O PAPEL DAS RELAÇÕES AFETIVAS NA PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO INFANTIL NA PRIMEIRA INFÂNCIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CARMEN GRACIELA BENITES
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7902
Resumo: ABSTRACT: Early Childhood Education is fundamental for educational development, personal and social. Affective relationships in the educational space are crucial for the child development. From this perspective, the research aims to analyze the relevance of affectivity in Early Childhood Education, seeking to understand how affectivity can influence the cognitive and emotional development of children and how pedagogical action can promote an affective environment in the classroom. A methodology was guided by bibliographical research, based on theoretical references, that deal with the process of affectivity in Early Childhood Education, in materials already published in books, theses, dissertations and scientific articles. From the bibliographical research a reflective dialogue was held, seeking to highlight contributions on the affection for children's learning and challenges in relation to pedagogical practice which considers affectivity as a stimulus for life, learning and integral development. The results indicate that development and learning must be an affectionate construction, just as affectivity is crucial for the development of skills and competencies socio-emotional aspects of children in Early Childhood Education and the educator must develop its pedagogical practice in a way that has the child as the center, that is, the child must be the reason for the pedagogical action. KEYWORDS: Early Childhood. Affectivity. Learning
id UFMS_a080fa83ce1e27325d451744e2633520
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7902
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-12-05T18:16:54Z2023-12-05T18:16:54Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7902ABSTRACT: Early Childhood Education is fundamental for educational development, personal and social. Affective relationships in the educational space are crucial for the child development. From this perspective, the research aims to analyze the relevance of affectivity in Early Childhood Education, seeking to understand how affectivity can influence the cognitive and emotional development of children and how pedagogical action can promote an affective environment in the classroom. A methodology was guided by bibliographical research, based on theoretical references, that deal with the process of affectivity in Early Childhood Education, in materials already published in books, theses, dissertations and scientific articles. From the bibliographical research a reflective dialogue was held, seeking to highlight contributions on the affection for children's learning and challenges in relation to pedagogical practice which considers affectivity as a stimulus for life, learning and integral development. The results indicate that development and learning must be an affectionate construction, just as affectivity is crucial for the development of skills and competencies socio-emotional aspects of children in Early Childhood Education and the educator must develop its pedagogical practice in a way that has the child as the center, that is, the child must be the reason for the pedagogical action. KEYWORDS: Early Childhood. Affectivity. LearningRESUMO: A Educação Infantil é fundamental para o desenvolvimento educacional, pessoal e social. As relações afetivas no espaço educativo são cruciais para o desenvolvimento infantil. Nessa perspectiva, a pesquisa tem como objetivo analisar a relevância da afetividade na Educação Infantil, buscando compreender como a afetividade pode influenciar o desenvolvimento cognitivo e emocional das crianças e como a ação pedagógica pode promover um ambiente afetivo em sala de aula. A metodologia guiou-se pela investigação bibliográfica, a partir dos referenciais teóricos, que tratam do processo da afetividade na Educação Infantil, em materiais já publicados em livros, teses, dissertações e artigos científicos. A partir da investigação bibliográfica foi realizado um diálogo reflexivo, buscando pontuar as contribuições sobre a afetividade para a aprendizagem infantil e os desafios em relação à prática pedagógica que contempla a afetividade como estimulo para a vida, para a aprendizagem e para o desenvolvimento integral. Os resultados apontam que desenvolvimento e a aprendizagem devem ser uma construção afetuosa, assim como, a afetividade é determinante para o desenvolvimento das habilidades e competências socioemocionais das crianças na Educação Infantil e o educador deve desenvolver sua prática pedagógica de forma a ter a criança como centro, ou seja, a criança deve ser a razão da ação pedagógica. PALAVRAS-CHAVES: Primeira Infância. Afetividade. AprendizagemFundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasPrimeira Infância. Afetividade. AprendizagemO PAPEL DAS RELAÇÕES AFETIVAS NA PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO INFANTIL NA PRIMEIRA INFÂNCIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisVIVIANE APARECIDA FERREIRA FAVARETO CACHEFFOCARMEN GRACIELA BENITESinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL225.pdf225.pdfapplication/pdf557471https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7902/-1/225.pdf151185eecef35448d6fb2e995b3642b7MD5-1123456789/79022023-12-05 14:16:56.63oai:repositorio.ufms.br:123456789/7902Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-12-05T18:16:56Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O PAPEL DAS RELAÇÕES AFETIVAS NA PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO INFANTIL NA PRIMEIRA INFÂNCIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
title O PAPEL DAS RELAÇÕES AFETIVAS NA PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO INFANTIL NA PRIMEIRA INFÂNCIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
spellingShingle O PAPEL DAS RELAÇÕES AFETIVAS NA PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO INFANTIL NA PRIMEIRA INFÂNCIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
CARMEN GRACIELA BENITES
Primeira Infância. Afetividade. Aprendizagem
Ciências Humanas
title_short O PAPEL DAS RELAÇÕES AFETIVAS NA PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO INFANTIL NA PRIMEIRA INFÂNCIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
title_full O PAPEL DAS RELAÇÕES AFETIVAS NA PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO INFANTIL NA PRIMEIRA INFÂNCIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
title_fullStr O PAPEL DAS RELAÇÕES AFETIVAS NA PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO INFANTIL NA PRIMEIRA INFÂNCIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
title_full_unstemmed O PAPEL DAS RELAÇÕES AFETIVAS NA PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO INFANTIL NA PRIMEIRA INFÂNCIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
title_sort O PAPEL DAS RELAÇÕES AFETIVAS NA PROMOÇÃO DO DESENVOLVIMENTO INFANTIL NA PRIMEIRA INFÂNCIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA LITERATURA
author CARMEN GRACIELA BENITES
author_facet CARMEN GRACIELA BENITES
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv VIVIANE APARECIDA FERREIRA FAVARETO CACHEFFO
dc.contributor.author.fl_str_mv CARMEN GRACIELA BENITES
contributor_str_mv VIVIANE APARECIDA FERREIRA FAVARETO CACHEFFO
dc.subject.por.fl_str_mv Primeira Infância. Afetividade. Aprendizagem
topic Primeira Infância. Afetividade. Aprendizagem
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description ABSTRACT: Early Childhood Education is fundamental for educational development, personal and social. Affective relationships in the educational space are crucial for the child development. From this perspective, the research aims to analyze the relevance of affectivity in Early Childhood Education, seeking to understand how affectivity can influence the cognitive and emotional development of children and how pedagogical action can promote an affective environment in the classroom. A methodology was guided by bibliographical research, based on theoretical references, that deal with the process of affectivity in Early Childhood Education, in materials already published in books, theses, dissertations and scientific articles. From the bibliographical research a reflective dialogue was held, seeking to highlight contributions on the affection for children's learning and challenges in relation to pedagogical practice which considers affectivity as a stimulus for life, learning and integral development. The results indicate that development and learning must be an affectionate construction, just as affectivity is crucial for the development of skills and competencies socio-emotional aspects of children in Early Childhood Education and the educator must develop its pedagogical practice in a way that has the child as the center, that is, the child must be the reason for the pedagogical action. KEYWORDS: Early Childhood. Affectivity. Learning
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-12-05T18:16:54Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-12-05T18:16:54Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7902
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7902
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7902/-1/225.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 151185eecef35448d6fb2e995b3642b7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552864194658304