EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ASAPH ORTOLANI BEDOIA
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8577
Resumo: This present study aims to problematize how senses can contribute to the production of interviews with mathematics teachers in training, within a Mathematics Education research inspired by Oral History methodology. The research questions the ways in which science has shaped the constitution of knowledge, disregarding knowledge derived from sensory experience. Dialogue with various authors and theories aims to understand the use of senses and their potential in knowledge formation. Experimentations were conducted with four mathematics teachers in training, involving the five senses: Vision, Hearing, Touch, Smell, and Taste, all present in the teaching reality. In addition to the experimentations, other procedures were carried out, such as conversations prompted by the experiments, the production of a poster, and the creation of a "room of senses" through drawings, collages, and figures. Besides these records, the experimentations were recorded and photographed. To present these materials, we turned to Transmedia Narratives, thus materializing the experience through different media outlets. When we engage the senses, interviewees narrate beyond mere facts, bringing forth feelings linked to memories, which highlights how potent their use can be in research. The senses evoked more than what was expected and provided alternative understandings regarding their use in research in the field of Mathematics Education.
id UFMS_937dbd46a2a3d66c0808a6d9060d5673
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/8577
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2024-03-19T20:04:15Z2024-03-19T20:04:15Z2024https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8577This present study aims to problematize how senses can contribute to the production of interviews with mathematics teachers in training, within a Mathematics Education research inspired by Oral History methodology. The research questions the ways in which science has shaped the constitution of knowledge, disregarding knowledge derived from sensory experience. Dialogue with various authors and theories aims to understand the use of senses and their potential in knowledge formation. Experimentations were conducted with four mathematics teachers in training, involving the five senses: Vision, Hearing, Touch, Smell, and Taste, all present in the teaching reality. In addition to the experimentations, other procedures were carried out, such as conversations prompted by the experiments, the production of a poster, and the creation of a "room of senses" through drawings, collages, and figures. Besides these records, the experimentations were recorded and photographed. To present these materials, we turned to Transmedia Narratives, thus materializing the experience through different media outlets. When we engage the senses, interviewees narrate beyond mere facts, bringing forth feelings linked to memories, which highlights how potent their use can be in research. The senses evoked more than what was expected and provided alternative understandings regarding their use in research in the field of Mathematics Education.O presente trabalho busca problematizar como os sentidos podem contribuir para a produção de entrevistas com professores de matemática em formação, em uma pesquisa em Educação Matemática, inspirada na metodologia da História Oral. A pesquisa questiona os modos como a ciência tem conduzido a constituição do conhecimento, desconsiderando o conhecimento advindo da experiência sensorial. O diálogo com diversos autores e teorias visa compreender o uso dos sentidos e sua potencialidade na constituição do conhecimento. Foram realizadas experimentações com quatro professores de matemática em formação, envolvendo os cinco sentidos: Visão, Audição, Tato, Olfato e Paladar, presentes na realidade docente. Além das experimentações, foram realizados outros procedimentos, como conversas motivadas pelos experimentos, a produção de um cartaz e a criação de uma "sala dos sentidos" por meio de desenhos, colagens e figuras. Além desses registros, as experimentações foram gravadas e fotografadas. Para apresentar esses materiais, recorremos às Narrativas Transmídias, podendo assim materializar a experiência por meio de diferentes meios midiáticos. Quando provocamos os sentidos os entrevistados narram para além dos fatos, trazendo os sentimentos vinculados as lembranças o que explicita o quanto pode ser potente o seu uso em pesquisas. Os sentidos evocaram além do que era esperado e proporcionaram compreensões outras no que se refere ao seu uso em pesquisas no campo da Educação Matemática.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilEducação MatemáticaSentidosHistória OralEntrevistas Sensoriais.EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃOinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCarla Regina Mariano da SilvaASAPH ORTOLANI BEDOIAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALEXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA ENTREVISTAS SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO.pdfEXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA ENTREVISTAS SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO.pdfapplication/pdf89769281https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8577/-1/EXPLORANDO%20AS%20POTENCIALIDADES%20DOS%20SENTIDOS%20NA%20PESQUISA%20EM%20EDUCA%c3%87%c3%83O%20MATEM%c3%81TICA%20ENTREVISTAS%20SENSORIAIS%20COM%20PROFESSORES%20DE%20MATEM%c3%81TICA%20EM%20FORMA%c3%87%c3%83O.pdff764467c1b1c17311ce28d74a0780eb0MD5-1123456789/85772024-03-19 16:04:38.72oai:repositorio.ufms.br:123456789/8577Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-03-19T20:04:38Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO
title EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO
spellingShingle EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO
ASAPH ORTOLANI BEDOIA
Educação Matemática
Sentidos
História Oral
Entrevistas Sensoriais.
title_short EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO
title_full EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO
title_fullStr EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO
title_full_unstemmed EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO
title_sort EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO
author ASAPH ORTOLANI BEDOIA
author_facet ASAPH ORTOLANI BEDOIA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carla Regina Mariano da Silva
dc.contributor.author.fl_str_mv ASAPH ORTOLANI BEDOIA
contributor_str_mv Carla Regina Mariano da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Sentidos
História Oral
Entrevistas Sensoriais.
topic Educação Matemática
Sentidos
História Oral
Entrevistas Sensoriais.
description This present study aims to problematize how senses can contribute to the production of interviews with mathematics teachers in training, within a Mathematics Education research inspired by Oral History methodology. The research questions the ways in which science has shaped the constitution of knowledge, disregarding knowledge derived from sensory experience. Dialogue with various authors and theories aims to understand the use of senses and their potential in knowledge formation. Experimentations were conducted with four mathematics teachers in training, involving the five senses: Vision, Hearing, Touch, Smell, and Taste, all present in the teaching reality. In addition to the experimentations, other procedures were carried out, such as conversations prompted by the experiments, the production of a poster, and the creation of a "room of senses" through drawings, collages, and figures. Besides these records, the experimentations were recorded and photographed. To present these materials, we turned to Transmedia Narratives, thus materializing the experience through different media outlets. When we engage the senses, interviewees narrate beyond mere facts, bringing forth feelings linked to memories, which highlights how potent their use can be in research. The senses evoked more than what was expected and provided alternative understandings regarding their use in research in the field of Mathematics Education.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-03-19T20:04:15Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-03-19T20:04:15Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8577
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8577
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8577/-1/EXPLORANDO%20AS%20POTENCIALIDADES%20DOS%20SENTIDOS%20NA%20PESQUISA%20EM%20EDUCA%c3%87%c3%83O%20MATEM%c3%81TICA%20ENTREVISTAS%20SENSORIAIS%20COM%20PROFESSORES%20DE%20MATEM%c3%81TICA%20EM%20FORMA%c3%87%c3%83O.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f764467c1b1c17311ce28d74a0780eb0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552857882230784