O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6643 |
Resumo: | This work deals with the teaching and learning process of Computational Thinking in High School. Faced with this theme, we chose as a guiding question: how have the concepts of Computational Thinking been approached in High School and what are the needs/opportunities to approach the theme within the scope of Mathematics? With this issue, the objective is to contribute to the teaching and learning process of Computational Thinking, recognizing it as an essential competence in the school curriculum. A general overview of the subject was traced through the analysis of some teaching materials available to students, as well as through the analysis of the National Curricular Common Base. In addition, to achieve the proposed objective, we present a bibliographic review addressing scientific works relevant to the theme of teaching and learning Computational Thinking. Finally, we developed a proposal for a didactic sequence to approach concepts relevant to Computational Thinking through the mathematical content of Sequences and Progressions, aiming to support teaching practice in High School. |
id |
UFMS_dd86288432b0ec704be863129f325a0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/6643 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-10-17T11:54:19Z2023-10-17T11:54:19Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6643This work deals with the teaching and learning process of Computational Thinking in High School. Faced with this theme, we chose as a guiding question: how have the concepts of Computational Thinking been approached in High School and what are the needs/opportunities to approach the theme within the scope of Mathematics? With this issue, the objective is to contribute to the teaching and learning process of Computational Thinking, recognizing it as an essential competence in the school curriculum. A general overview of the subject was traced through the analysis of some teaching materials available to students, as well as through the analysis of the National Curricular Common Base. In addition, to achieve the proposed objective, we present a bibliographic review addressing scientific works relevant to the theme of teaching and learning Computational Thinking. Finally, we developed a proposal for a didactic sequence to approach concepts relevant to Computational Thinking through the mathematical content of Sequences and Progressions, aiming to support teaching practice in High School.Este trabalho versa sobre o processo de ensino e aprendizagem do Pensamento Computacional no Ensino Médio. Diante dessa temática, elegemos como questão norteadora: de que maneira os conceitos de Pensamento Computacional têm sido abordados no Ensino Médio e quais as necessidades/oportunidades para se abordar o tema no âmbito da disciplina de Matemática? Com essa problemática, objetiva-se contribuir com o processo de ensino e aprendizagem do Pensamento Computacional, reconhecendo-o como uma competência essencial no currículo escolar. Um panorama geral sobre o assunto foi traçado por meio da análise de alguns materiais didáticos disponíveis aos alunos, bem como pela análise da Base Nacional Comum Curricular. Além disso, para atingir o objetivo proposto, apresentamos uma revisão bibliográfica abordando trabalhos científicos relevantes à temática de ensino e aprendizagem do Pensamento Computacional. Por fim, desenvolvemos uma proposta de sequência didática para a abordagem de conceitos pertinentes ao Pensamento Computacional através do conteúdo matemático de Sequências e Progressões, visando apoiar a prática docente no Ensino Médio.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilPensamento Computacional, Ensino e Aprendizagem, Educação Básica.O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisWilly Alves de Oliveira SolerJULIANA PELISSARO CARBONIinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALJuliana Pelissaro Carboni.pdfJuliana Pelissaro Carboni.pdfapplication/pdf2533411https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6643/-1/Juliana%20Pelissaro%20Carboni.pdf94db312b839b40973b6ea50c11dbb30eMD5-1123456789/66432023-10-17 07:54:20.25oai:repositorio.ufms.br:123456789/6643Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-10-17T11:54:20Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title |
O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA |
spellingShingle |
O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA JULIANA PELISSARO CARBONI Pensamento Computacional, Ensino e Aprendizagem, Educação Básica. |
title_short |
O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_full |
O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_fullStr |
O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_full_unstemmed |
O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_sort |
O ENSINO E A APRENDIZAGEM DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA |
author |
JULIANA PELISSARO CARBONI |
author_facet |
JULIANA PELISSARO CARBONI |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Willy Alves de Oliveira Soler |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
JULIANA PELISSARO CARBONI |
contributor_str_mv |
Willy Alves de Oliveira Soler |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento Computacional, Ensino e Aprendizagem, Educação Básica. |
topic |
Pensamento Computacional, Ensino e Aprendizagem, Educação Básica. |
description |
This work deals with the teaching and learning process of Computational Thinking in High School. Faced with this theme, we chose as a guiding question: how have the concepts of Computational Thinking been approached in High School and what are the needs/opportunities to approach the theme within the scope of Mathematics? With this issue, the objective is to contribute to the teaching and learning process of Computational Thinking, recognizing it as an essential competence in the school curriculum. A general overview of the subject was traced through the analysis of some teaching materials available to students, as well as through the analysis of the National Curricular Common Base. In addition, to achieve the proposed objective, we present a bibliographic review addressing scientific works relevant to the theme of teaching and learning Computational Thinking. Finally, we developed a proposal for a didactic sequence to approach concepts relevant to Computational Thinking through the mathematical content of Sequences and Progressions, aiming to support teaching practice in High School. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-10-17T11:54:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-10-17T11:54:19Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6643 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6643/-1/Juliana%20Pelissaro%20Carboni.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
94db312b839b40973b6ea50c11dbb30e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1801678575353462784 |