O PROCESSO CRIADOR E SUA ABORDAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3666 |
Resumo: | ABSTRACT This research aims to analyze and understand how psychosocial categories, games and games develop in childhood and their relationship with the creative process in early childhood education. To this end, it adopts the historical-cultural approach based theoretically on authors such as Vigotski (2009), Luria (1991), Kohan (2004) and Elkonin (2009). The results reveal that learning through playing is essential both for childhood development and for stimulating the creative process, helping to understand the world and the child's internal conflicts, and that the school and the teacher have a fundamental role in this. process. Keywords: Creative Process. Child education. Construction of the Subject. |
id |
UFMS_7857a179326ecb344c6e6d99753e5715 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/3666 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2021-05-07T19:15:19Z2021-09-30T19:57:33Z2021https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3666ABSTRACT This research aims to analyze and understand how psychosocial categories, games and games develop in childhood and their relationship with the creative process in early childhood education. To this end, it adopts the historical-cultural approach based theoretically on authors such as Vigotski (2009), Luria (1991), Kohan (2004) and Elkonin (2009). The results reveal that learning through playing is essential both for childhood development and for stimulating the creative process, helping to understand the world and the child's internal conflicts, and that the school and the teacher have a fundamental role in this. process. Keywords: Creative Process. Child education. Construction of the Subject.Esta pesquisa tem como objetivo analisar e compreender como desenvolvem-se as categorias psicossociais, os jogos e as brincadeiras na infância e qual sua relação com o processo criador na educação infantil. Para tanto, adota a abordagem histórico-cultural fundamentando-se teoricamente em autores como Vigotski (2009), Luria (1991), Kohan (2004) e Elkonin (2009). Os resultados revelam que a aprendizagem através das brincadeiras e jogos é essencial tanto para o desenvolvimento na infância, quanto para estimular o processo criador, auxiliando na compreensão do mundo e dos conflitos internos da criança, e que a escola e o professor têm papel fundamental neste processo. Palavras-Chaves: Processo Criador. Educação Infantil. Construção do Sujeito.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilProcesso Criador, Educação Infantil, Construção do SujeitoO PROCESSO CRIADOR E SUA ABORDAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTILinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTarcisio Luiz PereiraGRAZIELE FRANCOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSTHUMBNAILDISSERTAÇÃO GRAZIELE FRANCO VERSÃO final.pdf.jpgDISSERTAÇÃO GRAZIELE FRANCO VERSÃO final.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1186https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3666/3/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20GRAZIELE%20FRANCO%20VERS%c3%83O%20final.pdf.jpge551f36fb4391d4ab376e5755ed4f31cMD53TEXTDISSERTAÇÃO GRAZIELE FRANCO VERSÃO final.pdf.txtDISSERTAÇÃO GRAZIELE FRANCO VERSÃO final.pdf.txtExtracted texttext/plain138656https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3666/2/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20GRAZIELE%20FRANCO%20VERS%c3%83O%20final.pdf.txtc49db328dcd67405ba3408594532aed7MD52ORIGINALDISSERTAÇÃO GRAZIELE FRANCO VERSÃO final.pdfDISSERTAÇÃO GRAZIELE FRANCO VERSÃO final.pdfapplication/pdf1244914https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3666/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20GRAZIELE%20FRANCO%20VERS%c3%83O%20final.pdf658669752afceb95c003b03fb837cabfMD51123456789/36662021-09-30 15:57:33.933oai:repositorio.ufms.br:123456789/3666Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242021-09-30T19:57:33Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O PROCESSO CRIADOR E SUA ABORDAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL |
title |
O PROCESSO CRIADOR E SUA ABORDAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL |
spellingShingle |
O PROCESSO CRIADOR E SUA ABORDAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL GRAZIELE FRANCO Processo Criador, Educação Infantil, Construção do Sujeito |
title_short |
O PROCESSO CRIADOR E SUA ABORDAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL |
title_full |
O PROCESSO CRIADOR E SUA ABORDAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL |
title_fullStr |
O PROCESSO CRIADOR E SUA ABORDAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL |
title_full_unstemmed |
O PROCESSO CRIADOR E SUA ABORDAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL |
title_sort |
O PROCESSO CRIADOR E SUA ABORDAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL |
author |
GRAZIELE FRANCO |
author_facet |
GRAZIELE FRANCO |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Tarcisio Luiz Pereira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
GRAZIELE FRANCO |
contributor_str_mv |
Tarcisio Luiz Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processo Criador, Educação Infantil, Construção do Sujeito |
topic |
Processo Criador, Educação Infantil, Construção do Sujeito |
description |
ABSTRACT This research aims to analyze and understand how psychosocial categories, games and games develop in childhood and their relationship with the creative process in early childhood education. To this end, it adopts the historical-cultural approach based theoretically on authors such as Vigotski (2009), Luria (1991), Kohan (2004) and Elkonin (2009). The results reveal that learning through playing is essential both for childhood development and for stimulating the creative process, helping to understand the world and the child's internal conflicts, and that the school and the teacher have a fundamental role in this. process. Keywords: Creative Process. Child education. Construction of the Subject. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-05-07T19:15:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-09-30T19:57:33Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3666 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3666 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3666/3/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20GRAZIELE%20FRANCO%20VERS%c3%83O%20final.pdf.jpg https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3666/2/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20GRAZIELE%20FRANCO%20VERS%c3%83O%20final.pdf.txt https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3666/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20GRAZIELE%20FRANCO%20VERS%c3%83O%20final.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e551f36fb4391d4ab376e5755ed4f31c c49db328dcd67405ba3408594532aed7 658669752afceb95c003b03fb837cabf |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1807552855507206144 |