LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Forti, Lorena
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: GESTO-Debate
Texto Completo: https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499
Resumo: This essay draws on Gramscian reflections as a basis to defend the indispensability of the Basic Education teachers' freedom to teach in the context of the project of building a new hegemony - based on the interests of the people. To do so, it follows the argumentative path of showing: first, the relevance of the teaching profession in shaping modern societies; and from there, Gramsci's vision regarding both the strategic importance of the educational institution for the self-determination of subaltern classes and the "type" of intellectual it must form so that a popular collective will can be constituted.
id UFMS-5_23335e9f420c3fd61a4f5c47b9ddad17
oai_identifier_str oai:periodicos.ufms.br:article/18499
network_acronym_str UFMS-5
network_name_str GESTO-Debate
repository_id_str
spelling LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIAFreedom to teach. New hegemony. Organic Intellectual. Elementary Education.Liberdade de ensinar. Nova hegemonia. Intelectual Orgânico. Educação Básica.This essay draws on Gramscian reflections as a basis to defend the indispensability of the Basic Education teachers' freedom to teach in the context of the project of building a new hegemony - based on the interests of the people. To do so, it follows the argumentative path of showing: first, the relevance of the teaching profession in shaping modern societies; and from there, Gramsci's vision regarding both the strategic importance of the educational institution for the self-determination of subaltern classes and the "type" of intellectual it must form so that a popular collective will can be constituted.Este ensaio vale-se de reflexões gramscianas como fundamento na defesa da imprescindibilidade da liberdade de ensinar dos/as professores/as da Educação Básica no bojo do projeto de construção de uma nova hegemonia —alicerçada nos interesses do povo. Para isso, percorre o caminho argumentativo de mostrar: em primeiro lugar, a relevância da profissão docente na conformação das sociedades modernas; e, a partir daí, a visão de Gramsci tanto no que tange à importância estratégica da instituição escolar para a autodeterminação das classes subalternas quanto no que se refere ao  “tipo” de intelectual que ela deve formar para que uma vontade coletiva de base popular se constitua.Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS.2023-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/1849910.55028/gd.v7i01.18499 Revista GESTO-Debate; v. 7 n. 01-30 (2023): 2023 - Fluxo Contínuo2595-3109reponame:GESTO-Debateinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSporhttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499/12747https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499/12753Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessForti, Lorena2024-01-28T21:22:16Zoai:periodicos.ufms.br:article/18499Revistahttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebateONGhttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/oair.rossi@ufms.br || revistagestodebate@gmail.com2595-31092595-3109opendoar:2024-01-28T21:22:16GESTO-Debate - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.none.fl_str_mv LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA
title LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA
spellingShingle LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA
Forti, Lorena
Freedom to teach. New hegemony. Organic Intellectual. Elementary Education.
Liberdade de ensinar. Nova hegemonia. Intelectual Orgânico. Educação Básica.
title_short LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA
title_full LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA
title_fullStr LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA
title_full_unstemmed LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA
title_sort LIBERDADE DE ENSINAR: CONDIÇÃO INDISPENSÁVEL À CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA HEGEMONIA
author Forti, Lorena
author_facet Forti, Lorena
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Forti, Lorena
dc.subject.por.fl_str_mv Freedom to teach. New hegemony. Organic Intellectual. Elementary Education.
Liberdade de ensinar. Nova hegemonia. Intelectual Orgânico. Educação Básica.
topic Freedom to teach. New hegemony. Organic Intellectual. Elementary Education.
Liberdade de ensinar. Nova hegemonia. Intelectual Orgânico. Educação Básica.
description This essay draws on Gramscian reflections as a basis to defend the indispensability of the Basic Education teachers' freedom to teach in the context of the project of building a new hegemony - based on the interests of the people. To do so, it follows the argumentative path of showing: first, the relevance of the teaching profession in shaping modern societies; and from there, Gramsci's vision regarding both the strategic importance of the educational institution for the self-determination of subaltern classes and the "type" of intellectual it must form so that a popular collective will can be constituted.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499
10.55028/gd.v7i01.18499
url https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499
identifier_str_mv 10.55028/gd.v7i01.18499
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499/12747
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/18499/12753
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS.
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS.
dc.source.none.fl_str_mv Revista GESTO-Debate; v. 7 n. 01-30 (2023): 2023 - Fluxo Contínuo
2595-3109
reponame:GESTO-Debate
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str GESTO-Debate
collection GESTO-Debate
repository.name.fl_str_mv GESTO-Debate - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv r.rossi@ufms.br || revistagestodebate@gmail.com
_version_ 1797239857353850880