRE UNA EXPERIENCIA CRÍTICA DE APRENDIZAJE
GINÁSTICA PARA TODOS: QUESTÕES SOBRE UMA EXPERIÊNCIA DE APRENDIZAGEM CRÍTICA
title GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE
spellingShingle GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE
Batista, Mellina Souza
Extensão Universitária
Ginástica Para Todos
Grupos Universitários
Pedagogia Freiriana
University Extension
Gymnastics for All
University Groups
Freirian Pedagogy
Extensión Universitaria
Gimnasia Para Todos
Grupos Universitarios
Pedagogía Freiriana
title_short GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE
title_full GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE
title_fullStr GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE
title_full_unstemmed GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE
title_sort GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE
author Batista, Mellina Souza
author_facet Batista, Mellina Souza
Lopes, Priscila
Patrício, Tamiris Lima
Henrique, Nayana Ribeiro
Furtado, Lorena Nabanete dos Reis
Carbinatto, Michele Viviene
author_role author
author2 Lopes, Priscila
Patrício, Tamiris Lima
Henrique, Nayana Ribeiro
Furtado, Lorena Nabanete dos Reis
Carbinatto, Michele Viviene
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Mellina Souza
Lopes, Priscila
Patrício, Tamiris Lima
Henrique, Nayana Ribeiro
Furtado, Lorena Nabanete dos Reis
Carbinatto, Michele Viviene
dc.subject.por.fl_str_mv Extensão Universitária
Ginástica Para Todos
Grupos Universitários
Pedagogia Freiriana
University Extension
Gymnastics for All
University Groups
Freirian Pedagogy
Extensión Universitaria
Gimnasia Para Todos
Grupos Universitarios
Pedagogía Freiriana
topic Extensão Universitária
Ginástica Para Todos
Grupos Universitários
Pedagogia Freiriana
University Extension
Gymnastics for All
University Groups
Freirian Pedagogy
Extensión Universitaria
Gimnasia Para Todos
Grupos Universitarios
Pedagogía Freiriana
description The aim of this study was to comprehend how Gymnastics for All (GfA) have been carried out in the university context. This approach was possible throughout the view of the extenders and participants involved in the extension project of GfA, also based on the theoretical perspective of the Freiriana guidelines and FORPROEX. The results presented that the GfA projects were based on three main themes: I) individual appreciation and prior knowledge; II) democratic group issues; III) social interaction among components, which in turn, approached the main themes. We conclued that the GfA extensions enhance the participants’ active envolvement, therefore, contributing to a critical and autonomous academic formation, which recognize the collective.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824/6861
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Corpoconsciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 194-204
2178-5945
reponame:Revista Corpoconsciência (Online)
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Revista Corpoconsciência (Online)
collection Revista Corpoconsciência (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||ecmmoreira@uol.com.br
_version_ 1798325460648591360