A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL DE NAVIRAÍ – MS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: THOMAS HENRIQUE GOMES CAMPOS
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6283
Resumo: The present work describes a field research, added to the bibliographical researches, about the affectivity, and its importance in the formation of children and young people. It was intended to identify the positive points of affectivity and how it impacts the lives of teachers and students. Special emphasis was given to what the act of affection is, how it occurs in school, how important it is in the teacher/student relationship, and what is missing and would be necessary to achieve it in a positive way in the classrooms. The article dialogues with several theorists in the area, which makes the reading rich in information and easy to understand on the subject. This is a very important reflection for everyone, because it involves the quality of teaching and the relationships considered ideal between educators and students. In this way we verified throughout the work many points that identify the reasons for treating with such importance the present theme, or the lack of this importance, when it is noted the difference in affection between early childhood education and elementary school, and the sad fact of the gradual loss of this affective relationship between teacher and student during the stages of education and as the age of children increases.
id UFMS_d34f486b9895ebd3caf7681cecafa411
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6283
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-07-08T17:15:09Z2023-07-08T17:15:09Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6283The present work describes a field research, added to the bibliographical researches, about the affectivity, and its importance in the formation of children and young people. It was intended to identify the positive points of affectivity and how it impacts the lives of teachers and students. Special emphasis was given to what the act of affection is, how it occurs in school, how important it is in the teacher/student relationship, and what is missing and would be necessary to achieve it in a positive way in the classrooms. The article dialogues with several theorists in the area, which makes the reading rich in information and easy to understand on the subject. This is a very important reflection for everyone, because it involves the quality of teaching and the relationships considered ideal between educators and students. In this way we verified throughout the work many points that identify the reasons for treating with such importance the present theme, or the lack of this importance, when it is noted the difference in affection between early childhood education and elementary school, and the sad fact of the gradual loss of this affective relationship between teacher and student during the stages of education and as the age of children increases.O presente trabalho descreve uma pesquisa de campo, somadas às pesquisas bibliográficas, acerca da afetividade, e a sua importância na formação de crianças e jovens. Pretendeu-se identificar os pontos positivos da afetividade e de que forma ela impacta na vida dos professores e alunos. Deu-se especial ênfase ao que é o ato do afeto, como ele se dá na escola, de como isso é importante na relação professor/aluno, e o que falta e seria necessário para concretizá-lo de forma positiva nas salas de aulas. O artigo dialoga com vários teóricos da área, o que torna a leitura rica em informações e de fácil compreensão sobre o tema. Trata-se de uma reflexão muito importante para todos, pois envolve a qualidade do ensino e das relações consideradas ideais entre educadores e educandos. Dessa forma verificamos ao longo do trabalho muitos pontos que identificam os motivos de tratarmos com tanta importância o presente tema, ou a falta dessa importância, quando nota-se a diferença de afeto entre a educação infantil e o ensino fundamental, e o triste fato da gradativa perda dessa relação afetiva entre professor e aluno no decorrer das etapas da educação e conforme o aumento da idade das crianças.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasEducação EscolarAfetoAprendizagemAfetividade.A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL DE NAVIRAÍ – MSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisLARISSA WAYHS TREIN MONTIELTHOMAS HENRIQUE GOMES CAMPOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL3745.pdf3745.pdfapplication/pdf246632https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6283/-1/3745.pdf405595b2f08d3f41ebcdc15b3cc214c9MD5-1123456789/62832023-07-08 13:15:10.294oai:repositorio.ufms.br:123456789/6283Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-07-08T17:15:10Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL DE NAVIRAÍ – MS
title A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL DE NAVIRAÍ – MS
spellingShingle A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL DE NAVIRAÍ – MS
THOMAS HENRIQUE GOMES CAMPOS
Educação Escolar
Afeto
Aprendizagem
Afetividade.
Ciências Humanas
title_short A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL DE NAVIRAÍ – MS
title_full A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL DE NAVIRAÍ – MS
title_fullStr A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL DE NAVIRAÍ – MS
title_full_unstemmed A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL DE NAVIRAÍ – MS
title_sort A IMPORTÂNCIA DA AFETIVIDADE NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO INFANTIL E ENSINO FUNDAMENTAL DE NAVIRAÍ – MS
author THOMAS HENRIQUE GOMES CAMPOS
author_facet THOMAS HENRIQUE GOMES CAMPOS
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv LARISSA WAYHS TREIN MONTIEL
dc.contributor.author.fl_str_mv THOMAS HENRIQUE GOMES CAMPOS
contributor_str_mv LARISSA WAYHS TREIN MONTIEL
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Escolar
Afeto
Aprendizagem
Afetividade.
topic Educação Escolar
Afeto
Aprendizagem
Afetividade.
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description The present work describes a field research, added to the bibliographical researches, about the affectivity, and its importance in the formation of children and young people. It was intended to identify the positive points of affectivity and how it impacts the lives of teachers and students. Special emphasis was given to what the act of affection is, how it occurs in school, how important it is in the teacher/student relationship, and what is missing and would be necessary to achieve it in a positive way in the classrooms. The article dialogues with several theorists in the area, which makes the reading rich in information and easy to understand on the subject. This is a very important reflection for everyone, because it involves the quality of teaching and the relationships considered ideal between educators and students. In this way we verified throughout the work many points that identify the reasons for treating with such importance the present theme, or the lack of this importance, when it is noted the difference in affection between early childhood education and elementary school, and the sad fact of the gradual loss of this affective relationship between teacher and student during the stages of education and as the age of children increases.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-08T17:15:09Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-08T17:15:09Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6283
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6283/-1/3745.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 405595b2f08d3f41ebcdc15b3cc214c9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1801678565274550272