Currículo e pedagogia cultural no carnaval de Corumbá/MS: as baterias das escolas de samba e a produção de masculinidades.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5090 |
Resumo: | Carnival is one of the biggest popular festivals held in Brazil. In Mato Grosso do Sul, the carnival in the city of Corumbá/MS, which is located in the Pantanal and on the Brazil-Bolivia border, is the most important in the Midwest region. This research aims to analyze the curriculum and cultural pedagogy in the production of masculinities in the samba schools of Corumbá carnival. This is a qualitative study that makes use of online ethnography and includes semi-structured interviews. Seven men linked to carnival and to the city's samba schools were selected. In the introduction, a brief overview of Corumbá’s carnival is presented. In the second chapter, the literature review is presented. In the third chapter, the theoretical framework and methodology are exposed, pointing out the relationships between the researcher and the interlocutors’ presentation. In the fourth chapter, education, gender, curriculum and pedagogy of masculinities produced in the samba schools of Corumbá are discussed. It is concluded that the batteries of samba schools in Corumbá produce specific masculinities on the Brazil-Bolivia border in a curricular and pedagogical way involving feelings, practices and attitudes taken as men. |
id |
UFMS_4115a62b0af5c91fbbfbbb237899ac81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/5090 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2022-09-19T17:34:51Z2022-09-19T17:34:51Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5090Carnival is one of the biggest popular festivals held in Brazil. In Mato Grosso do Sul, the carnival in the city of Corumbá/MS, which is located in the Pantanal and on the Brazil-Bolivia border, is the most important in the Midwest region. This research aims to analyze the curriculum and cultural pedagogy in the production of masculinities in the samba schools of Corumbá carnival. This is a qualitative study that makes use of online ethnography and includes semi-structured interviews. Seven men linked to carnival and to the city's samba schools were selected. In the introduction, a brief overview of Corumbá’s carnival is presented. In the second chapter, the literature review is presented. In the third chapter, the theoretical framework and methodology are exposed, pointing out the relationships between the researcher and the interlocutors’ presentation. In the fourth chapter, education, gender, curriculum and pedagogy of masculinities produced in the samba schools of Corumbá are discussed. It is concluded that the batteries of samba schools in Corumbá produce specific masculinities on the Brazil-Bolivia border in a curricular and pedagogical way involving feelings, practices and attitudes taken as men.O carnaval é uma das maiores festas populares realizadas no Brasil. Em Mato Grosso do Sul, o carnaval da cidade de Corumbá/MS, que fica no Pantanal e na fronteira Brasil-Bolívia, é o mais importante da região Centro-Oeste. Esta pesquisa tem como objetivo analisar o currículo e a pedagogia cultural na produção das masculinidades nas baterias de escolas de samba do carnaval de Corumbá. Trata-se de um estudo qualitativo que faz uso da etnografia on-line e inclui entrevistas semiestruturadas. Foram selecionados sete homens ligados ao carnaval e às baterias de escolas de samba da cidade. Na introdução, apresenta-se uma breve visão sobre o carnaval de Corumbá. No segundo capítulo, apresenta-se a revisão de literatura. No terceiro capítulo, expõe-se o referencial teórico e a metodologia, com apontamento das relações entre o ser pesquisador e a apresentação dos interlocutores. No quarto capítulo, discute-se educação, gênero, currículo e pedagogia das masculinidades produzidas nas baterias das escolas de samba de Corumbá. Conclui-se que as baterias de escolas de samba de Corumbá produzem masculinidades específicas na fronteira Brasil-Bolívia no modo curricular e pedagógico que envolvem sentimentos, práticas e atitudes tidas como de homens.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilBaterias. Carnaval. Currículo. Masculinidades. Pedagogia Cultural.Currículo e pedagogia cultural no carnaval de Corumbá/MS: as baterias das escolas de samba e a produção de masculinidades.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTiago DuqueRêner de Melo Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALDISSERTAÇÃO PRONTA REVISADA 02 PDF.pdfDISSERTAÇÃO PRONTA REVISADA 02 PDF.pdfapplication/pdf1348969https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5090/-1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20PRONTA%20REVISADA%2002%20PDF.pdf21e7f66ef6f1210770575374da57ffecMD5-1123456789/50902022-09-19 13:34:52.412oai:repositorio.ufms.br:123456789/5090Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242022-09-19T17:34:52Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Currículo e pedagogia cultural no carnaval de Corumbá/MS: as baterias das escolas de samba e a produção de masculinidades. |
title |
Currículo e pedagogia cultural no carnaval de Corumbá/MS: as baterias das escolas de samba e a produção de masculinidades. |
spellingShingle |
Currículo e pedagogia cultural no carnaval de Corumbá/MS: as baterias das escolas de samba e a produção de masculinidades. Rêner de Melo Helena Baterias. Carnaval. Currículo. Masculinidades. Pedagogia Cultural. |
title_short |
Currículo e pedagogia cultural no carnaval de Corumbá/MS: as baterias das escolas de samba e a produção de masculinidades. |
title_full |
Currículo e pedagogia cultural no carnaval de Corumbá/MS: as baterias das escolas de samba e a produção de masculinidades. |
title_fullStr |
Currículo e pedagogia cultural no carnaval de Corumbá/MS: as baterias das escolas de samba e a produção de masculinidades. |
title_full_unstemmed |
Currículo e pedagogia cultural no carnaval de Corumbá/MS: as baterias das escolas de samba e a produção de masculinidades. |
title_sort |
Currículo e pedagogia cultural no carnaval de Corumbá/MS: as baterias das escolas de samba e a produção de masculinidades. |
author |
Rêner de Melo Helena |
author_facet |
Rêner de Melo Helena |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Tiago Duque |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rêner de Melo Helena |
contributor_str_mv |
Tiago Duque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Baterias. Carnaval. Currículo. Masculinidades. Pedagogia Cultural. |
topic |
Baterias. Carnaval. Currículo. Masculinidades. Pedagogia Cultural. |
description |
Carnival is one of the biggest popular festivals held in Brazil. In Mato Grosso do Sul, the carnival in the city of Corumbá/MS, which is located in the Pantanal and on the Brazil-Bolivia border, is the most important in the Midwest region. This research aims to analyze the curriculum and cultural pedagogy in the production of masculinities in the samba schools of Corumbá carnival. This is a qualitative study that makes use of online ethnography and includes semi-structured interviews. Seven men linked to carnival and to the city's samba schools were selected. In the introduction, a brief overview of Corumbá’s carnival is presented. In the second chapter, the literature review is presented. In the third chapter, the theoretical framework and methodology are exposed, pointing out the relationships between the researcher and the interlocutors’ presentation. In the fourth chapter, education, gender, curriculum and pedagogy of masculinities produced in the samba schools of Corumbá are discussed. It is concluded that the batteries of samba schools in Corumbá produce specific masculinities on the Brazil-Bolivia border in a curricular and pedagogical way involving feelings, practices and attitudes taken as men. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-19T17:34:51Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-19T17:34:51Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5090 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5090 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5090/-1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20PRONTA%20REVISADA%2002%20PDF.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
21e7f66ef6f1210770575374da57ffec |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1815447974442958848 |