CURSOS DE ENFERMAGEM DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS ABORDAM A SAÚDE DA POPULAÇÃO LGBTQIA+ NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CESAR HENRIQUE RODRIGUES REIS
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7216
Resumo: The LGBTQIA+ population has a demand around sexuality that has not been addressed in the training of nursing professionals. Thus, the objective was to analyze the teaching offered to students of nursing courses in Brazilian public institutions for a better reception of the LGBTQIA+ public. For this, we used data from the Course Pedagogical Project (CPP) of nursing courses in several Brazilian public institutions to verify if there are mandatory disciplines that address the theme. 63 CPPs available were selected and analyzed, where it was found that only 9 (14.28%) courses have the theme clearly addressed in mandatory subjects. Learning about care for the LGBTQIA+ population provides a better reception since, in many cases, family rejection still occurs, in addition to prejudice and social censorship that comes from society. It is important to point out that among the positive findings there are still remnants, such as disciplines that are totally theoretical and therefore still do not prepare the professional for assistance. The conditions for humanization in serving all audiences are still fragmented and taboos need to be overcome and treated with due importance for a more equitable society.
id UFMS_31e54dc29819e309ff2cb8ffcc5a4267
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7216
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-28T19:58:56Z2023-11-28T19:58:56Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7216The LGBTQIA+ population has a demand around sexuality that has not been addressed in the training of nursing professionals. Thus, the objective was to analyze the teaching offered to students of nursing courses in Brazilian public institutions for a better reception of the LGBTQIA+ public. For this, we used data from the Course Pedagogical Project (CPP) of nursing courses in several Brazilian public institutions to verify if there are mandatory disciplines that address the theme. 63 CPPs available were selected and analyzed, where it was found that only 9 (14.28%) courses have the theme clearly addressed in mandatory subjects. Learning about care for the LGBTQIA+ population provides a better reception since, in many cases, family rejection still occurs, in addition to prejudice and social censorship that comes from society. It is important to point out that among the positive findings there are still remnants, such as disciplines that are totally theoretical and therefore still do not prepare the professional for assistance. The conditions for humanization in serving all audiences are still fragmented and taboos need to be overcome and treated with due importance for a more equitable society.A população LGBTQIA+ possui uma demanda na área da sexualidade que não tem sido abordada na formação dos profissionais de enfermagem. Deste modo, objetivou-se analisar o ensino oferecido aos discentes dos cursos de enfermagem de instituições públicas brasileiras para o um melhor acolhimento ao público LGBTQIA+. Para isto, utilizou-se dados do Projeto Pedagógico de Curso (PPC) dos cursos de enfermagem de diversas instituições públicas brasileiras com intuito de verificar se existem disciplinas obrigatórias que abordam o tema. Foram selecionados e analisados 63 PPCs disponíveis onde constatou-se que apenas 9 (14,28%) cursos possuem a temática abordada de forma clara em disciplinas obrigatórias. Apreender sobre o cuidado à população LGBTQIA+, propicia um melhor acolhimento já que, em muitos casos ainda acontece a rejeição familiar, além do preconceito e da censura social que advém da sociedade. É importante ressaltar que dentre os achados positivos ainda existem fragilidades, como disciplinas que são totalmente teóricas e com isso ainda não preparam adequadamente o profissional para a assistência. As condições para a humanização no atendimento a todos os públicos ainda são fragmentadas e os tabus precisam ser superados e tratados com sua devida importância para uma sociedade mais equitativa.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências da SaúdeSexualidadeEnfermagemEducação SuperiorCurrículoMinorias Sexuais e de Gênero.CURSOS DE ENFERMAGEM DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS ABORDAM A SAÚDE DA POPULAÇÃO LGBTQIA+ NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisHELLEN POLLYANNA MANTELO CECILIOCESAR HENRIQUE RODRIGUES REISinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL9122.pdf9122.pdfapplication/pdf260494https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7216/-1/9122.pdf2f671e13fef99b55fd0ea19f74b70a76MD5-1123456789/72162023-11-28 15:58:56.701oai:repositorio.ufms.br:123456789/7216Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-28T19:58:56Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv CURSOS DE ENFERMAGEM DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS ABORDAM A SAÚDE DA POPULAÇÃO LGBTQIA+ NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL?
title CURSOS DE ENFERMAGEM DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS ABORDAM A SAÚDE DA POPULAÇÃO LGBTQIA+ NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL?
spellingShingle CURSOS DE ENFERMAGEM DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS ABORDAM A SAÚDE DA POPULAÇÃO LGBTQIA+ NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL?
CESAR HENRIQUE RODRIGUES REIS
Sexualidade
Enfermagem
Educação Superior
Currículo
Minorias Sexuais e de Gênero.
Ciências da Saúde
title_short CURSOS DE ENFERMAGEM DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS ABORDAM A SAÚDE DA POPULAÇÃO LGBTQIA+ NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL?
title_full CURSOS DE ENFERMAGEM DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS ABORDAM A SAÚDE DA POPULAÇÃO LGBTQIA+ NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL?
title_fullStr CURSOS DE ENFERMAGEM DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS ABORDAM A SAÚDE DA POPULAÇÃO LGBTQIA+ NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL?
title_full_unstemmed CURSOS DE ENFERMAGEM DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS ABORDAM A SAÚDE DA POPULAÇÃO LGBTQIA+ NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL?
title_sort CURSOS DE ENFERMAGEM DE INSTITUIÇÕES PÚBLICAS ABORDAM A SAÚDE DA POPULAÇÃO LGBTQIA+ NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL?
author CESAR HENRIQUE RODRIGUES REIS
author_facet CESAR HENRIQUE RODRIGUES REIS
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv HELLEN POLLYANNA MANTELO CECILIO
dc.contributor.author.fl_str_mv CESAR HENRIQUE RODRIGUES REIS
contributor_str_mv HELLEN POLLYANNA MANTELO CECILIO
dc.subject.por.fl_str_mv Sexualidade
Enfermagem
Educação Superior
Currículo
Minorias Sexuais e de Gênero.
topic Sexualidade
Enfermagem
Educação Superior
Currículo
Minorias Sexuais e de Gênero.
Ciências da Saúde
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências da Saúde
description The LGBTQIA+ population has a demand around sexuality that has not been addressed in the training of nursing professionals. Thus, the objective was to analyze the teaching offered to students of nursing courses in Brazilian public institutions for a better reception of the LGBTQIA+ public. For this, we used data from the Course Pedagogical Project (CPP) of nursing courses in several Brazilian public institutions to verify if there are mandatory disciplines that address the theme. 63 CPPs available were selected and analyzed, where it was found that only 9 (14.28%) courses have the theme clearly addressed in mandatory subjects. Learning about care for the LGBTQIA+ population provides a better reception since, in many cases, family rejection still occurs, in addition to prejudice and social censorship that comes from society. It is important to point out that among the positive findings there are still remnants, such as disciplines that are totally theoretical and therefore still do not prepare the professional for assistance. The conditions for humanization in serving all audiences are still fragmented and taboos need to be overcome and treated with due importance for a more equitable society.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-28T19:58:56Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-28T19:58:56Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7216
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7216
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7216/-1/9122.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2f671e13fef99b55fd0ea19f74b70a76
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1801678578494996480