Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gustavo Fernando Bernardes da Silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6616
Resumo: This study aimed to explore the pedagogical use of podcasts, seeking to answer the following question: What happens when we use podcasts in an outreach activity with mathematics teachers and students in teacher training programs? To address this question, this research examined the production and use of a podcast in an outreach setting with mathematics teachers and students in teacher training. Data were collected both synchronously (through discussions on Google Meet) and asynchronously (via Google forms). Based on the qualitative analysis of video accounts and through questionnaires, it was concluded that the podcast, as part of a pedagogical proposal, has the potential for students and teachers to take on authorial roles and produce digital content that expresses their learning, realities, and worldviews. Moreover, it was found that the use of podcasts promotes changes in the classroom, especially since podcasts are currently on the rise and becoming quite popular in mainstream culture, facilitating the interest and acceptance of young people in using and interacting with it. However, the research also highlights limitations concerning the tool's use, particularly when applied in the field of Mathematics.
id UFMS_b9605b0d408072b12b9b0423aa12d44c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6616
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-10-09T19:42:31Z2023-10-09T19:42:31Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6616This study aimed to explore the pedagogical use of podcasts, seeking to answer the following question: What happens when we use podcasts in an outreach activity with mathematics teachers and students in teacher training programs? To address this question, this research examined the production and use of a podcast in an outreach setting with mathematics teachers and students in teacher training. Data were collected both synchronously (through discussions on Google Meet) and asynchronously (via Google forms). Based on the qualitative analysis of video accounts and through questionnaires, it was concluded that the podcast, as part of a pedagogical proposal, has the potential for students and teachers to take on authorial roles and produce digital content that expresses their learning, realities, and worldviews. Moreover, it was found that the use of podcasts promotes changes in the classroom, especially since podcasts are currently on the rise and becoming quite popular in mainstream culture, facilitating the interest and acceptance of young people in using and interacting with it. However, the research also highlights limitations concerning the tool's use, particularly when applied in the field of Mathematics.O presente trabalho se propôs a explorar o uso pedagógico do podcast, buscando responder à seguinte questão: o que acontece quando usamos podcast em uma ação de extensão (ou ação extensionista) com professores(as) e licenciandos(as) em matemática? Para responder esse questionamento, este estudo investigou a produção e o uso de um podcast em uma ação de extensão com professores(as) e licenciandos(as) em matemática. Partir de uma ação de extensão com professores(as) e licenciandos(as) em matemática, foram produzidos dados de maneira síncrona (debate via Google Meet) e assíncrona (através de formulário do google). Com base na análise qualitativa de relatos em vídeo e por meio de questionários, concluiu-se que o podcast como parte de uma proposta pedagógica apresentou potencial para que estudantes e professores ocupem posições autorais e produzam conteúdo digital que expresse suas aprendizagens, suas realidades e suas interpretações de mundo. Além disso, verificou-se que o uso de podcast favorece mudanças dentro de sala de aula, inclusive porque no momento atual o podcast está em ascensão, se tornando bem popular na cultura mainstream, o que facilita o interesse e aceitação dos jovens para utilização e interação com o mesmo. Entretanto, a pesquisa também evidencia limitações em relação ao uso da ferramenta, principalmente quando utilizado no campo da Matemática.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilTecnologias DigitaisFormação DocenteEducação MatemáticaPodcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAparecida Santana de Souza ChiariGustavo Fernando Bernardes da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALmaterial final para depósito.pdfmaterial final para depósito.pdfapplication/pdf1546055https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6616/-1/material%20final%20para%20dep%c3%b3sito.pdf0fc66cce1dfdfb2a6da91681534aa85fMD5-1123456789/66162023-10-09 15:42:32.112oai:repositorio.ufms.br:123456789/6616Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-10-09T19:42:32Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)
title Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)
spellingShingle Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)
Gustavo Fernando Bernardes da Silva
Tecnologias Digitais
Formação Docente
Educação Matemática
title_short Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)
title_full Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)
title_fullStr Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)
title_full_unstemmed Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)
title_sort Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)
author Gustavo Fernando Bernardes da Silva
author_facet Gustavo Fernando Bernardes da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Aparecida Santana de Souza Chiari
dc.contributor.author.fl_str_mv Gustavo Fernando Bernardes da Silva
contributor_str_mv Aparecida Santana de Souza Chiari
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias Digitais
Formação Docente
Educação Matemática
topic Tecnologias Digitais
Formação Docente
Educação Matemática
description This study aimed to explore the pedagogical use of podcasts, seeking to answer the following question: What happens when we use podcasts in an outreach activity with mathematics teachers and students in teacher training programs? To address this question, this research examined the production and use of a podcast in an outreach setting with mathematics teachers and students in teacher training. Data were collected both synchronously (through discussions on Google Meet) and asynchronously (via Google forms). Based on the qualitative analysis of video accounts and through questionnaires, it was concluded that the podcast, as part of a pedagogical proposal, has the potential for students and teachers to take on authorial roles and produce digital content that expresses their learning, realities, and worldviews. Moreover, it was found that the use of podcasts promotes changes in the classroom, especially since podcasts are currently on the rise and becoming quite popular in mainstream culture, facilitating the interest and acceptance of young people in using and interacting with it. However, the research also highlights limitations concerning the tool's use, particularly when applied in the field of Mathematics.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-10-09T19:42:31Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-10-09T19:42:31Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6616
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6616
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6616/-1/material%20final%20para%20dep%c3%b3sito.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 0fc66cce1dfdfb2a6da91681534aa85f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815448039557431296