Uma análise da canção enquanto ato litúrgico segundo Nicholas Wolterstorff: o caso das Novas Comunidades Católicas do Brasil.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GABRIEL SCATENA GUIZADO
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6820
Resumo: This dissertation's theme is a popular song for liturgical purposes in the context of holding masses in the spirituality of new Catholic communities. The objective of this work is to present a model for the analysis of songs from the perspective of Nicholas Wolterstorff's theory of liturgical acts, as well as practical application through the analysis of songs taken from YouTube recordings referring to masses in the Canção Nova community. and Shalom. In chapter 1 we will present Wolterstorff's theory of liturgical acts and Austin's theory of speech acts, which will serve as a theoretical substrate for understanding the performative dimension of the liturgy proposed by the author. In chapter 2 we will present a systematic review of the regulations for staging a Catholic liturgy, using the Roman Missal of Paul VI as the main reference. Finally, chapter 3 will present the model for analyzing songs, as well as a new concept of liturgical song due to the articulation of different areas of knowledge such as: philosophy of language, theology and music and the analyzes obtained through practical application of the proposed tool. The results include the deepening of the liturgical musical issue post-Vatican Council II from a local perspective, the proposition of a tool that originated from the encounter between the various propositions of liturgical acts arising from the regulations for the performance of the mass and the theory of acts of speech and, finally, the analysis of the texts that discuss the different affective atmospheres that favor musical performance in the performative dimension of speech acts.
id UFMS_367c55ea7dc18723a90d1a242b568cba
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6820
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-13T23:18:44Z2023-11-13T23:18:44Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6820This dissertation's theme is a popular song for liturgical purposes in the context of holding masses in the spirituality of new Catholic communities. The objective of this work is to present a model for the analysis of songs from the perspective of Nicholas Wolterstorff's theory of liturgical acts, as well as practical application through the analysis of songs taken from YouTube recordings referring to masses in the Canção Nova community. and Shalom. In chapter 1 we will present Wolterstorff's theory of liturgical acts and Austin's theory of speech acts, which will serve as a theoretical substrate for understanding the performative dimension of the liturgy proposed by the author. In chapter 2 we will present a systematic review of the regulations for staging a Catholic liturgy, using the Roman Missal of Paul VI as the main reference. Finally, chapter 3 will present the model for analyzing songs, as well as a new concept of liturgical song due to the articulation of different areas of knowledge such as: philosophy of language, theology and music and the analyzes obtained through practical application of the proposed tool. The results include the deepening of the liturgical musical issue post-Vatican Council II from a local perspective, the proposition of a tool that originated from the encounter between the various propositions of liturgical acts arising from the regulations for the performance of the mass and the theory of acts of speech and, finally, the analysis of the texts that discuss the different affective atmospheres that favor musical performance in the performative dimension of speech acts.Esta dissertação tem como tema a canção popular com fins litúrgicos no contexto da realização das missas na espiritualidade das novas comunidades católicas. Objetiva-se com este trabalho apresentar um modelo para a análise das canções a partir da perspectiva da teoria dos atos litúrgicos de Nicholas Wolterstorff, bem como a aplicação prática por meio da análise de canções retiradas de gravações do Youtube referentes às missas da comunidade Canção Nova e Shalom. No capítulo 1 apresentaremos a teoria dos atos litúrgicos de Wolterstorff e a Teoria dos atos de fala de Austin que servirá como substrato teórico para a compreensão da dimensão performativa da liturgia proposta pelo autor. No capítulo 2 apresentaremos uma revisão sistemática das normativas para a encenação de uma liturgia católica, tendo como principal referência o Missal Romano de Paulo VI. Por fim, o capítulo 3 apresentará o modelo para análise das canções, bem como um novo conceito de canção litúrgica em razão da articulação das diversas áreas do conhecimento como: a filosofia da linguagem, a teologia e a música e as análises obtidas pela aplicação prática da ferramenta proposta. Como resultados têm-se o aprofundamento da questão musical litúrgica pós-concílio Vaticano II numa perspectiva local, a proposição de uma ferramenta que se originou do encontro entre as diversas proposições de atos litúrgicos decorrentes das normativas para a realização da missa e a teoria dos atos de fala e, por fim, a análise dos textos que discute as diversas atmosferas afetivas que favorecem a execução musical na dimensão performativa dos atos de fala.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilLiturgiaDiscurso ReligiosoMúsica e religiãoConcílio Vaticano IICanto congregacionalUma análise da canção enquanto ato litúrgico segundo Nicholas Wolterstorff: o caso das Novas Comunidades Católicas do Brasil.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisWilliam Teixeira da SilvaGABRIEL SCATENA GUIZADOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALDISSERTAÇÃO_2023_GABRIEL_SCATENA_GUIZADO_FINAL_secretaria ppgel.pdfDISSERTAÇÃO_2023_GABRIEL_SCATENA_GUIZADO_FINAL_secretaria ppgel.pdfapplication/pdf3648039https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6820/-1/DISSERTA%c3%87%c3%83O_2023_GABRIEL_SCATENA_GUIZADO_FINAL_secretaria%20ppgel.pdf6da7c63084082d5a0b3fac19fabc4c6cMD5-1123456789/68202023-11-13 19:18:45.207oai:repositorio.ufms.br:123456789/6820Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-13T23:18:45Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Uma análise da canção enquanto ato litúrgico segundo Nicholas Wolterstorff: o caso das Novas Comunidades Católicas do Brasil.
