Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Letycia Stephane Amaral
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6406
Resumo: This article socializes research results of a course completion work that had as its object the silencing of the sexual education theme in teacher training. Based on the assumption that the child's development also permeates the dimension of sexuality and, respectively, the self-knowledge of their body and the limits that must be imposed on those who want to overcome them (whether with intention or lack of it), we searched the literature for notes on the training needs of teachers in this area are available. As a result, we point to this silencing, notably in initial training, in view of what is proposed to create and offer at least one compulsory subject in the curricula of undergraduate courses.
id UFMS_ab2f929e654c5ca9630b0ab7e252f0f5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6406
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-07-28T19:40:49Z2023-07-28T19:40:49Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6406This article socializes research results of a course completion work that had as its object the silencing of the sexual education theme in teacher training. Based on the assumption that the child's development also permeates the dimension of sexuality and, respectively, the self-knowledge of their body and the limits that must be imposed on those who want to overcome them (whether with intention or lack of it), we searched the literature for notes on the training needs of teachers in this area are available. As a result, we point to this silencing, notably in initial training, in view of what is proposed to create and offer at least one compulsory subject in the curricula of undergraduate courses.Este artigo socializa resultados de pesquisa de trabalho de conclusão de curso que teve como objeto o silenciamento da temática educação sexual na formação de professores. Partido do pressuposto de que o desenvolvimento da criança perpassa também a dimensão da sexualidade e, respectivamente, o autoconhecimento de seu corpo e os limites que devem ser impostos aos que os queiram ultrapassa-lo (seja com intenção ou por falta dela) buscamos na literatura disponível os apontamentos da necessidade formativa de professores em tal temática. Como resultados apontamos sim para este silenciamento, notadamente na formação inicial diante do que se propõe a criação e oferta de pelo menos uma disciplina de caráter obrigatório nos currículos dos cursos de licenciatura.Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSEducação SexualInfânciaFormação de ProfessoresEducação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSantos, Valdeci Luiz Fontoura dosBarbosa, Letycia Stephane Amaralinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL2560.pdf2560.pdfapplication/pdf453258https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6406/1/2560.pdf82b9ebbe97b78c3a399544f8e70f2d2cMD51123456789/64062024-09-10 10:17:15.49oai:repositorio.ufms.br:123456789/6406Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-09-10T14:17:15Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores
title Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores
spellingShingle Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores
Barbosa, Letycia Stephane Amaral
Educação Sexual
Infância
Formação de Professores
title_short Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores
title_full Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores
title_fullStr Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores
title_full_unstemmed Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores
title_sort Educação sexual na infância e seu silenciamento na formação de professores
author Barbosa, Letycia Stephane Amaral
author_facet Barbosa, Letycia Stephane Amaral
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Santos, Valdeci Luiz Fontoura dos
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Letycia Stephane Amaral
contributor_str_mv Santos, Valdeci Luiz Fontoura dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Sexual
Infância
Formação de Professores
topic Educação Sexual
Infância
Formação de Professores
description This article socializes research results of a course completion work that had as its object the silencing of the sexual education theme in teacher training. Based on the assumption that the child's development also permeates the dimension of sexuality and, respectively, the self-knowledge of their body and the limits that must be imposed on those who want to overcome them (whether with intention or lack of it), we searched the literature for notes on the training needs of teachers in this area are available. As a result, we point to this silencing, notably in initial training, in view of what is proposed to create and offer at least one compulsory subject in the curricula of undergraduate courses.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-28T19:40:49Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-28T19:40:49Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6406
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6406
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6406/1/2560.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 82b9ebbe97b78c3a399544f8e70f2d2c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815447967059935232