GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Corpoconsciência (Online) |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824 |
Resumo: | The aim of this study was to comprehend how Gymnastics for All (GfA) have been carried out in the university context. This approach was possible throughout the view of the extenders and participants involved in the extension project of GfA, also based on the theoretical perspective of the Freiriana guidelines and FORPROEX. The results presented that the GfA projects were based on three main themes: I) individual appreciation and prior knowledge; II) democratic group issues; III) social interaction among components, which in turn, approached the main themes. We conclued that the GfA extensions enhance the participants’ active envolvement, therefore, contributing to a critical and autonomous academic formation, which recognize the collective. |
id |
UFMS-4_c85263d4c1d89642712dfcd4989f0696 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9824 |
network_acronym_str |
UFMS-4 |
network_name_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCEGIMNASIA PARA TODOS: PREGUNTAS SOBRE UNA EXPERIENCIA CRÍTICA DE APRENDIZAJEGINÁSTICA PARA TODOS: QUESTÕES SOBRE UMA EXPERIÊNCIA DE APRENDIZAGEM CRÍTICAExtensão UniversitáriaGinástica Para TodosGrupos UniversitáriosPedagogia FreirianaUniversity ExtensionGymnastics for AllUniversity GroupsFreirian PedagogyExtensión UniversitariaGimnasia Para TodosGrupos UniversitariosPedagogía FreirianaThe aim of this study was to comprehend how Gymnastics for All (GfA) have been carried out in the university context. This approach was possible throughout the view of the extenders and participants involved in the extension project of GfA, also based on the theoretical perspective of the Freiriana guidelines and FORPROEX. The results presented that the GfA projects were based on three main themes: I) individual appreciation and prior knowledge; II) democratic group issues; III) social interaction among components, which in turn, approached the main themes. We conclued that the GfA extensions enhance the participants’ active envolvement, therefore, contributing to a critical and autonomous academic formation, which recognize the collective.Este estudio tiene como objetivo comprender, a través de los ojos de los extensionistas y participantes en proyectos de extensión en Gimnasia para Todos (GPT), cómo se ha trabajado esta práctica corporal en el contexto de la extensión universitaria, tomando como base teórica el análisis de la perspectiva de las directrices de la Pedagogía Freiriana y de las directrices del FORPROEX. Los resultados indicaron que los proyectos en GPT implicaron tres temas principales, a saber: a. valorización del conocimiento individual y previo, b. cuestiones democráticas de grupo, c. la interacción social entre los componentes. Estos temas demostraron aproximaciones con las directrices del FORPROEX y las pautas de la Pedagogía Freiriana para la extensión universitaria. Concluimos que las extensiones en GPT mejoraron la participación activa de los actores envueltos y, por lo tanto, contribuyen a una formación académica crítica y autónoma que reconoce el colectivo.Este estudo tem como objetivo compreender, por meio do olhar dos extensionistas participantes de projetos de extensão em Ginástica Para Todos (GPT), como esta prática corporal tem sido trabalhada no contexto da Extensão Universitária, tomando como base teórica da análise a perspectiva das orientações da Pedagogia Freiriana e do FORPROEX. Os resultados indicaram que os projetos em GPT envolveram três principais temáticas, quais sejam: a. a valorização do indivíduo e do conhecimento prévio, b. questões democráticas de grupo c. a interação social entre os componentes que, por sua vez, se aproximaram das bases analisadas. Concluímos que as extensões em GPT potencializaram a participação ativa dos atores envolvidos e, portanto, contribui para uma formação acadêmica crítica, autônoma e que reconheça o coletivo.Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso2020-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 194-2042178-5945reponame:Revista Corpoconsciência (Online)instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMSporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824/6861Copyright (c) 2020 Corpoconsciênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Mellina SouzaLopes, PriscilaPatrício, Tamiris LimaHenrique, Nayana RibeiroFurtado, Lorena Nabanete dos ReisCarbinatto, Michele Viviene2020-04-03T18:19:30Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/9824Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconscienciaPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/oai||ecmmoreira@uol.com.br2178-59451517-6096opendoar:2020-04-03T18:19:30Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE GIMNASIA PARA TODOS: PREGUNTAS SOBRE UNA EXPERIENCIA CRÍTICA DE APRENDIZAJE GINÁSTICA PARA TODOS: QUESTÕES SOBRE UMA EXPERIÊNCIA DE APRENDIZAGEM CRÍTICA |
title |
GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE |
spellingShingle |
GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE Batista, Mellina Souza Extensão Universitária Ginástica Para Todos Grupos Universitários Pedagogia Freiriana University Extension Gymnastics for All University Groups Freirian Pedagogy Extensión Universitaria Gimnasia Para Todos Grupos Universitarios Pedagogía Freiriana |
title_short |
GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE |
title_full |
GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE |
title_fullStr |
GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE |
title_full_unstemmed |
GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE |
title_sort |
GYMNASTICS FOR ALL: ISSUES ABOUT A CRITICAL LEARNING EXPERIENCE |
author |
Batista, Mellina Souza |
author_facet |
Batista, Mellina Souza Lopes, Priscila Patrício, Tamiris Lima Henrique, Nayana Ribeiro Furtado, Lorena Nabanete dos Reis Carbinatto, Michele Viviene |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Priscila Patrício, Tamiris Lima Henrique, Nayana Ribeiro Furtado, Lorena Nabanete dos Reis Carbinatto, Michele Viviene |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Mellina Souza Lopes, Priscila Patrício, Tamiris Lima Henrique, Nayana Ribeiro Furtado, Lorena Nabanete dos Reis Carbinatto, Michele Viviene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Extensão Universitária Ginástica Para Todos Grupos Universitários Pedagogia Freiriana University Extension Gymnastics for All University Groups Freirian Pedagogy Extensión Universitaria Gimnasia Para Todos Grupos Universitarios Pedagogía Freiriana |
topic |
Extensão Universitária Ginástica Para Todos Grupos Universitários Pedagogia Freiriana University Extension Gymnastics for All University Groups Freirian Pedagogy Extensión Universitaria Gimnasia Para Todos Grupos Universitarios Pedagogía Freiriana |
description |
The aim of this study was to comprehend how Gymnastics for All (GfA) have been carried out in the university context. This approach was possible throughout the view of the extenders and participants involved in the extension project of GfA, also based on the theoretical perspective of the Freiriana guidelines and FORPROEX. The results presented that the GfA projects were based on three main themes: I) individual appreciation and prior knowledge; II) democratic group issues; III) social interaction among components, which in turn, approached the main themes. We conclued that the GfA extensions enhance the participants’ active envolvement, therefore, contributing to a critical and autonomous academic formation, which recognize the collective. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/9824/6861 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Corpoconsciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Corpoconsciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Corpoconsciência; Revista Corpoconsciência, v. 24, nº1, jan./abr., 2020; 194-204 2178-5945 reponame:Revista Corpoconsciência (Online) instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Revista Corpoconsciência (Online) |
collection |
Revista Corpoconsciência (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Corpoconsciência (Online) - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ecmmoreira@uol.com.br |
_version_ |
1798325460648591360 |