Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MIRIAN APARECIDA PEREZ AIRES
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7656
Resumo: For a better understanding of literacy and literacy, this research aimed to elucidate the theme presented by exposing its concepts, as well as the challenges in the school environment. We sought through a methodological procedure to research bibliographical sources, with reading, analysis and interpretation of articles and legislation texts, which served for the theoretical foundation, of an exploratory nature. It is noteworthy that even though they are different processes, they must be inseparable, as one complements the other. In this sense, it is essential to reflect on the concerns of knowing the differences between the processes, and how they can contribute to the improvement of education, considering the numerous challenges in the school environment. We use authors such as 1998 Soares; 2003 Blacksmith; 2007 Vygotsky; 2010 Tfouni; 2014 Santi; 2007 Santos and Mendonça; 2012 Martins and Spechela. Thus, it is concluded that the aforementioned research highlights the due importance of the theme presented, enabling the theme to be put into practice and that it can serve as a pedagogical aid for a better understanding, understanding its concepts and preparing for challenges to be faced and overcome.
id UFMS_f40920861fa9f67e79c79f999261701c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7656
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-12-02T19:47:10Z2023-12-02T19:47:10Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7656For a better understanding of literacy and literacy, this research aimed to elucidate the theme presented by exposing its concepts, as well as the challenges in the school environment. We sought through a methodological procedure to research bibliographical sources, with reading, analysis and interpretation of articles and legislation texts, which served for the theoretical foundation, of an exploratory nature. It is noteworthy that even though they are different processes, they must be inseparable, as one complements the other. In this sense, it is essential to reflect on the concerns of knowing the differences between the processes, and how they can contribute to the improvement of education, considering the numerous challenges in the school environment. We use authors such as 1998 Soares; 2003 Blacksmith; 2007 Vygotsky; 2010 Tfouni; 2014 Santi; 2007 Santos and Mendonça; 2012 Martins and Spechela. Thus, it is concluded that the aforementioned research highlights the due importance of the theme presented, enabling the theme to be put into practice and that it can serve as a pedagogical aid for a better understanding, understanding its concepts and preparing for challenges to be faced and overcome.Para um melhor entendimento sobre o processo de letramento e alfabetização, a presente pesquisa teve como objetivo elucidar sobre a temática apresentada expondo seus conceitos, bem como os desafios no âmbito escolar. Buscou-se por meio de procedimento metodológico a pesquisa em fontes bibliográficas, com leitura, análise e interpretação de artigos e textos de legislação, que serviram para a fundamentação teórica, de cunho exploratório. Destaca-se que mesmo sendo processos diferentes, eles devem ser indissociáveis, pois, um complementa o outro. Neste sentido é essencial refletir sobre as inquietações de saber as diferenças existentes entre os processos, e como eles podem contribuir para a melhoria da educação, considerando os inúmeros desafios no âmbito escolar. Utilizamos autores como Soares (1998); Ferreiro (2003); Vygotsky (2007); Tfouni (2010); Santi (2014); Santos e Mendonça (2007); Martins e Spechela (2012). Assim, conclui-se que a referida pesquisa enaltece a devida importância da temática apresentada possibilitando que o tema seja colocado na prática e que possa servir de auxílio pedagógico para um melhor entendimento, compreendendo seus conceitos e preparando para que os desafios sejam enfrentados e superados.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências Exatas e da TerraAlfabetização. Letramento. Âmbito Escolar.Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisFRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANAMIRIAN APARECIDA PEREZ AIRESinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL5525.pdf5525.pdfapplication/pdf237241https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7656/-1/5525.pdf04a33577aebe5608a3fa51cab37b281cMD5-1123456789/76562023-12-02 15:47:10.7oai:repositorio.ufms.br:123456789/7656Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-12-02T19:47:10Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar
title Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar
spellingShingle Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar
MIRIAN APARECIDA PEREZ AIRES
Alfabetização. Letramento. Âmbito Escolar.
Ciências Exatas e da Terra
title_short Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar
title_full Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar
title_fullStr Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar
title_full_unstemmed Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar
title_sort Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar
author MIRIAN APARECIDA PEREZ AIRES
author_facet MIRIAN APARECIDA PEREZ AIRES
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv FRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANA
dc.contributor.author.fl_str_mv MIRIAN APARECIDA PEREZ AIRES
contributor_str_mv FRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANA
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização. Letramento. Âmbito Escolar.
topic Alfabetização. Letramento. Âmbito Escolar.
Ciências Exatas e da Terra
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Exatas e da Terra
description For a better understanding of literacy and literacy, this research aimed to elucidate the theme presented by exposing its concepts, as well as the challenges in the school environment. We sought through a methodological procedure to research bibliographical sources, with reading, analysis and interpretation of articles and legislation texts, which served for the theoretical foundation, of an exploratory nature. It is noteworthy that even though they are different processes, they must be inseparable, as one complements the other. In this sense, it is essential to reflect on the concerns of knowing the differences between the processes, and how they can contribute to the improvement of education, considering the numerous challenges in the school environment. We use authors such as 1998 Soares; 2003 Blacksmith; 2007 Vygotsky; 2010 Tfouni; 2014 Santi; 2007 Santos and Mendonça; 2012 Martins and Spechela. Thus, it is concluded that the aforementioned research highlights the due importance of the theme presented, enabling the theme to be put into practice and that it can serve as a pedagogical aid for a better understanding, understanding its concepts and preparing for challenges to be faced and overcome.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-12-02T19:47:10Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-12-02T19:47:10Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7656
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7656
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7656/-1/5525.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 04a33577aebe5608a3fa51cab37b281c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552820328529920