O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: JULIANA PELISSARO CARBONI
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6643
Resumo: This work deals with the teaching and learning process of Computational Thinking in High School. Faced with this theme, we chose as a guiding question: how have the concepts of Computational Thinking been approached in High School and what are the needs/opportunities to approach the theme within the scope of Mathematics? With this issue, the objective is to contribute to the teaching and learning process of Computational Thinking, recognizing it as an essential competence in the school curriculum. A general overview of the subject was traced through the analysis of some teaching materials available to students, as well as through the analysis of the National Curricular Common Base. In addition, to achieve the proposed objective, we present a bibliographic review addressing scientific works relevant to the theme of teaching and learning Computational Thinking. Finally, we developed a proposal for a didactic sequence to approach concepts relevant to Computational Thinking through the mathematical content of Sequences and Progressions, aiming to support teaching practice in High School.
id UFMS_dd86288432b0ec704be863129f325a0b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6643
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-10-17T11:54:19Z2023-10-17T11:54:19Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6643This work deals with the teaching and learning process of Computational Thinking in High School. Faced with this theme, we chose as a guiding question: how have the concepts of Computational Thinking been approached in High School and what are the needs/opportunities to approach the theme within the scope of Mathematics? With this issue, the objective is to contribute to the teaching and learning process of Computational Thinking, recognizing it as an essential competence in the school curriculum. A general overview of the subject was traced through the analysis of some teaching materials available to students, as well as through the analysis of the National Curricular Common Base. In addition, to achieve the proposed objective, we present a bibliographic review addressing scientific works relevant to the theme of teaching and learning Computational Thinking. Finally, we developed a proposal for a didactic sequence to approach concepts relevant to Computational Thinking through the mathematical content of Sequences and Progressions, aiming to support teaching practice in High School.Este trabalho versa sobre o processo de ensino e aprendizagem do Pensamento Computacional no Ensino Médio. Diante dessa temática, elegemos como questão norteadora: de que maneira os conceitos de Pensamento Computacional têm sido abordados no Ensino Médio e quais as necessidades/oportunidades para se abordar o tema no âmbito da disciplina de Matemática? Com essa problemática, objetiva-se contribuir com o processo de ensino e aprendizagem do Pensamento Computacional, reconhecendo-o como uma competência essencial no currículo escolar. Um panorama geral sobre o assunto foi traçado por meio da análise de alguns materiais didáticos disponíveis aos alunos, bem como pela análise da Base Nacional Comum Curricular. Além disso, para atingir o objetivo proposto, apresentamos uma revisão bibliográfica abordando trabalhos científicos relevantes à temática de ensino e aprendizagem do Pensamento Computacional. Por fim, desenvolvemos uma proposta de sequência didática para a abordagem de conceitos pertinentes ao Pensamento Computacional através do conteúdo matemático de Sequências e Progressões, visando apoiar a prática docente no Ensino Médio.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilPensamento Computacional, Ensino e Aprendizagem, Educação Básica.O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisWilly Alves de Oliveira SolerJULIANA PELISSARO CARBONIinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALJuliana Pelissaro Carboni.pdfJuliana Pelissaro Carboni.pdfapplication/pdf2533411https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6643/-1/Juliana%20Pelissaro%20Carboni.pdf94db312b839b40973b6ea50c11dbb30eMD5-1123456789/66432023-10-17 07:54:20.25oai:repositorio.ufms.br:123456789/6643Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-10-17T11:54:20Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA
title O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA
spellingShingle O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA
JULIANA PELISSARO CARBONI
Pensamento Computacional, Ensino e Aprendizagem, Educação Básica.
title_short O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_full O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_fullStr O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_full_unstemmed O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA
title_sort O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA
author JULIANA PELISSARO CARBONI
author_facet JULIANA PELISSARO CARBONI
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Willy Alves de Oliveira Soler
dc.contributor.author.fl_str_mv JULIANA PELISSARO CARBONI
contributor_str_mv Willy Alves de Oliveira Soler
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento Computacional, Ensino e Aprendizagem, Educação Básica.
topic Pensamento Computacional, Ensino e Aprendizagem, Educação Básica.
description This work deals with the teaching and learning process of Computational Thinking in High School. Faced with this theme, we chose as a guiding question: how have the concepts of Computational Thinking been approached in High School and what are the needs/opportunities to approach the theme within the scope of Mathematics? With this issue, the objective is to contribute to the teaching and learning process of Computational Thinking, recognizing it as an essential competence in the school curriculum. A general overview of the subject was traced through the analysis of some teaching materials available to students, as well as through the analysis of the National Curricular Common Base. In addition, to achieve the proposed objective, we present a bibliographic review addressing scientific works relevant to the theme of teaching and learning Computational Thinking. Finally, we developed a proposal for a didactic sequence to approach concepts relevant to Computational Thinking through the mathematical content of Sequences and Progressions, aiming to support teaching practice in High School.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-10-17T11:54:19Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-10-17T11:54:19Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6643
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6643
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6643/-1/Juliana%20Pelissaro%20Carboni.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 94db312b839b40973b6ea50c11dbb30e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1801678575353462784