ANÁLISE MULTICRITÉRIO DO GLP COMO COMBUSTÍVEL DE TRANSIÇÃO EM GERADOR DE ENERGIA ELÉTRICA
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8242 |
Resumo: | The use of liquefied petroleum gas (LPG) is growing as legislative changes regarding its use are updated. Seen as a transitional fuel, there is interest in projects that study the feasibility of applying LPG compared to other energy sources. This work proposes a multicriteria decision model to assess the potential use of LPG in electrical power generators, ranking fuels based on a decision maker's preferences. The FITradeoff method was employed, proving to be an effective and practical tool for solving various multicriteria decision problems. Through Value Focused Thinking (VFT), values were extracted from two decision makers individually, and 6 evaluation criteria were selected: operating cost, investment cost, maintenance cost, stock exchange, availability of qualified labor for corrective maintenance, and CO2 emission level. The decision makers are an entrepreneur planning to acquire a 150 KVA standby power generator and an engineer in power generators. Ultimately, following each decision maker's preferences, both achieved the same result: diesel ranked first in the fuel ranking for generators, followed by LPG and natural gas, respectively. After completing the sensitivity analysis, the model's robustness was validated, and the result was confirmed through separate application to two decision makers. |
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2024-01-03T03:10:09Z2024-01-03T03:10:09Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8242The use of liquefied petroleum gas (LPG) is growing as legislative changes regarding its use are updated. Seen as a transitional fuel, there is interest in projects that study the feasibility of applying LPG compared to other energy sources. This work proposes a multicriteria decision model to assess the potential use of LPG in electrical power generators, ranking fuels based on a decision maker's preferences. The FITradeoff method was employed, proving to be an effective and practical tool for solving various multicriteria decision problems. Through Value Focused Thinking (VFT), values were extracted from two decision makers individually, and 6 evaluation criteria were selected: operating cost, investment cost, maintenance cost, stock exchange, availability of qualified labor for corrective maintenance, and CO2 emission level. The decision makers are an entrepreneur planning to acquire a 150 KVA standby power generator and an engineer in power generators. Ultimately, following each decision maker's preferences, both achieved the same result: diesel ranked first in the fuel ranking for generators, followed by LPG and natural gas, respectively. After completing the sensitivity analysis, the model's robustness was validated, and the result was confirmed through separate application to two decision makers.A utilização do gás liquefeito de petróleo (GLP) vem crescendo conforme as mudanças legislativas quanto ao seu uso se atualizam. Sendo visto como um combustível de transição, existem interesses por projetos que estudem a viabilidade da aplicação do GLP em relação a outras fontes energéticas. Este trabalho propõe um modelo de decisão multicritério para avaliar o potencial de uso do GLP em grupos geradores de energia elétrica, ranqueando combustíveis com base nas preferências de um decisor. Para tanto, foi utilizado o método FITradeoff, que se mostrou uma ferramenta eficaz e prática para resolver diversos problemas de decisão envolvendo multicritérios. Através do Value Focused Thinking (VFT), foi possível extrair os valores de dois decisores, individualmente, e selecionar 6 critérios de avaliação, sendo eles: custo de operação, custo de investimento, custo de manutenção, troca de estoque, disponibilidade de mão de obra qualificada para manutenção corretiva e nível de emissão de CO2. Os decisores são: um empresário que deseja adquirir um gerador de energia elétrica de 150 KVA para regime de standby e um engenheiro em geradores. Por fim, seguindo as preferências individuais de cada decisor, ambos chegaram no mesmo resultado: o diesel foi o primeiro no ranking de combustíveis para geradores, seguido do GLP e do gás natural, respectivamente. Depois de concluída a análise de sensibilidade, foi possível validar a robustez do modelo e a validação do resultado por meio de aplicação a dois decisores separadamente.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilGerador elétrico, GLP, Análise multicritério de apoio à decisão, MCDM/A, FITradeoff, VFTANÁLISE MULTICRITÉRIO DO GLP COMO COMBUSTÍVEL DE TRANSIÇÃO EM GERADOR DE ENERGIA ELÉTRICAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMarcio Luiz Magri KimparaGabriel Ensinas Valino Pedreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALDissertação_GEVP_final.pdfDissertação_GEVP_final.pdfapplication/pdf1103226https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8242/-1/Disserta%c3%a7%c3%a3o_GEVP_final.pdf201a87223c0ae9bd7a0349f6b5cdb917MD5-1123456789/82422024-01-02 23:10:10.796oai:repositorio.ufms.br:123456789/8242Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-01-03T03:10:10Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
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