DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GABRIELY SILVA DOS SANTOS
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7450
Resumo: The study aims to address how education and technology aimed at elderly people can significantly influence their daily lives, as well as the limitations of the aging process, given that access to technology for elderly people has been somewhat treated with indifference, since many of these individuals often have difficulty adapting to the more globalized world. Furthermore, the research used bibliographic, documentary, statistical procedures and field research carried out through questionnaires filled out by seven enrolled in IT classes for elderly people linked to the extension project of the University of the Best Age (UMI), both extension of the Federal University of Mato Grosso do Sul, Três Lagoas. After analyzing the evaluation questionnaire, the result showed a high level of satisfaction among the elderly participants in the project, as well as contributing to the improvement of skills in using digital tools and finally contributing to the social integration of the participants. Digital inclusion has a significant impact on the lives of elderly people, especially in the area of health, by stimulating memory, as well as triggering an increase in their autonomy, and due to this appreciation, they feel more participative in society.
id UFMS_69ca1a1aca12e0dd98539ccea5edabba
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7450
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-30T18:34:46Z2023-11-30T18:34:46Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7450The study aims to address how education and technology aimed at elderly people can significantly influence their daily lives, as well as the limitations of the aging process, given that access to technology for elderly people has been somewhat treated with indifference, since many of these individuals often have difficulty adapting to the more globalized world. Furthermore, the research used bibliographic, documentary, statistical procedures and field research carried out through questionnaires filled out by seven enrolled in IT classes for elderly people linked to the extension project of the University of the Best Age (UMI), both extension of the Federal University of Mato Grosso do Sul, Três Lagoas. After analyzing the evaluation questionnaire, the result showed a high level of satisfaction among the elderly participants in the project, as well as contributing to the improvement of skills in using digital tools and finally contributing to the social integration of the participants. Digital inclusion has a significant impact on the lives of elderly people, especially in the area of health, by stimulating memory, as well as triggering an increase in their autonomy, and due to this appreciation, they feel more participative in society.O estudo possui o objetivo de abordar como a educação e a tecnologia voltada para pessoas idosas podem influenciar significativamente em seu cotidiano, bem como às limitações do processo de envelhecimento, visto que, o acesso à tecnologia para pessoa idosa tem sido de certa forma tratado com indiferença, posto que, inúmeros desses indivíduos, muitas vezes têm dificuldade em se adaptar ao mundo mais globalizado. Ademais, na pesquisa utilizou-se procedimentos bibliográficos, documentais, estatísticos e pesquisa de campo realizada por meio de questionários preenchidos por sete inscritos nas aulas de informática para pessoa idosa vinculado ao projeto de extensão da Universidade da Melhor Idade (UMI) ambos os projeto de extensão da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus Três Lagoas. Após análise do questionário avaliativo o resultado apontou um alto o nível de satisfação pelos idosos participantes do projeto, bem como colaborou com a melhora das habilidades em utilizar as ferramentas digitais e por fim contribuiu com a integração social dos participantes. A inclusão digital traz um significativo impacto na vida das pessoas idosas principalmente na área da saúde ao estimular a memória, bem como desencadeia o aumento de sua autonomia, e devido essa valorização, sentem-se mais participativos na sociedade.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasPessoa IdosaInclusãoTecnologia.DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisVANESSA CRISTINA LOURENCO CASOTTI FERREIRA DA PALMAGABRIELY SILVA DOS SANTOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL172.pdf172.pdfapplication/pdf884572https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7450/-1/172.pdf0e994bea05792c0ee26f35ff941104c9MD5-1123456789/74502023-11-30 14:34:46.628oai:repositorio.ufms.br:123456789/7450Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-30T18:34:46Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.
title DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.
spellingShingle DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.
GABRIELY SILVA DOS SANTOS
Pessoa Idosa
Inclusão
Tecnologia.
Ciências Humanas
title_short DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.
title_full DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.
title_fullStr DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.
title_full_unstemmed DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.
title_sort DIREITO Á EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA: INCLUSÃO DIGITAL DA PESSOA IDOSA.
author GABRIELY SILVA DOS SANTOS
author_facet GABRIELY SILVA DOS SANTOS
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv VANESSA CRISTINA LOURENCO CASOTTI FERREIRA DA PALMA
dc.contributor.author.fl_str_mv GABRIELY SILVA DOS SANTOS
contributor_str_mv VANESSA CRISTINA LOURENCO CASOTTI FERREIRA DA PALMA
dc.subject.por.fl_str_mv Pessoa Idosa
Inclusão
Tecnologia.
topic Pessoa Idosa
Inclusão
Tecnologia.
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description The study aims to address how education and technology aimed at elderly people can significantly influence their daily lives, as well as the limitations of the aging process, given that access to technology for elderly people has been somewhat treated with indifference, since many of these individuals often have difficulty adapting to the more globalized world. Furthermore, the research used bibliographic, documentary, statistical procedures and field research carried out through questionnaires filled out by seven enrolled in IT classes for elderly people linked to the extension project of the University of the Best Age (UMI), both extension of the Federal University of Mato Grosso do Sul, Três Lagoas. After analyzing the evaluation questionnaire, the result showed a high level of satisfaction among the elderly participants in the project, as well as contributing to the improvement of skills in using digital tools and finally contributing to the social integration of the participants. Digital inclusion has a significant impact on the lives of elderly people, especially in the area of health, by stimulating memory, as well as triggering an increase in their autonomy, and due to this appreciation, they feel more participative in society.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-30T18:34:46Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-30T18:34:46Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7450
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7450
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7450/-1/172.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 0e994bea05792c0ee26f35ff941104c9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552844119670784