Diversidade na pequena infância: a especificidade da educação inclusiva na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6794 |
Resumo: | Given the importance of the discussion regarding inclusive education, it is becoming increasingly feasible to pay more attention and research on the subject. This study aimed to understand the proposal for Inclusive Education present in Brazilian legislation, relating it to the specificities of Early Childhood Education. The methodology used was documentary research, carried out through the study of legislation and official documents. Through the study carried out, it was possible to understand that just as it was difficult to change the view that Early Childhood Education was seen as a form of personal care to a concept of teaching, the space that Inclusive Education has been seeking to achieve in Early Childhood Education occurs gradually, and this is evident in the documents analyzed, in which few guidelines can be noted dealing with this concept of teaching. |
id |
UFMS_528de6425290d9fc6be1dfc1f8679f7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/6794 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-11-09T13:44:29Z2023-11-09T13:44:29Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6794Given the importance of the discussion regarding inclusive education, it is becoming increasingly feasible to pay more attention and research on the subject. This study aimed to understand the proposal for Inclusive Education present in Brazilian legislation, relating it to the specificities of Early Childhood Education. The methodology used was documentary research, carried out through the study of legislation and official documents. Through the study carried out, it was possible to understand that just as it was difficult to change the view that Early Childhood Education was seen as a form of personal care to a concept of teaching, the space that Inclusive Education has been seeking to achieve in Early Childhood Education occurs gradually, and this is evident in the documents analyzed, in which few guidelines can be noted dealing with this concept of teaching.Diante da importância da discussão a respeito da educação inclusiva, torna-se cada vez mais viável uma maior atenção e pesquisas acerca do mesmo. O presente trabalho teve como objetivo compreender a proposta de Educação Inclusiva presente na legislação brasileira, relacionando-a com as especificidades da Educação Infantil. A metodologia utilizada foi a de pesquisa documental, realizada por meio do estudo das Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Infantil e da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Por meio do estudo realizado, foi possível compreender que assim como foi difícil a mudança do olhar que se tinha para com a Educação Infantil como uma modalidade de cuidados pessoais para uma concepção de ensino, o espaço que a Educação Inclusiva vem buscando alcançar na Educação Infantil, ocorre de maneira gradativa, e isso se evidencia em primeira instancia nos documentos analisados, em que se pode notar poucas pautas tratando sobre essa concepção de ensino.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSEducação InclusivaEducação InfantilInfânciasDiversidade na pequena infância: a especificidade da educação inclusiva na educação infantilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisNogueira, Ione da Silva CunhaPacheco, Nicole Santanainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL8302.pdf8302.pdfapplication/pdf291856https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6794/1/8302.pdf9f8accde5fe2e44dcc08d0eac6b0778dMD51123456789/67942024-09-18 19:41:41.767oai:repositorio.ufms.br:123456789/6794Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-09-18T23:41:41Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Diversidade na pequena infância: a especificidade da educação inclusiva na educação infantil |
title |
Diversidade na pequena infância: a especificidade da educação inclusiva na educação infantil |
spellingShingle |
Diversidade na pequena infância: a especificidade da educação inclusiva na educação infantil Pacheco, Nicole Santana Educação Inclusiva Educação Infantil Infâncias |
title_short |
Diversidade na pequena infância: a especificidade da educação inclusiva na educação infantil |
title_full |
Diversidade na pequena infância: a especificidade da educação inclusiva na educação infantil |
title_fullStr |
Diversidade na pequena infância: a especificidade da educação inclusiva na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Diversidade na pequena infância: a especificidade da educação inclusiva na educação infantil |
title_sort |
Diversidade na pequena infância: a especificidade da educação inclusiva na educação infantil |
author |
Pacheco, Nicole Santana |
author_facet |
Pacheco, Nicole Santana |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Nogueira, Ione da Silva Cunha |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pacheco, Nicole Santana |
contributor_str_mv |
Nogueira, Ione da Silva Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Inclusiva Educação Infantil Infâncias |
topic |
Educação Inclusiva Educação Infantil Infâncias |
description |
Given the importance of the discussion regarding inclusive education, it is becoming increasingly feasible to pay more attention and research on the subject. This study aimed to understand the proposal for Inclusive Education present in Brazilian legislation, relating it to the specificities of Early Childhood Education. The methodology used was documentary research, carried out through the study of legislation and official documents. Through the study carried out, it was possible to understand that just as it was difficult to change the view that Early Childhood Education was seen as a form of personal care to a concept of teaching, the space that Inclusive Education has been seeking to achieve in Early Childhood Education occurs gradually, and this is evident in the documents analyzed, in which few guidelines can be noted dealing with this concept of teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-09T13:44:29Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-09T13:44:29Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6794 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6794 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6794/1/8302.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9f8accde5fe2e44dcc08d0eac6b0778d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1815447964345171968 |