DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7450 |
Resumo: | The study aims to address how education and technology aimed at elderly people can significantly influence their daily lives, as well as the limitations of the aging process, given that access to technology for elderly people has been somewhat treated with indifference, since many of these individuals often have difficulty adapting to the more globalized world. Furthermore, the research used bibliographic, documentary, statistical procedures and field research carried out through questionnaires filled out by seven enrolled in IT classes for elderly people linked to the extension project of the University of the Best Age (UMI), both extension of the Federal University of Mato Grosso do Sul, Três Lagoas. After analyzing the evaluation questionnaire, the result showed a high level of satisfaction among the elderly participants in the project, as well as contributing to the improvement of skills in using digital tools and finally contributing to the social integration of the participants. Digital inclusion has a significant impact on the lives of elderly people, especially in the area of health, by stimulating memory, as well as triggering an increase in their autonomy, and due to this appreciation, they feel more participative in society. |
id |
UFMS_69ca1a1aca12e0dd98539ccea5edabba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/7450 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-11-30T18:34:46Z2023-11-30T18:34:46Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7450The study aims to address how education and technology aimed at elderly people can significantly influence their daily lives, as well as the limitations of the aging process, given that access to technology for elderly people has been somewhat treated with indifference, since many of these individuals often have difficulty adapting to the more globalized world. Furthermore, the research used bibliographic, documentary, statistical procedures and field research carried out through questionnaires filled out by seven enrolled in IT classes for elderly people linked to the extension project of the University of the Best Age (UMI), both extension of the Federal University of Mato Grosso do Sul, Três Lagoas. After analyzing the evaluation questionnaire, the result showed a high level of satisfaction among the elderly participants in the project, as well as contributing to the improvement of skills in using digital tools and finally contributing to the social integration of the participants. Digital inclusion has a significant impact on the lives of elderly people, especially in the area of health, by stimulating memory, as well as triggering an increase in their autonomy, and due to this appreciation, they feel more participative in society.O estudo possui o objetivo de abordar como a educação e a tecnologia voltada para pessoas idosas podem influenciar significativamente em seu cotidiano, bem como às limitações do processo de envelhecimento, visto que, o acesso à tecnologia para pessoa idosa tem sido de certa forma tratado com indiferença, posto que, inúmeros desses indivíduos, muitas vezes têm dificuldade em se adaptar ao mundo mais globalizado. Ademais, na pesquisa utilizou-se procedimentos bibliográficos, documentais, estatísticos e pesquisa de campo realizada por meio de questionários preenchidos por sete inscritos nas aulas de informática para pessoa idosa vinculado ao projeto de extensão da Universidade da Melhor Idade (UMI) ambos os projeto de extensão da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus Três Lagoas. Após análise do questionário avaliativo o resultado apontou um alto o nível de satisfação pelos idosos participantes do projeto, bem como colaborou com a melhora das habilidades em utilizar as ferramentas digitais e por fim contribuiu com a integração social dos participantes. A inclusão digital traz um significativo impacto na vida das pessoas idosas principalmente na área da saúde ao estimular a memória, bem como desencadeia o aumento de sua autonomia, e devido essa valorização, sentem-se mais participativos na sociedade.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasPessoa IdosaInclusãoTecnologia.DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisVANESSA CRISTINA LOURENCO CASOTTI FERREIRA DA PALMAGABRIELY SILVA DOS SANTOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL172.pdf172.pdfapplication/pdf884572https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7450/-1/172.pdf0e994bea05792c0ee26f35ff941104c9MD5-1123456789/74502023-11-30 14:34:46.628oai:repositorio.ufms.br:123456789/7450Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-30T18:34:46Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA. |
title |
DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA. |
spellingShingle |
DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA. GABRIELY SILVA DOS SANTOS Pessoa Idosa Inclusão Tecnologia. Ciências Humanas |
title_short |
DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA. |
title_full |
DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA. |
title_fullStr |
DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA. |
title_full_unstemmed |
DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA. |
title_sort |
DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA. |
author |
GABRIELY SILVA DOS SANTOS |
author_facet |
GABRIELY SILVA DOS SANTOS |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
VANESSA CRISTINA LOURENCO CASOTTI FERREIRA DA PALMA |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
GABRIELY SILVA DOS SANTOS |
contributor_str_mv |
VANESSA CRISTINA LOURENCO CASOTTI FERREIRA DA PALMA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pessoa Idosa Inclusão Tecnologia. |
topic |
Pessoa Idosa Inclusão Tecnologia. Ciências Humanas |
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
description |
The study aims to address how education and technology aimed at elderly people can significantly influence their daily lives, as well as the limitations of the aging process, given that access to technology for elderly people has been somewhat treated with indifference, since many of these individuals often have difficulty adapting to the more globalized world. Furthermore, the research used bibliographic, documentary, statistical procedures and field research carried out through questionnaires filled out by seven enrolled in IT classes for elderly people linked to the extension project of the University of the Best Age (UMI), both extension of the Federal University of Mato Grosso do Sul, Três Lagoas. After analyzing the evaluation questionnaire, the result showed a high level of satisfaction among the elderly participants in the project, as well as contributing to the improvement of skills in using digital tools and finally contributing to the social integration of the participants. Digital inclusion has a significant impact on the lives of elderly people, especially in the area of health, by stimulating memory, as well as triggering an increase in their autonomy, and due to this appreciation, they feel more participative in society. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-30T18:34:46Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-30T18:34:46Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7450 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7450 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv |
|
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7450/-1/172.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0e994bea05792c0ee26f35ff941104c9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1807552844119670784 |