EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8577 |
Resumo: | This present study aims to problematize how senses can contribute to the production of interviews with mathematics teachers in training, within a Mathematics Education research inspired by Oral History methodology. The research questions the ways in which science has shaped the constitution of knowledge, disregarding knowledge derived from sensory experience. Dialogue with various authors and theories aims to understand the use of senses and their potential in knowledge formation. Experimentations were conducted with four mathematics teachers in training, involving the five senses: Vision, Hearing, Touch, Smell, and Taste, all present in the teaching reality. In addition to the experimentations, other procedures were carried out, such as conversations prompted by the experiments, the production of a poster, and the creation of a "room of senses" through drawings, collages, and figures. Besides these records, the experimentations were recorded and photographed. To present these materials, we turned to Transmedia Narratives, thus materializing the experience through different media outlets. When we engage the senses, interviewees narrate beyond mere facts, bringing forth feelings linked to memories, which highlights how potent their use can be in research. The senses evoked more than what was expected and provided alternative understandings regarding their use in research in the field of Mathematics Education. |
id |
UFMS_937dbd46a2a3d66c0808a6d9060d5673 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/8577 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2024-03-19T20:04:15Z2024-03-19T20:04:15Z2024https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8577This present study aims to problematize how senses can contribute to the production of interviews with mathematics teachers in training, within a Mathematics Education research inspired by Oral History methodology. The research questions the ways in which science has shaped the constitution of knowledge, disregarding knowledge derived from sensory experience. Dialogue with various authors and theories aims to understand the use of senses and their potential in knowledge formation. Experimentations were conducted with four mathematics teachers in training, involving the five senses: Vision, Hearing, Touch, Smell, and Taste, all present in the teaching reality. In addition to the experimentations, other procedures were carried out, such as conversations prompted by the experiments, the production of a poster, and the creation of a "room of senses" through drawings, collages, and figures. Besides these records, the experimentations were recorded and photographed. To present these materials, we turned to Transmedia Narratives, thus materializing the experience through different media outlets. When we engage the senses, interviewees narrate beyond mere facts, bringing forth feelings linked to memories, which highlights how potent their use can be in research. The senses evoked more than what was expected and provided alternative understandings regarding their use in research in the field of Mathematics Education.O presente trabalho busca problematizar como os sentidos podem contribuir para a produção de entrevistas com professores de matemática em formação, em uma pesquisa em Educação Matemática, inspirada na metodologia da História Oral. A pesquisa questiona os modos como a ciência tem conduzido a constituição do conhecimento, desconsiderando o conhecimento advindo da experiência sensorial. O diálogo com diversos autores e teorias visa compreender o uso dos sentidos e sua potencialidade na constituição do conhecimento. Foram realizadas experimentações com quatro professores de matemática em formação, envolvendo os cinco sentidos: Visão, Audição, Tato, Olfato e Paladar, presentes na realidade docente. Além das experimentações, foram realizados outros procedimentos, como conversas motivadas pelos experimentos, a produção de um cartaz e a criação de uma "sala dos sentidos" por meio de desenhos, colagens e figuras. Além desses registros, as experimentações foram gravadas e fotografadas. Para apresentar esses materiais, recorremos às Narrativas Transmídias, podendo assim materializar a experiência por meio de diferentes meios midiáticos. Quando provocamos os sentidos os entrevistados narram para além dos fatos, trazendo os sentimentos vinculados as lembranças o que explicita o quanto pode ser potente o seu uso em pesquisas. Os sentidos evocaram além do que era esperado e proporcionaram compreensões outras no que se refere ao seu uso em pesquisas no campo da Educação Matemática.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilEducação MatemáticaSentidosHistória OralEntrevistas Sensoriais.EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃOinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCarla Regina Mariano da SilvaASAPH ORTOLANI BEDOIAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALEXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA ENTREVISTAS SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO.pdfEXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA ENTREVISTAS SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO.pdfapplication/pdf89769281https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8577/-1/EXPLORANDO%20AS%20POTENCIALIDADES%20DOS%20SENTIDOS%20NA%20PESQUISA%20EM%20EDUCA%c3%87%c3%83O%20MATEM%c3%81TICA%20ENTREVISTAS%20SENSORIAIS%20COM%20PROFESSORES%20DE%20MATEM%c3%81TICA%20EM%20FORMA%c3%87%c3%83O.pdff764467c1b1c17311ce28d74a0780eb0MD5-1123456789/85772024-03-19 16:04:38.72oai:repositorio.ufms.br:123456789/8577Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-03-19T20:04:38Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO |
title |
EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO |
spellingShingle |
EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO ASAPH ORTOLANI BEDOIA Educação Matemática Sentidos História Oral Entrevistas Sensoriais. |
title_short |
EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO |
title_full |
EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO |
title_fullStr |
EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO |
title_full_unstemmed |
EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO |
title_sort |
EXPLORANDO AS POTENCIALIDADES DOS SENTIDOS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EXPERIMENTAÇÕES SENSORIAIS COM PROFESSORES DE MATEMÁTICA EM FORMAÇÃO |
author |
ASAPH ORTOLANI BEDOIA |
author_facet |
ASAPH ORTOLANI BEDOIA |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carla Regina Mariano da Silva |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ASAPH ORTOLANI BEDOIA |
contributor_str_mv |
Carla Regina Mariano da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Sentidos História Oral Entrevistas Sensoriais. |
topic |
Educação Matemática Sentidos História Oral Entrevistas Sensoriais. |
description |
This present study aims to problematize how senses can contribute to the production of interviews with mathematics teachers in training, within a Mathematics Education research inspired by Oral History methodology. The research questions the ways in which science has shaped the constitution of knowledge, disregarding knowledge derived from sensory experience. Dialogue with various authors and theories aims to understand the use of senses and their potential in knowledge formation. Experimentations were conducted with four mathematics teachers in training, involving the five senses: Vision, Hearing, Touch, Smell, and Taste, all present in the teaching reality. In addition to the experimentations, other procedures were carried out, such as conversations prompted by the experiments, the production of a poster, and the creation of a "room of senses" through drawings, collages, and figures. Besides these records, the experimentations were recorded and photographed. To present these materials, we turned to Transmedia Narratives, thus materializing the experience through different media outlets. When we engage the senses, interviewees narrate beyond mere facts, bringing forth feelings linked to memories, which highlights how potent their use can be in research. The senses evoked more than what was expected and provided alternative understandings regarding their use in research in the field of Mathematics Education. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-03-19T20:04:15Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-03-19T20:04:15Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8577 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8577 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8577/-1/EXPLORANDO%20AS%20POTENCIALIDADES%20DOS%20SENTIDOS%20NA%20PESQUISA%20EM%20EDUCA%c3%87%c3%83O%20MATEM%c3%81TICA%20ENTREVISTAS%20SENSORIAIS%20COM%20PROFESSORES%20DE%20MATEM%c3%81TICA%20EM%20FORMA%c3%87%c3%83O.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f764467c1b1c17311ce28d74a0780eb0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1815448055999102976 |