EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UM ESTUDO SOBRE O MARCO LEGAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: FERNANDA DOS SANTOS RODRIGUES
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6244
Resumo: Describing the legalization of such historical achievements is the primary objective of this work. To this end, we sought to carry out a brief survey of the laws that guide the formal guarantee to indigenous school education in the country. The research was carried out from a bibliographic and documentary review on the topic. In addition to the normative description, the article aims to stimulate academic debate regarding the complexity of the relationship between social rights and inequalities in the country, in order to understand not only the formalization of such rights in the constitutional and infralegal scope, but also the need for effective substantiation the right to indigenous school education in the country. To this end, the constitutional changes present in the Federal Constitution of 1967, in the Amendment of 1969, in the Federal Constitution of 1988, as well as in the Statute of the Indian of 1973 will be observed.
id UFMS_5db7e438cdeeea8d974c317dc51b278e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6244
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-07-06T14:06:11Z2023-07-06T14:06:11Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6244Describing the legalization of such historical achievements is the primary objective of this work. To this end, we sought to carry out a brief survey of the laws that guide the formal guarantee to indigenous school education in the country. The research was carried out from a bibliographic and documentary review on the topic. In addition to the normative description, the article aims to stimulate academic debate regarding the complexity of the relationship between social rights and inequalities in the country, in order to understand not only the formalization of such rights in the constitutional and infralegal scope, but also the need for effective substantiation the right to indigenous school education in the country. To this end, the constitutional changes present in the Federal Constitution of 1967, in the Amendment of 1969, in the Federal Constitution of 1988, as well as in the Statute of the Indian of 1973 will be observed.Descrever o marco legal e as conquistas históricas sobre a educação escolar indígena.é o objetivo primordial deste trabalho. Para tanto, buscou-se realizar um breve levantamento das legislações que norteiam a garantia formal à educação escolar indígena no país. A pesquisa foi realizada a partir de uma revisão bibliográfica e documental sobre o tema. Além da descrição normativa, o artigo pretende estimular o debate acadêmico relativo à complexidade da relação entre direitos e desigualdades sociais no país, de forma a compreender não somente a formalização de tais direitos no âmbito constitucional e infralegal, como também, a necessidade da substantivação efetiva do direito à educação escolar indígena no país. Para tanto, serão observadas as mudanças constitucionais presentes na Constituição Federal de 1967, na Emenda de 1969, na Constituição Federal de 1988, bem como, no Estatuto do Índio, de 1973.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências SociaisLegislação indígenaEducação Escolar Indígena.EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UM ESTUDO SOBRE O MARCO LEGALinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisTATIANA BRAZ RIBEIRALFERNANDA DOS SANTOS RODRIGUESinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL1801.pdf1801.pdfapplication/pdf277608https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6244/-1/1801.pdfb6c54904fed3c24f91ef6f570212982fMD5-1123456789/62442023-07-06 10:06:11.941oai:repositorio.ufms.br:123456789/6244Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-07-06T14:06:11Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UM ESTUDO SOBRE O MARCO LEGAL
title EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UM ESTUDO SOBRE O MARCO LEGAL
spellingShingle EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UM ESTUDO SOBRE O MARCO LEGAL
FERNANDA DOS SANTOS RODRIGUES
Legislação indígena
Educação Escolar Indígena.
Ciências Sociais
title_short EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UM ESTUDO SOBRE O MARCO LEGAL
title_full EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UM ESTUDO SOBRE O MARCO LEGAL
title_fullStr EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UM ESTUDO SOBRE O MARCO LEGAL
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UM ESTUDO SOBRE O MARCO LEGAL
title_sort EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA: UM ESTUDO SOBRE O MARCO LEGAL
author FERNANDA DOS SANTOS RODRIGUES
author_facet FERNANDA DOS SANTOS RODRIGUES
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv TATIANA BRAZ RIBEIRAL
dc.contributor.author.fl_str_mv FERNANDA DOS SANTOS RODRIGUES
contributor_str_mv TATIANA BRAZ RIBEIRAL
dc.subject.por.fl_str_mv Legislação indígena
Educação Escolar Indígena.
topic Legislação indígena
Educação Escolar Indígena.
Ciências Sociais
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Sociais
description Describing the legalization of such historical achievements is the primary objective of this work. To this end, we sought to carry out a brief survey of the laws that guide the formal guarantee to indigenous school education in the country. The research was carried out from a bibliographic and documentary review on the topic. In addition to the normative description, the article aims to stimulate academic debate regarding the complexity of the relationship between social rights and inequalities in the country, in order to understand not only the formalization of such rights in the constitutional and infralegal scope, but also the need for effective substantiation the right to indigenous school education in the country. To this end, the constitutional changes present in the Federal Constitution of 1967, in the Amendment of 1969, in the Federal Constitution of 1988, as well as in the Statute of the Indian of 1973 will be observed.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-06T14:06:11Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-06T14:06:11Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6244
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6244
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6244/-1/1801.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv b6c54904fed3c24f91ef6f570212982f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1801678608121462784