UMA ABORDAGEM CULTURAL DE ENSINO EM ASTRONOMIA: Análise da integração entre CTS e Astronomia Cultural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: RAFAEL PEREIRA SILVA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6340
Resumo: In this research, we qualitatively analyzed the evidence of effectiveness of an introductory astronomy course in a science museum, a non-formal education space, in which we used as theoretical references the integration between cultural astronomy and science education with a focus on Science, Technology and Society (STS), seeking a dialogical pedagogical approach with practical elements for teaching astronomical concepts. The approach with an emphasis on STS was used in order to reflect and discuss the static and scientistic way that science is generally presented in teaching. However, STS alone is not enough when we come to discuss issues related to colonialism. By approaching knowledge generally marginalized by hegemonic knowledge, we seek in Cultural Astronomy the discussion of the ethnic-racial relations necessary in the teaching of Astronomy. For data collection, we used an initial and final questionnaire, answered virtually through the Google Forms platform, and a logbook. The methodology used for data analysis was Bardin's content analysis, using the theme as the unit of register. We conclude that the union between STS and Cultural Astronomy can promote not only the learning of scientific concepts, but also the opposition to scientism, culminating in a constructivist and anthropological view of science, in addition to the recognition of Brazilian cultural and social knowledge as valid and important, as well as the creation of a group identity among participants.
id UFMS_2f4a9533a3f77e2486e9a3aae421f16f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6340
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-07-16T12:43:31Z2023-07-16T12:43:31Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6340In this research, we qualitatively analyzed the evidence of effectiveness of an introductory astronomy course in a science museum, a non-formal education space, in which we used as theoretical references the integration between cultural astronomy and science education with a focus on Science, Technology and Society (STS), seeking a dialogical pedagogical approach with practical elements for teaching astronomical concepts. The approach with an emphasis on STS was used in order to reflect and discuss the static and scientistic way that science is generally presented in teaching. However, STS alone is not enough when we come to discuss issues related to colonialism. By approaching knowledge generally marginalized by hegemonic knowledge, we seek in Cultural Astronomy the discussion of the ethnic-racial relations necessary in the teaching of Astronomy. For data collection, we used an initial and final questionnaire, answered virtually through the Google Forms platform, and a logbook. The methodology used for data analysis was Bardin's content analysis, using the theme as the unit of register. We conclude that the union between STS and Cultural Astronomy can promote not only the learning of scientific concepts, but also the opposition to scientism, culminating in a constructivist and anthropological view of science, in addition to the recognition of Brazilian cultural and social knowledge as valid and important, as well as the creation of a group identity among participants.Neste trabalho analisamos qualitativamente os indícios de eficácia de um curso de Introdução à Astronomia em um museu de ciência, espaço não formal, no qual utilizamos como referenciais teóricos a integração entre Astronomia Cultural e ensino de Ciências com enfoque em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS), buscando uma abordagem pedagógica dialogada com elementos práticos para o ensino dos conceitos de Astronomia. A abordagem com ênfase em CTS foi utilizada no sentido de refletir e discutir sobre a forma estática e cientificista que a ciência é geralmente apresentada no ensino. No entanto, somente CTS não é suficiente quando passamos a discutir questões relacionadas ao colonialismo. Por abordarmos conhecimentos geralmente marginalizados pelo conhecimento hegemônico, buscamos na Astronomia Cultural a discussão das relações etnico-raciais necessárias no ensino de Astronomia. Para a coleta de dados utilizamos um questionário inicial e final, respondidos virtualmente pela plataforma Google Forms e um diário de bordo. A metodologia utilizada para a análise dos dados foi a Análise de Conteúdo de Bardin, empregando como unidade de registro o tema. Concluímos que a união entre CTS e Astronomia Cultural pode promover não só o aprendizado de conceitos científicos, mas também o embate ao cientificismo e colonialismo, culminando em uma visão construtivista e antropológica da ciência, além do reconhecimento dos conhecimentos culturais e sociais brasileiros como válidos e importantes, assim como a criação de uma identidade de grupo entre os participantes.