Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6406 |
Resumo: | This article socializes research results of a course completion work that had as its object the silencing of the sexual education theme in teacher training. Based on the assumption that the child's development also permeates the dimension of sexuality and, respectively, the self-knowledge of their body and the limits that must be imposed on those who want to overcome them (whether with intention or lack of it), we searched the literature for notes on the training needs of teachers in this area are available. As a result, we point to this silencing, notably in initial training, in view of what is proposed to create and offer at least one compulsory subject in the curricula of undergraduate courses. |
id |
UFMS_ab2f929e654c5ca9630b0ab7e252f0f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/6406 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-07-28T19:40:49Z2023-07-28T19:40:49Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6406This article socializes research results of a course completion work that had as its object the silencing of the sexual education theme in teacher training. Based on the assumption that the child's development also permeates the dimension of sexuality and, respectively, the self-knowledge of their body and the limits that must be imposed on those who want to overcome them (whether with intention or lack of it), we searched the literature for notes on the training needs of teachers in this area are available. As a result, we point to this silencing, notably in initial training, in view of what is proposed to create and offer at least one compulsory subject in the curricula of undergraduate courses.Este artigo socializa resultados de pesquisa de trabalho de conclusão de curso que teve como objeto o silenciamento da temática educação sexual na formação de professores. Partido do pressuposto de que o desenvolvimento da criança perpassa também a dimensão da sexualidade e, respectivamente, o autoconhecimento de seu corpo e os limites que devem ser impostos aos que os queiram ultrapassa-lo (seja com intenção ou por falta dela) buscamos na literatura disponível os apontamentos da necessidade formativa de professores em tal temática. Como resultados apontamos sim para este silenciamento, notadamente na formação inicial diante do que se propõe a criação e oferta de pelo menos uma disciplina de caráter obrigatório nos currículos dos cursos de licenciatura.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSEducação SexualInfânciaFormação de ProfessoresEducação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSantos, Valdeci Luiz Fontoura dosBarbosa, Letycia Stephane Amaralinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL2560.pdf2560.pdfapplication/pdf453258https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6406/1/2560.pdf82b9ebbe97b78c3a399544f8e70f2d2cMD51123456789/64062024-09-10 10:17:15.49oai:repositorio.ufms.br:123456789/6406Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-09-10T14:17:15Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores |
title |
Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores |
spellingShingle |
Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores Barbosa, Letycia Stephane Amaral Educação Sexual Infância Formação de Professores |
title_short |
Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores |
title_full |
Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores |
title_fullStr |
Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores |
title_full_unstemmed |
Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores |
title_sort |
Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores |
author |
Barbosa, Letycia Stephane Amaral |
author_facet |
Barbosa, Letycia Stephane Amaral |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santos, Valdeci Luiz Fontoura dos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Letycia Stephane Amaral |
contributor_str_mv |
Santos, Valdeci Luiz Fontoura dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Sexual Infância Formação de Professores |
topic |
Educação Sexual Infância Formação de Professores |
description |
This article socializes research results of a course completion work that had as its object the silencing of the sexual education theme in teacher training. Based on the assumption that the child's development also permeates the dimension of sexuality and, respectively, the self-knowledge of their body and the limits that must be imposed on those who want to overcome them (whether with intention or lack of it), we searched the literature for notes on the training needs of teachers in this area are available. As a result, we point to this silencing, notably in initial training, in view of what is proposed to create and offer at least one compulsory subject in the curricula of undergraduate courses. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-28T19:40:49Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-28T19:40:49Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6406 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6406 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6406/1/2560.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
82b9ebbe97b78c3a399544f8e70f2d2c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1815447967059935232 |