title Uma análise da canção enquanto ato litúrgico segundo Nicholas Wolterstorff: o caso das Novas Comunidades Católicas do Brasil.
spellingShingle Uma análise da canção enquanto ato litúrgico segundo Nicholas Wolterstorff: o caso das Novas Comunidades Católicas do Brasil.
GABRIEL SCATENA GUIZADO
Liturgia
Discurso Religioso
Música e religião
Concílio Vaticano II
Canto congregacional
title_short Uma análise da canção enquanto ato litúrgico segundo Nicholas Wolterstorff: o caso das Novas Comunidades Católicas do Brasil.
title_full Uma análise da canção enquanto ato litúrgico segundo Nicholas Wolterstorff: o caso das Novas Comunidades Católicas do Brasil.
title_fullStr Uma análise da canção enquanto ato litúrgico segundo Nicholas Wolterstorff: o caso das Novas Comunidades Católicas do Brasil.
title_full_unstemmed Uma análise da canção enquanto ato litúrgico segundo Nicholas Wolterstorff: o caso das Novas Comunidades Católicas do Brasil.
title_sort Uma análise da canção enquanto ato litúrgico segundo Nicholas Wolterstorff: o caso das Novas Comunidades Católicas do Brasil.
author GABRIEL SCATENA GUIZADO
author_facet GABRIEL SCATENA GUIZADO
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv William Teixeira da Silva
dc.contributor.author.fl_str_mv GABRIEL SCATENA GUIZADO
contributor_str_mv William Teixeira da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Liturgia
Discurso Religioso
Música e religião
Concílio Vaticano II
Canto congregacional
topic Liturgia
Discurso Religioso
Música e religião
Concílio Vaticano II
Canto congregacional
description This dissertation's theme is a popular song for liturgical purposes in the context of holding masses in the spirituality of new Catholic communities. The objective of this work is to present a model for the analysis of songs from the perspective of Nicholas Wolterstorff's theory of liturgical acts, as well as practical application through the analysis of songs taken from YouTube recordings referring to masses in the Canção Nova community. and Shalom. In chapter 1 we will present Wolterstorff's theory of liturgical acts and Austin's theory of speech acts, which will serve as a theoretical substrate for understanding the performative dimension of the liturgy proposed by the author. In chapter 2 we will present a systematic review of the regulations for staging a Catholic liturgy, using the Roman Missal of Paul VI as the main reference. Finally, chapter 3 will present the model for analyzing songs, as well as a new concept of liturgical song due to the articulation of different areas of knowledge such as: philosophy of language, theology and music and the analyzes obtained through practical application of the proposed tool. The results include the deepening of the liturgical musical issue post-Vatican Council II from a local perspective, the proposition of a tool that originated from the encounter between the various propositions of liturgical acts arising from the regulations for the performance of the mass and the theory of acts of speech and, finally, the analysis of the texts that discuss the different affective atmospheres that favor musical performance in the performative dimension of speech acts.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-13T23:18:44Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-13T23:18:44Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6820
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6820
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6820/-1/DISSERTA%c3%87%c3%83O_2023_GABRIEL_SCATENA_GUIZADO_FINAL_secretaria%20ppgel.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6da7c63084082d5a0b3fac19fabc4c6c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552832065241088