APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | GESTO-Debate |
Texto Completo: | https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/17724 |
Resumo: | The study is part of a master's research and aims to analyze the appropriations of Historical-Cultural Theory (THC) and Historical-Critical Pedagogy (PHC) in investigations that problematize the teaching and learning of Biology in Youth and Adult Education. A bibliographic research of the State of Knowledge type was used. Fifteen dissertations defended between 2006 and 2019 were analyzed. The results indicate that the works appropriate THC and PHC without considering the epistemological radicality of their formulations and mix their concepts with two other perspectives – Freirean and cognitivist – of a different philosophical nature. The study indicates to the field of Science Education the need for research based on the theories in question, committed to the historical task of transforming reality from the Historical-Dialectical Materialism. |
id |
UFMS-5_d5962297fb25e17e96c8d6743b942bd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufms.br:article/17724 |
network_acronym_str |
UFMS-5 |
network_name_str |
GESTO-Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOSTHCPHCBiological knowledgeEJAState of knowledgeTHCPHCConhecimento biológicoEJAEstado do ConhecimentoThe study is part of a master's research and aims to analyze the appropriations of Historical-Cultural Theory (THC) and Historical-Critical Pedagogy (PHC) in investigations that problematize the teaching and learning of Biology in Youth and Adult Education. A bibliographic research of the State of Knowledge type was used. Fifteen dissertations defended between 2006 and 2019 were analyzed. The results indicate that the works appropriate THC and PHC without considering the epistemological radicality of their formulations and mix their concepts with two other perspectives – Freirean and cognitivist – of a different philosophical nature. The study indicates to the field of Science Education the need for research based on the theories in question, committed to the historical task of transforming reality from the Historical-Dialectical Materialism.O estudo é o recorte de uma pesquisa de mestrado e objetiva analisar as apropriações da Teoria Histórico-Cultural (THC) e Pedagogia Histórico-Crítica (PHC) em investigações que problematizam o ensino-aprendizagem de Biologia na Educação de Jovens e Adultos. Empregou-se a pesquisa bibliográfica do tipo Estado do Conhecimento. Foram analisadas 15 dissertações defendidas entre 2006 e 2019. Os resultados indicam que os trabalhos se apropriam da THC e PHC sem considerar a radicalidade epistemológica de suas formulações e mesclam seus conceitos com outras duas perspectivas – freiriana e cognitivista – de natureza filosófica distinta. O estudo indica para o campo da Educação em Ciências a necessidade de pesquisas fundamentadas nas teorias em tela, comprometidas com a tarefa histórica de transformação da realidade a partir do Materialismo Histórico-Dialético.Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS.2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/1772410.55028/gd.v7i01.17724 Revista GESTO-Debate; v. 7 n. 01-30 (2023): 2023 - Fluxo Contínuo2595-3109reponame:GESTO-Debateinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSporhttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/17724/12504https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/17724/12507Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Avelar, Lucas MartinsParanhos, Rones de Deus 2024-01-28T21:22:16Zoai:periodicos.ufms.br:article/17724Revistahttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebateONGhttps://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/oair.rossi@ufms.br || revistagestodebate@gmail.com2595-31092595-3109opendoar:2024-01-28T21:22:16GESTO-Debate - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS |
title |
APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS |
spellingShingle |
APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS de Avelar, Lucas Martins THC PHC Biological knowledge EJA State of knowledge THC PHC Conhecimento biológico EJA Estado do Conhecimento |
title_short |
APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS |
title_full |
APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS |
title_fullStr |
APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS |
title_full_unstemmed |
APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS |
title_sort |
APROPRIAÇÕES DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL E PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA EM PESQUISAS DO ENSINO DE BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS |
author |
de Avelar, Lucas Martins |
author_facet |
de Avelar, Lucas Martins Paranhos, Rones de Deus |
author_role |
author |
author2 |
Paranhos, Rones de Deus |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Avelar, Lucas Martins Paranhos, Rones de Deus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
THC PHC Biological knowledge EJA State of knowledge THC PHC Conhecimento biológico EJA Estado do Conhecimento |
topic |
THC PHC Biological knowledge EJA State of knowledge THC PHC Conhecimento biológico EJA Estado do Conhecimento |
description |
The study is part of a master's research and aims to analyze the appropriations of Historical-Cultural Theory (THC) and Historical-Critical Pedagogy (PHC) in investigations that problematize the teaching and learning of Biology in Youth and Adult Education. A bibliographic research of the State of Knowledge type was used. Fifteen dissertations defended between 2006 and 2019 were analyzed. The results indicate that the works appropriate THC and PHC without considering the epistemological radicality of their formulations and mix their concepts with two other perspectives – Freirean and cognitivist – of a different philosophical nature. The study indicates to the field of Science Education the need for research based on the theories in question, committed to the historical task of transforming reality from the Historical-Dialectical Materialism. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/17724 10.55028/gd.v7i01.17724 |
url |
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/17724 |
identifier_str_mv |
10.55028/gd.v7i01.17724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/17724/12504 https://periodicos.ufms.br/index.php/gestodebate/article/view/17724/12507 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista GESTO-Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande -MS. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista GESTO-Debate; v. 7 n. 01-30 (2023): 2023 - Fluxo Contínuo 2595-3109 reponame:GESTO-Debate instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
GESTO-Debate |
collection |
GESTO-Debate |
repository.name.fl_str_mv |
GESTO-Debate - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
r.rossi@ufms.br || revistagestodebate@gmail.com |
_version_ |
1797239857341267968 |