MODELAGEM MATEMÁTICA E O USO DE TECNOLOGIAS: UMA EXPERIÊNCIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Helison salles silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8295
Resumo: This dissertation presents data and guidelines from a master's research project linked to the Postgraduate Program in Mathematics Education (PPGEduMat) at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), in the "teaching and learning" line of research. Our aim is to answer the following question: How can mathematical modeling, combined with the use of technology, contribute to the teaching of mathematics in the early years of elementary school? To answer this research question, we developed two Mathematical Modeling activities enhanced with the use of technology with a fourth grade class in the early years of a rural, public school in the municipal network of the capital of the state of Mato Grosso do Sul. Our perspective on modeling is that of Dionísio Burak, i.e. a teaching methodology that, within educational practice, is a set of procedures whose aim is to establish a parallel to try to explain, mathematically, the phenomena present in the daily lives of human beings, helping them to make predictions and decisions. With regard to technology, we combined some resources with activities, using a digital application and mathematical software to build knowledge. Our research is qualitative and interpretive in nature and is divided into four chapters, as well as an introduction, final considerations and bibliographical references. Keywords: Mathematical modeling. Digital technology. Early years of elementary school.
id UFMS_9ca1f717332e87e686910641238dc5ba
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/8295
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2024-01-23T13:31:21Z2024-01-23T13:31:21Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8295This dissertation presents data and guidelines from a master's research project linked to the Postgraduate Program in Mathematics Education (PPGEduMat) at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), in the "teaching and learning" line of research. Our aim is to answer the following question: How can mathematical modeling, combined with the use of technology, contribute to the teaching of mathematics in the early years of elementary school? To answer this research question, we developed two Mathematical Modeling activities enhanced with the use of technology with a fourth grade class in the early years of a rural, public school in the municipal network of the capital of the state of Mato Grosso do Sul. Our perspective on modeling is that of Dionísio Burak, i.e. a teaching methodology that, within educational practice, is a set of procedures whose aim is to establish a parallel to try to explain, mathematically, the phenomena present in the daily lives of human beings, helping them to make predictions and decisions. With regard to technology, we combined some resources with activities, using a digital application and mathematical software to build knowledge. Our research is qualitative and interpretive in nature and is divided into four chapters, as well as an introduction, final considerations and bibliographical references. Keywords: Mathematical modeling. Digital technology. Early years of elementary school.Esta dissertação apresenta dados e encaminhamentos de uma pesquisa de mestrado, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEduMat) da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), na linha de pesquisa "ensino e aprendizagem". Nosso objetivo é responder à seguinte questão: Verificar como a Modelagem Matemática, unida ao uso de tecnologias, pode contribuir para o ensino de Matemática nos anos iniciais do ensino fundamental? Para responder a esta questão de pesquisa, desenvolvemos duas atividades de Modelagem Matemática potencializadas com o uso de tecnologia com uma turma do quarto ano dos anos iniciais de uma escola rural, pública da rede municipal da capital do estado de MS. Nossa perspectiva em relação à modelagem é a de Dionísio Burak, ou seja, uma metodologia de ensino que, dentro da prática educativa, constitui-se em um conjunto de procedimentos cujo objetivo é estabelecer um paralelo para tentar explicar, matematicamente, os fenômenos presentes no cotidiano do ser humano, ajudando-o a fazer predições e a tomar decisões. Em relação às tecnologias, unimos alguns recursos com as atividades, onde utilizamos um aplicativo digital e um software matemático para construção de conhecimento. Nossa pesquisa é qualitativa, de cunho interpretativo, e está disposta em quatro capítulos, além da introdução, das considerações finais e das referências bibliográficas. Palavras-chave: Modelagem Matemática. Tecnologia Digitais. Anos inicias do ensino fundamental.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilModelagem MatemáticaEnsino de geometriaTecnologia da InformaçãoAnos iniciaisMODELAGEM MATEMÁTICA E O USO DE TECNOLOGIAS: UMA EXPERIÊNCIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTALinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisClaudia Carreira da RosaHelison salles silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALDefesa de Mestrado - Helison Salles Silva.pdfDefesa de Mestrado - Helison Salles Silva.pdfapplication/pdf2759454https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8295/-1/Defesa%20de%20Mestrado%20-%20Helison%20Salles%20Silva.pdfe4ec8c8a4497426045c2591e1fe96fe6MD5-1123456789/82952024-01-23 09:31:22.239oai:repositorio.ufms.br:123456789/8295Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-01-23T13:31:22Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv MODELAGEM MATEMÁTICA E O USO DE TECNOLOGIAS: UMA EXPERIÊNCIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title MODELAGEM MATEMÁTICA E O USO DE TECNOLOGIAS: UMA EXPERIÊNCIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
spellingShingle MODELAGEM MATEMÁTICA E O USO DE TECNOLOGIAS: UMA EXPERIÊNCIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
Helison salles silva
Modelagem Matemática
Ensino de geometria
Tecnologia da Informação
Anos iniciais
title_short MODELAGEM MATEMÁTICA E O USO DE TECNOLOGIAS: UMA EXPERIÊNCIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_full MODELAGEM MATEMÁTICA E O USO DE TECNOLOGIAS: UMA EXPERIÊNCIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_fullStr MODELAGEM MATEMÁTICA E O USO DE TECNOLOGIAS: UMA EXPERIÊNCIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_full_unstemmed MODELAGEM MATEMÁTICA E O USO DE TECNOLOGIAS: UMA EXPERIÊNCIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_sort MODELAGEM MATEMÁTICA E O USO DE TECNOLOGIAS: UMA EXPERIÊNCIA NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL
author Helison salles silva
author_facet Helison salles silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Claudia Carreira da Rosa
dc.contributor.author.fl_str_mv Helison salles silva
contributor_str_mv Claudia Carreira da Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem Matemática
Ensino de geometria
Tecnologia da Informação
Anos iniciais
topic Modelagem Matemática
Ensino de geometria
Tecnologia da Informação
Anos iniciais
description This dissertation presents data and guidelines from a master's research project linked to the Postgraduate Program in Mathematics Education (PPGEduMat) at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), in the "teaching and learning" line of research. Our aim is to answer the following question: How can mathematical modeling, combined with the use of technology, contribute to the teaching of mathematics in the early years of elementary school? To answer this research question, we developed two Mathematical Modeling activities enhanced with the use of technology with a fourth grade class in the early years of a rural, public school in the municipal network of the capital of the state of Mato Grosso do Sul. Our perspective on modeling is that of Dionísio Burak, i.e. a teaching methodology that, within educational practice, is a set of procedures whose aim is to establish a parallel to try to explain, mathematically, the phenomena present in the daily lives of human beings, helping them to make predictions and decisions. With regard to technology, we combined some resources with activities, using a digital application and mathematical software to build knowledge. Our research is qualitative and interpretive in nature and is divided into four chapters, as well as an introduction, final considerations and bibliographical references. Keywords: Mathematical modeling. Digital technology. Early years of elementary school.
publishDate 2023
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-01-23T13:31:21Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-01-23T13:31:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8295
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8295
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8295/-1/Defesa%20de%20Mestrado%20-%20Helison%20Salles%20Silva.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e4ec8c8a4497426045c2591e1fe96fe6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815448038824476672