ANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4702 |
Resumo: | This research aims to study and analyze the content of complex numbers in elementary education from the analysis of textbooks approved in PNLD/2018. For this, we seek to study the eight books approved in this PNLD for high school, to identify how the teaching of this content is proposed at this stage of education. Our investigation has as theoretical and methodological reference the Anthropological Theory of Didactics - TAD. We did an introductory historical and epistemological study, to then analyze the perspective of the textbooks when presenting this content. Our preliminary results showed that the rationale for complex numbers in basic education is not the same as the one that gave origin to it. Moreover, it was possible to observe in the analyzed textbooks that there is an appreciation of the geometric and trigonometric manipulation of the set. We also observed that the works are similar in their organization of the content, but the techniques for the treatment of the geometric block and equations prevail. |
id |
UFMS_4700d735afc2897166a16e7fff2bd9e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/4702 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2022-04-14T23:10:28Z2022-04-14T23:10:28Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4702This research aims to study and analyze the content of complex numbers in elementary education from the analysis of textbooks approved in PNLD/2018. For this, we seek to study the eight books approved in this PNLD for high school, to identify how the teaching of this content is proposed at this stage of education. Our investigation has as theoretical and methodological reference the Anthropological Theory of Didactics - TAD. We did an introductory historical and epistemological study, to then analyze the perspective of the textbooks when presenting this content. Our preliminary results showed that the rationale for complex numbers in basic education is not the same as the one that gave origin to it. Moreover, it was possible to observe in the analyzed textbooks that there is an appreciation of the geometric and trigonometric manipulation of the set. We also observed that the works are similar in their organization of the content, but the techniques for the treatment of the geometric block and equations prevail.Esta pesquisa tem como objetivo estudar e analisar o conteúdo de Números Complexos na educação básica a partir da análise de livros didáticos aprovados no PNLD/2018. Para isto, buscamos estudar as oito obras aprovadas neste PNLD do Ensino Médio, para identificarmos como é proposto o ensino deste conteúdo nesta etapa de ensino. Nossa investigação tem como referencial teórico e metodológico a Teoria Antropológica do Didático – TAD. Fizemos um estudo histórico e epistemológico, introdutório, para então analisar a perspectiva dos livros didáticos ao apresentar este conteúdo. Nossos resultados demonstraram que a razão de ser dos números complexos na educação básica não é a mesma que lhe deu origem. Além disso, foi possível observar, nos livros didáticos analisados, que há uma valorização da manipulação geométrica e trigonométrica do conjunto. Observamos também que as obras se aproximam em sua organização do conteúdo, porém as técnicas para o tratamento do bloco geométrico e de equações prevalecem.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilxxxxxANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIOinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMarilena BittarJOSÉ TERÊNCIO NETOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSTHUMBNAILANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO.pdf.jpgANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1174https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4702/3/ANA%cc%81LISE%20PRAXEOLO%cc%81GICA%20DO%20CONTEU%cc%81DO%20DE%20NU%cc%81MEROS%20COMPLEXOS%20EM%20COLEC%cc%a7O%cc%83ES%20DE%20LIVROS%20DIDA%cc%81TICOS%20DO%20ENSINO%20ME%cc%81DIO.pdf.jpg2a1b7a9d5263b118c03e8882c5be43a2MD53TEXTANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO.pdf.txtANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO.pdf.txtExtracted texttext/plain296625https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4702/2/ANA%cc%81LISE%20PRAXEOLO%cc%81GICA%20DO%20CONTEU%cc%81DO%20DE%20NU%cc%81MEROS%20COMPLEXOS%20EM%20COLEC%cc%a7O%cc%83ES%20DE%20LIVROS%20DIDA%cc%81TICOS%20DO%20ENSINO%20ME%cc%81DIO.pdf.txt0ce6e2299857b8839b2214edf7572b37MD52ORIGINALANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO.pdfANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO.pdfapplication/pdf2205116https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4702/1/ANA%cc%81LISE%20PRAXEOLO%cc%81GICA%20DO%20CONTEU%cc%81DO%20DE%20NU%cc%81MEROS%20COMPLEXOS%20EM%20COLEC%cc%a7O%cc%83ES%20DE%20LIVROS%20DIDA%cc%81TICOS%20DO%20ENSINO%20ME%cc%81DIO.pdfd873d2ed78149d9d55f502dc87cbdb2cMD51123456789/47022022-04-15 03:01:38.888oai:repositorio.ufms.br:123456789/4702Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242022-04-15T07:01:38Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
ANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO |
title |
ANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO |
spellingShingle |
ANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO JOSÉ TERÊNCIO NETO xxxxx |
title_short |
ANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO |
title_full |
ANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO |
title_fullStr |
ANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO |
title_full_unstemmed |
ANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO |
title_sort |
ANÁLISE PRAXEOLÓGICA DO CONTEÚDO DE NÚMEROS COMPLEXOS EM COLEÇÕES DE LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO MÉDIO |
author |
JOSÉ TERÊNCIO NETO |
author_facet |
JOSÉ TERÊNCIO NETO |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Marilena Bittar |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
JOSÉ TERÊNCIO NETO |
contributor_str_mv |
Marilena Bittar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
xxxxx |
topic |
xxxxx |
description |
This research aims to study and analyze the content of complex numbers in elementary education from the analysis of textbooks approved in PNLD/2018. For this, we seek to study the eight books approved in this PNLD for high school, to identify how the teaching of this content is proposed at this stage of education. Our investigation has as theoretical and methodological reference the Anthropological Theory of Didactics - TAD. We did an introductory historical and epistemological study, to then analyze the perspective of the textbooks when presenting this content. Our preliminary results showed that the rationale for complex numbers in basic education is not the same as the one that gave origin to it. Moreover, it was possible to observe in the analyzed textbooks that there is an appreciation of the geometric and trigonometric manipulation of the set. We also observed that the works are similar in their organization of the content, but the techniques for the treatment of the geometric block and equations prevail. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-04-14T23:10:28Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-04-14T23:10:28Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4702 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4702 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4702/3/ANA%cc%81LISE%20PRAXEOLO%cc%81GICA%20DO%20CONTEU%cc%81DO%20DE%20NU%cc%81MEROS%20COMPLEXOS%20EM%20COLEC%cc%a7O%cc%83ES%20DE%20LIVROS%20DIDA%cc%81TICOS%20DO%20ENSINO%20ME%cc%81DIO.pdf.jpg https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4702/2/ANA%cc%81LISE%20PRAXEOLO%cc%81GICA%20DO%20CONTEU%cc%81DO%20DE%20NU%cc%81MEROS%20COMPLEXOS%20EM%20COLEC%cc%a7O%cc%83ES%20DE%20LIVROS%20DIDA%cc%81TICOS%20DO%20ENSINO%20ME%cc%81DIO.pdf.txt https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4702/1/ANA%cc%81LISE%20PRAXEOLO%cc%81GICA%20DO%20CONTEU%cc%81DO%20DE%20NU%cc%81MEROS%20COMPLEXOS%20EM%20COLEC%cc%a7O%cc%83ES%20DE%20LIVROS%20DIDA%cc%81TICOS%20DO%20ENSINO%20ME%cc%81DIO.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2a1b7a9d5263b118c03e8882c5be43a2 0ce6e2299857b8839b2214edf7572b37 d873d2ed78149d9d55f502dc87cbdb2c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1815447999414796288 |