LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | GESTO-Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499 |
Resumo: | This essay draws on Gramscian reflections as a basis to defend the indispensability of the Basic Education teachers' freedom to teach in the context of the project of building a new hegemony - based on the interests of the people. To do so, it follows the argumentative path of showing: first, the relevance of the teaching profession in shaping modern societies; and from there, Gramsci's vision regarding both the strategic importance of the educational institution for the self-determination of subaltern classes and the "type" of intellectual it must form so that a popular collective will can be constituted. |
id |
UFMS-5_23335e9f420c3fd61a4f5c47b9ddad17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufms.br:article/18499 |
network_acronym_str |
UFMS-5 |
network_name_str |
GESTO-Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIAFreedom to teach. New hegemony. Organic Intellectual. Elementary Education.Liberdade de ensinar. Nova hegemonia. Intelectual Orgânico. Educação Básica.This essay draws on Gramscian reflections as a basis to defend the indispensability of the Basic Education teachers' freedom to teach in the context of the project of building a new hegemony - based on the interests of the people. To do so, it follows the argumentative path of showing: first, the relevance of the teaching profession in shaping modern societies; and from there, Gramsci's vision regarding both the strategic importance of the educational institution for the self-determination of subaltern classes and the "type" of intellectual it must form so that a popular collective will can be constituted.Este ensaio vale-se de reflexões gramscianas como fundamento na defesa da imprescindibilidade da liberdade de ensinar dos/as professores/as da Educação Básica no bojo do projeto de construção de uma nova hegemonia —alicerçada nos interesses do povo. Para isso, percorre o caminho argumentativo de mostrar: em primeiro lugar, a relevância da profissão docente na conformação das sociedades modernas; e, a partir daí, a visão de Gramsci tanto no que tange à importância estratégica da instituição escolar para a autodeterminação das classes subalternas quanto no que se refere ao “tipo” de intelectual que ela deve formar para que uma vontade coletiva de base popular se constitua.Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS.2023-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/1849910.55028/gd.v7i01.18499 Revista GESTO-Debate; v. 7 n. 01-30 (2023): 2023 - Fluxo Contínuo2595-3109reponame:GESTO-Debateinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSporhttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499/12747https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499/12753Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessForti, Lorena2024-01-28T21:22:16Zoai:periodicos.ufms.br:article/18499Revistahttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebateONGhttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/oair.rossi@ufms.br || revistagestodebate@gmail.com2595-31092595-3109opendoar:2024-01-28T21:22:16GESTO-Debate - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA |
title |
LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA |
spellingShingle |
LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA Forti, Lorena Freedom to teach. New hegemony. Organic Intellectual. Elementary Education. Liberdade de ensinar. Nova hegemonia. Intelectual Orgânico. Educação Básica. |
title_short |
LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA |
title_full |
LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA |
title_fullStr |
LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA |
title_full_unstemmed |
LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA |
title_sort |
LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA |
author |
Forti, Lorena |
author_facet |
Forti, Lorena |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Forti, Lorena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Freedom to teach. New hegemony. Organic Intellectual. Elementary Education. Liberdade de ensinar. Nova hegemonia. Intelectual Orgânico. Educação Básica. |
topic |
Freedom to teach. New hegemony. Organic Intellectual. Elementary Education. Liberdade de ensinar. Nova hegemonia. Intelectual Orgânico. Educação Básica. |
description |
This essay draws on Gramscian reflections as a basis to defend the indispensability of the Basic Education teachers' freedom to teach in the context of the project of building a new hegemony - based on the interests of the people. To do so, it follows the argumentative path of showing: first, the relevance of the teaching profession in shaping modern societies; and from there, Gramsci's vision regarding both the strategic importance of the educational institution for the self-determination of subaltern classes and the "type" of intellectual it must form so that a popular collective will can be constituted. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499 10.55028/gd.v7i01.18499 |
url |
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499 |
identifier_str_mv |
10.55028/gd.v7i01.18499 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499/12747 https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499/12753 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista GESTO-Debate; v. 7 n. 01-30 (2023): 2023 - Fluxo Contínuo 2595-3109 reponame:GESTO-Debate instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
GESTO-Debate |
collection |
GESTO-Debate |
repository.name.fl_str_mv |
GESTO-Debate - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
r.rossi@ufms.br || revistagestodebate@gmail.com |
_version_ |
1797239857353850880 |