Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6616 |
Resumo: | This study aimed to explore the pedagogical use of podcasts, seeking to answer the following question: What happens when we use podcasts in an outreach activity with mathematics teachers and students in teacher training programs? To address this question, this research examined the production and use of a podcast in an outreach setting with mathematics teachers and students in teacher training. Data were collected both synchronously (through discussions on Google Meet) and asynchronously (via Google forms). Based on the qualitative analysis of video accounts and through questionnaires, it was concluded that the podcast, as part of a pedagogical proposal, has the potential for students and teachers to take on authorial roles and produce digital content that expresses their learning, realities, and worldviews. Moreover, it was found that the use of podcasts promotes changes in the classroom, especially since podcasts are currently on the rise and becoming quite popular in mainstream culture, facilitating the interest and acceptance of young people in using and interacting with it. However, the research also highlights limitations concerning the tool's use, particularly when applied in the field of Mathematics. |
id |
UFMS_b9605b0d408072b12b9b0423aa12d44c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/6616 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-10-09T19:42:31Z2023-10-09T19:42:31Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6616This study aimed to explore the pedagogical use of podcasts, seeking to answer the following question: What happens when we use podcasts in an outreach activity with mathematics teachers and students in teacher training programs? To address this question, this research examined the production and use of a podcast in an outreach setting with mathematics teachers and students in teacher training. Data were collected both synchronously (through discussions on Google Meet) and asynchronously (via Google forms). Based on the qualitative analysis of video accounts and through questionnaires, it was concluded that the podcast, as part of a pedagogical proposal, has the potential for students and teachers to take on authorial roles and produce digital content that expresses their learning, realities, and worldviews. Moreover, it was found that the use of podcasts promotes changes in the classroom, especially since podcasts are currently on the rise and becoming quite popular in mainstream culture, facilitating the interest and acceptance of young people in using and interacting with it. However, the research also highlights limitations concerning the tool's use, particularly when applied in the field of Mathematics.O presente trabalho se propôs a explorar o uso pedagógico do podcast, buscando responder à seguinte questão: o que acontece quando usamos podcast em uma ação de extensão (ou ação extensionista) com professores(as) e licenciandos(as) em matemática? Para responder esse questionamento, este estudo investigou a produção e o uso de um podcast em uma ação de extensão com professores(as) e licenciandos(as) em matemática. Partir de uma ação de extensão com professores(as) e licenciandos(as) em matemática, foram produzidos dados de maneira síncrona (debate via Google Meet) e assíncrona (através de formulário do google). Com base na análise qualitativa de relatos em vídeo e por meio de questionários, concluiu-se que o podcast como parte de uma proposta pedagógica apresentou potencial para que estudantes e professores ocupem posições autorais e produzam conteúdo digital que expresse suas aprendizagens, suas realidades e suas interpretações de mundo. Além disso, verificou-se que o uso de podcast favorece mudanças dentro de sala de aula, inclusive porque no momento atual o podcast está em ascensão, se tornando bem popular na cultura mainstream, o que facilita o interesse e aceitação dos jovens para utilização e interação com o mesmo. Entretanto, a pesquisa também evidencia limitações em relação ao uso da ferramenta, principalmente quando utilizado no campo da Matemática.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilTecnologias DigitaisFormação DocenteEducação MatemáticaPodcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAparecida Santana de Souza ChiariGustavo Fernando Bernardes da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALmaterial final para depósito.pdfmaterial final para depósito.pdfapplication/pdf1546055https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6616/-1/material%20final%20para%20dep%c3%b3sito.pdf0fc66cce1dfdfb2a6da91681534aa85fMD5-1123456789/66162023-10-09 15:42:32.112oai:repositorio.ufms.br:123456789/6616Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-10-09T19:42:32Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as) |
title |
Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as) |
spellingShingle |
Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as) Gustavo Fernando Bernardes da Silva Tecnologias Digitais Formação Docente Educação Matemática |
title_short |
Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as) |
title_full |
Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as) |
title_fullStr |
Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as) |
title_full_unstemmed |
Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as) |
title_sort |
Podcast e Educação Matemática: uma ação extensionista com professores(as) e licenciandos(as) |
author |
Gustavo Fernando Bernardes da Silva |
author_facet |
Gustavo Fernando Bernardes da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Aparecida Santana de Souza Chiari |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gustavo Fernando Bernardes da Silva |
contributor_str_mv |
Aparecida Santana de Souza Chiari |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias Digitais Formação Docente Educação Matemática |
topic |
Tecnologias Digitais Formação Docente Educação Matemática |
description |
This study aimed to explore the pedagogical use of podcasts, seeking to answer the following question: What happens when we use podcasts in an outreach activity with mathematics teachers and students in teacher training programs? To address this question, this research examined the production and use of a podcast in an outreach setting with mathematics teachers and students in teacher training. Data were collected both synchronously (through discussions on Google Meet) and asynchronously (via Google forms). Based on the qualitative analysis of video accounts and through questionnaires, it was concluded that the podcast, as part of a pedagogical proposal, has the potential for students and teachers to take on authorial roles and produce digital content that expresses their learning, realities, and worldviews. Moreover, it was found that the use of podcasts promotes changes in the classroom, especially since podcasts are currently on the rise and becoming quite popular in mainstream culture, facilitating the interest and acceptance of young people in using and interacting with it. However, the research also highlights limitations concerning the tool's use, particularly when applied in the field of Mathematics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-10-09T19:42:31Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-10-09T19:42:31Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6616 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6616 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6616/-1/material%20final%20para%20dep%c3%b3sito.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0fc66cce1dfdfb2a6da91681534aa85f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1815448039557431296 |