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências Exatas e da TerraAstronomia CulturalCTSEnsino de AstronomiaEducação em AstronomiaEducação em Espaço Não Formal.UMA ABORDAGEM CULTURAL DE ENSINO EM ASTRONOMIA: Análise da integração entre CTS e Astronomia Culturalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisHAMILTON PEREZ SOARES CORREARAFAEL PEREIRA SILVAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL2727.pdf2727.pdfapplication/pdf1781631https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6340/-1/2727.pdf4d3eab4ac51a32490e443de74f1090b8MD5-1123456789/63402023-07-16 08:43:32.059oai:repositorio.ufms.br:123456789/6340Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-07-16T12:43:32Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv UMA ABORDAGEM CULTURAL DE ENSINO EM ASTRONOMIA: Análise da integração entre CTS e Astronomia Cultural
title UMA ABORDAGEM CULTURAL DE ENSINO EM ASTRONOMIA: Análise da integração entre CTS e Astronomia Cultural
spellingShingle UMA ABORDAGEM CULTURAL DE ENSINO EM ASTRONOMIA: Análise da integração entre CTS e Astronomia Cultural
RAFAEL PEREIRA SILVA
Astronomia Cultural
CTS
Ensino de Astronomia
Educação em Astronomia
Educação em Espaço Não Formal.
Ciências Exatas e da Terra
title_short UMA ABORDAGEM CULTURAL DE ENSINO EM ASTRONOMIA: Análise da integração entre CTS e Astronomia Cultural
title_full UMA ABORDAGEM CULTURAL DE ENSINO EM ASTRONOMIA: Análise da integração entre CTS e Astronomia Cultural
title_fullStr UMA ABORDAGEM CULTURAL DE ENSINO EM ASTRONOMIA: Análise da integração entre CTS e Astronomia Cultural
title_full_unstemmed UMA ABORDAGEM CULTURAL DE ENSINO EM ASTRONOMIA: Análise da integração entre CTS e Astronomia Cultural
title_sort UMA ABORDAGEM CULTURAL DE ENSINO EM ASTRONOMIA: Análise da integração entre CTS e Astronomia Cultural
author RAFAEL PEREIRA SILVA
author_facet RAFAEL PEREIRA SILVA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv HAMILTON PEREZ SOARES CORREA
dc.contributor.author.fl_str_mv RAFAEL PEREIRA SILVA
contributor_str_mv HAMILTON PEREZ SOARES CORREA
dc.subject.por.fl_str_mv Astronomia Cultural
CTS
Ensino de Astronomia
Educação em Astronomia
Educação em Espaço Não Formal.
topic Astronomia Cultural
CTS
Ensino de Astronomia
Educação em Astronomia
Educação em Espaço Não Formal.
Ciências Exatas e da Terra
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Exatas e da Terra
description In this research, we qualitatively analyzed the evidence of effectiveness of an introductory astronomy course in a science museum, a non-formal education space, in which we used as theoretical references the integration between cultural astronomy and science education with a focus on Science, Technology and Society (STS), seeking a dialogical pedagogical approach with practical elements for teaching astronomical concepts. The approach with an emphasis on STS was used in order to reflect and discuss the static and scientistic way that science is generally presented in teaching. However, STS alone is not enough when we come to discuss issues related to colonialism. By approaching knowledge generally marginalized by hegemonic knowledge, we seek in Cultural Astronomy the discussion of the ethnic-racial relations necessary in the teaching of Astronomy. For data collection, we used an initial and final questionnaire, answered virtually through the Google Forms platform, and a logbook. The methodology used for data analysis was Bardin's content analysis, using the theme as the unit of register. We conclude that the union between STS and Cultural Astronomy can promote not only the learning of scientific concepts, but also the opposition to scientism, culminating in a constructivist and anthropological view of science, in addition to the recognition of Brazilian cultural and social knowledge as valid and important, as well as the creation of a group identity among participants.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-16T12:43:31Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-16T12:43:31Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6340
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6340
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6340/-1/2727.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 4d3eab4ac51a32490e443de74f1090b8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552843201118208