A EFICIÊNCIA DA POLÍTICA DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS FEDERAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fabio Gomes da Silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6823
Resumo: The social function of the Public University in the current context has the challenging role of training citizens and preparing them for the job market together with a focus on social rights and seeking equality in education. To this end, in contrast to the capitalist idea of neoliberalism, it is up to Public Universities to encourage students' access and retention in higher education so that they have the minimum conditions to pursue their potential and dignity. Given this scenario, this work intends to analyze the degree of relative efficiency of Federal Public Universities in relation to the public policy of student assistance in the training of graduates. Through quantitative-descriptive research, the systematization and interpretation of information relating to the period from 2017 to 2021 was carried out, extracted from two main sources: data requested and forwarded by the Fala.BR Integrated Ombudsman and Information Access Platform and data collected from Reports Annual Management Report of the 69 Federal Public Universities. The calculations were carried out using the Data Envelopment Analysis – DEA method. The main results found were the relative efficiency scores of each university and the benchmarking correlation between each one of them, in addition to the application of the target tool for the number of graduating students based on the year 2021. Keywords: Student Assistance, Public Policy, PNAES.
id UFMS_4707893c01a0a6f7cc5bd5b1c9f61070
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6823
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-14T18:19:40Z2023-11-14T18:19:40Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6823The social function of the Public University in the current context has the challenging role of training citizens and preparing them for the job market together with a focus on social rights and seeking equality in education. To this end, in contrast to the capitalist idea of neoliberalism, it is up to Public Universities to encourage students' access and retention in higher education so that they have the minimum conditions to pursue their potential and dignity. Given this scenario, this work intends to analyze the degree of relative efficiency of Federal Public Universities in relation to the public policy of student assistance in the training of graduates. Through quantitative-descriptive research, the systematization and interpretation of information relating to the period from 2017 to 2021 was carried out, extracted from two main sources: data requested and forwarded by the Fala.BR Integrated Ombudsman and Information Access Platform and data collected from Reports Annual Management Report of the 69 Federal Public Universities. The calculations were carried out using the Data Envelopment Analysis – DEA method. The main results found were the relative efficiency scores of each university and the benchmarking correlation between each one of them, in addition to the application of the target tool for the number of graduating students based on the year 2021. Keywords: Student Assistance, Public Policy, PNAES.A função social da Universidade Pública no contexto atual possui o papel desafiador de exercer a formação do cidadão e a preparação deste para o mercado de trabalho juntamente com o foco nos direitos sociais de busca de igualdade no ensino. Para isso, em contraste à ideia capitalista de neoliberalismo, cabe as Universidades Públicas fomentar o acesso e a permanência dos estudantes no ensino superior para que estes tenham as condições mínimas de buscar o seu potencial e dignidade. Diante deste cenário, este trabalho pretende analisar o grau de eficiência relativa das Universidades Públicas Federais em relação à política pública de assistência estudantil na formação de egressos. Através de uma pesquisa quantitativa-descritiva, foi realizada a sistematização e interpretação de informações referentes ao período de 2017 a 2021 extraídas de duas principais fontes: dados solicitados e encaminhados pela Plataforma Integrada de Ouvidoria e Acesso à Informação Fala.BR e dados coletados dos Relatórios de Gestão Anual das 69 Universidades Públicas Federais. Os cálculos foram realizados utilizando-se o método análise envoltória de dados (Data Envelopment Analysis – DEA). Os principais resultados encontrados foram os scores de eficiência relativa de cada universidade e a correlação de benchmarking entre cada uma delas, além da aplicação da ferramenta de alvos da quantidade de alunos egressos de graduação com base no ano de 2021. Palavras-chave: Assistência Estudantil, Políticas Públicas, PNAES.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasil-A EFICIÊNCIA DA POLÍTICA DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS FEDERAISinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMarcelo Ribeiro SilvaFabio Gomes da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALDissertação de Mestrado Profiap UFMS.pdfDissertação de Mestrado Profiap UFMS.pdfapplication/pdf2267058https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6823/-1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20de%20Mestrado%20Profiap%20UFMS.pdf154d020831e79f5b54e244cc71a5f7ecMD5-1123456789/68232023-11-14 14:19:42.009oai:repositorio.ufms.br:123456789/6823Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-14T18:19:42Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A EFICIÊNCIA DA POLÍTICA DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS FEDERAIS
title A EFICIÊNCIA DA POLÍTICA DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS FEDERAIS
spellingShingle A EFICIÊNCIA DA POLÍTICA DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS FEDERAIS
Fabio Gomes da Silva
-
title_short A EFICIÊNCIA DA POLÍTICA DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS FEDERAIS
title_full A EFICIÊNCIA DA POLÍTICA DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS FEDERAIS
title_fullStr A EFICIÊNCIA DA POLÍTICA DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS FEDERAIS
title_full_unstemmed A EFICIÊNCIA DA POLÍTICA DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS FEDERAIS
title_sort A EFICIÊNCIA DA POLÍTICA DE ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS FEDERAIS
author Fabio Gomes da Silva
author_facet Fabio Gomes da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Marcelo Ribeiro Silva
dc.contributor.author.fl_str_mv Fabio Gomes da Silva
contributor_str_mv Marcelo Ribeiro Silva
dc.subject.por.fl_str_mv -
topic -
description The social function of the Public University in the current context has the challenging role of training citizens and preparing them for the job market together with a focus on social rights and seeking equality in education. To this end, in contrast to the capitalist idea of neoliberalism, it is up to Public Universities to encourage students' access and retention in higher education so that they have the minimum conditions to pursue their potential and dignity. Given this scenario, this work intends to analyze the degree of relative efficiency of Federal Public Universities in relation to the public policy of student assistance in the training of graduates. Through quantitative-descriptive research, the systematization and interpretation of information relating to the period from 2017 to 2021 was carried out, extracted from two main sources: data requested and forwarded by the Fala.BR Integrated Ombudsman and Information Access Platform and data collected from Reports Annual Management Report of the 69 Federal Public Universities. The calculations were carried out using the Data Envelopment Analysis – DEA method. The main results found were the relative efficiency scores of each university and the benchmarking correlation between each one of them, in addition to the application of the target tool for the number of graduating students based on the year 2021. Keywords: Student Assistance, Public Policy, PNAES.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-14T18:19:40Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-14T18:19:40Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6823
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6823
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6823/-1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20de%20Mestrado%20Profiap%20UFMS.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 154d020831e79f5b54e244cc71a5f7ec
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1801678526800199680