O CORPO E A MATEMÁTICA: construções e desconstruções numa sala de aula de 6º Ano.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maria Aparecida de Souza Leonardo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5328
Resumo: This research aims to present inclusive materialism in the field of Mathematics Education, reinforcing the importance of bodies and their movements and analyzing different processes of knowing/doing in a sixth grade classroom. In this way, it is intended to understand the notion/s of the body that participates in the construction of mathematical knowledge. The research used cartography to produce data in a municipal public school in Campo Grande. In this context, in view of the pandemic scenario, we seek to insert the various formats or modalities in which these classes have been taught to accompany and compose a sensitive report as a result of this work. Data production took place through photos, videos, field notes and other technological resources used in Remote Teaching. The research signaled through the modes of operation/body movements, and that these are manufactured by the inclusion/exclusion in situations of teaching and learning Mathematics and the discussions about post-humanism brought contributions that walk in the deconstruction of the colonial structure mitigating the binarisms that persist in some way in education. Inclusive materialism signals reflections/challenges in the production of mathematical knowledge by performing the bodies and materialities entangled in the process. Keywords: Movement. Disciplining the body. Learning.
id UFMS_1e1f5920be2a843af1c6f9ad598063ce
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/5328
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2022-10-27T20:39:25Z2022-10-27T20:39:25Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5328This research aims to present inclusive materialism in the field of Mathematics Education, reinforcing the importance of bodies and their movements and analyzing different processes of knowing/doing in a sixth grade classroom. In this way, it is intended to understand the notion/s of the body that participates in the construction of mathematical knowledge. The research used cartography to produce data in a municipal public school in Campo Grande. In this context, in view of the pandemic scenario, we seek to insert the various formats or modalities in which these classes have been taught to accompany and compose a sensitive report as a result of this work. Data production took place through photos, videos, field notes and other technological resources used in Remote Teaching. The research signaled through the modes of operation/body movements, and that these are manufactured by the inclusion/exclusion in situations of teaching and learning Mathematics and the discussions about post-humanism brought contributions that walk in the deconstruction of the colonial structure mitigating the binarisms that persist in some way in education. Inclusive materialism signals reflections/challenges in the production of mathematical knowledge by performing the bodies and materialities entangled in the process. Keywords: Movement. Disciplining the body. Learning.Esta pesquisa tem como objetivo apresentar o materialismo inclusivo no campo da Educação Matemática reforçando a importância dos corpos e seus movimentos e analisando diferentes processos do saber/fazer em uma sala de aula do sexto ano. Desta forma, pretende-se entender a/s noção/ões de corpo que participa/m da construção do conhecimento matemático. A pesquisa utilizou-se da cartografia para a produção de dados em uma escola pública municipal de Campo Grande. Nesse contexto, em face ao cenário da pandemia, buscamos a inserção nos vários formatos ou modalidades em que estas aulas têm sido ministradas para acompanhar e compor um relatório sensível como resultado deste trabalho. A produção dos dados ocorreu por meio de fotos, vídeos, notas de campo e demais recursos tecnológicos utilizados no Ensino Remoto. A pesquisa sinalizou através dos modos de operação/movimentos do corpo e que estes são fabricados pela inclusão/exclusão em situações de ensino e aprendizagem Matemática e as discussões acerca do pós-humanismo trouxeram contribuições que caminham na desconstrução da estrutura colonial mitigando os binarismos que persistem de algum modo na educação. O materialismo inclusivo sinaliza reflexões/desafios na produção de conhecimento matemático, performando os corpos e materialidades emaranhados no processo. Palavras-chave: Movimento. Disciplinarização do Corpo. Aprendizagem.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilMovimento. Disciplinarização do Corpo. Aprendizagem.O CORPO E A MATEMÁTICA: construções e desconstruções numa sala de aula de 6º Ano.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLuzia Aparecida de SouzaMaria Aparecida de Souza Leonardoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALO CORPO E A MATEMÁTICA-CONSTRUÇÕES E DESCONSTRUÇÕES NUMA SALA DE AULA DE 6º ANO.pdfO CORPO E A MATEMÁTICA-CONSTRUÇÕES E DESCONSTRUÇÕES NUMA SALA DE AULA DE 6º ANO.pdfapplication/pdf5919448https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5328/-1/O%20CORPO%20E%20A%20MATEM%c3%81TICA-CONSTRU%c3%87%c3%95ES%20E%20DESCONSTRU%c3%87%c3%95ES%20NUMA%20SALA%20DE%20AULA%20DE%206%c2%ba%20ANO.pdf6050c243f9db797a6d72558a85d9c05bMD5-1123456789/53282022-10-27 16:39:26.458oai:repositorio.ufms.br:123456789/5328Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242022-10-27T20:39:26Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O CORPO E A MATEMÁTICA: construções e desconstruções numa sala de aula de 6º Ano.
title O CORPO E A MATEMÁTICA: construções e desconstruções numa sala de aula de 6º Ano.
spellingShingle O CORPO E A MATEMÁTICA: construções e desconstruções numa sala de aula de 6º Ano.
Maria Aparecida de Souza Leonardo
Movimento. Disciplinarização do Corpo. Aprendizagem.
title_short O CORPO E A MATEMÁTICA: construções e desconstruções numa sala de aula de 6º Ano.
title_full O CORPO E A MATEMÁTICA: construções e desconstruções numa sala de aula de 6º Ano.
title_fullStr O CORPO E A MATEMÁTICA: construções e desconstruções numa sala de aula de 6º Ano.
title_full_unstemmed O CORPO E A MATEMÁTICA: construções e desconstruções numa sala de aula de 6º Ano.
title_sort O CORPO E A MATEMÁTICA: construções e desconstruções numa sala de aula de 6º Ano.
author Maria Aparecida de Souza Leonardo
author_facet Maria Aparecida de Souza Leonardo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Luzia Aparecida de Souza
dc.contributor.author.fl_str_mv Maria Aparecida de Souza Leonardo
contributor_str_mv Luzia Aparecida de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Movimento. Disciplinarização do Corpo. Aprendizagem.
topic Movimento. Disciplinarização do Corpo. Aprendizagem.
description This research aims to present inclusive materialism in the field of Mathematics Education, reinforcing the importance of bodies and their movements and analyzing different processes of knowing/doing in a sixth grade classroom. In this way, it is intended to understand the notion/s of the body that participates in the construction of mathematical knowledge. The research used cartography to produce data in a municipal public school in Campo Grande. In this context, in view of the pandemic scenario, we seek to insert the various formats or modalities in which these classes have been taught to accompany and compose a sensitive report as a result of this work. Data production took place through photos, videos, field notes and other technological resources used in Remote Teaching. The research signaled through the modes of operation/body movements, and that these are manufactured by the inclusion/exclusion in situations of teaching and learning Mathematics and the discussions about post-humanism brought contributions that walk in the deconstruction of the colonial structure mitigating the binarisms that persist in some way in education. Inclusive materialism signals reflections/challenges in the production of mathematical knowledge by performing the bodies and materialities entangled in the process. Keywords: Movement. Disciplining the body. Learning.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-27T20:39:25Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-27T20:39:25Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5328
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5328
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5328/-1/O%20CORPO%20E%20A%20MATEM%c3%81TICA-CONSTRU%c3%87%c3%95ES%20E%20DESCONSTRU%c3%87%c3%95ES%20NUMA%20SALA%20DE%20AULA%20DE%206%c2%ba%20ANO.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6050c243f9db797a6d72558a85d9c05b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1818603567275048960