Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7656 |
Resumo: | For a better understanding of literacy and literacy, this research aimed to elucidate the theme presented by exposing its concepts, as well as the challenges in the school environment. We sought through a methodological procedure to research bibliographical sources, with reading, analysis and interpretation of articles and legislation texts, which served for the theoretical foundation, of an exploratory nature. It is noteworthy that even though they are different processes, they must be inseparable, as one complements the other. In this sense, it is essential to reflect on the concerns of knowing the differences between the processes, and how they can contribute to the improvement of education, considering the numerous challenges in the school environment. We use authors such as 1998 Soares; 2003 Blacksmith; 2007 Vygotsky; 2010 Tfouni; 2014 Santi; 2007 Santos and Mendonça; 2012 Martins and Spechela. Thus, it is concluded that the aforementioned research highlights the due importance of the theme presented, enabling the theme to be put into practice and that it can serve as a pedagogical aid for a better understanding, understanding its concepts and preparing for challenges to be faced and overcome. |
id |
UFMS_f40920861fa9f67e79c79f999261701c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/7656 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-12-02T19:47:10Z2023-12-02T19:47:10Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7656For a better understanding of literacy and literacy, this research aimed to elucidate the theme presented by exposing its concepts, as well as the challenges in the school environment. We sought through a methodological procedure to research bibliographical sources, with reading, analysis and interpretation of articles and legislation texts, which served for the theoretical foundation, of an exploratory nature. It is noteworthy that even though they are different processes, they must be inseparable, as one complements the other. In this sense, it is essential to reflect on the concerns of knowing the differences between the processes, and how they can contribute to the improvement of education, considering the numerous challenges in the school environment. We use authors such as 1998 Soares; 2003 Blacksmith; 2007 Vygotsky; 2010 Tfouni; 2014 Santi; 2007 Santos and Mendonça; 2012 Martins and Spechela. Thus, it is concluded that the aforementioned research highlights the due importance of the theme presented, enabling the theme to be put into practice and that it can serve as a pedagogical aid for a better understanding, understanding its concepts and preparing for challenges to be faced and overcome.Para um melhor entendimento sobre o processo de letramento e alfabetização, a presente pesquisa teve como objetivo elucidar sobre a temática apresentada expondo seus conceitos, bem como os desafios no âmbito escolar. Buscou-se por meio de procedimento metodológico a pesquisa em fontes bibliográficas, com leitura, análise e interpretação de artigos e textos de legislação, que serviram para a fundamentação teórica, de cunho exploratório. Destaca-se que mesmo sendo processos diferentes, eles devem ser indissociáveis, pois, um complementa o outro. Neste sentido é essencial refletir sobre as inquietações de saber as diferenças existentes entre os processos, e como eles podem contribuir para a melhoria da educação, considerando os inúmeros desafios no âmbito escolar. Utilizamos autores como Soares (1998); Ferreiro (2003); Vygotsky (2007); Tfouni (2010); Santi (2014); Santos e Mendonça (2007); Martins e Spechela (2012). Assim, conclui-se que a referida pesquisa enaltece a devida importância da temática apresentada possibilitando que o tema seja colocado na prática e que possa servir de auxílio pedagógico para um melhor entendimento, compreendendo seus conceitos e preparando para que os desafios sejam enfrentados e superados.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências Exatas e da TerraAlfabetização. Letramento. Âmbito Escolar.Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisFRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANAMIRIAN APARECIDA PEREZ AIRESinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL5525.pdf5525.pdfapplication/pdf237241https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7656/-1/5525.pdf04a33577aebe5608a3fa51cab37b281cMD5-1123456789/76562023-12-02 15:47:10.7oai:repositorio.ufms.br:123456789/7656Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-12-02T19:47:10Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar |
title |
Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar |
spellingShingle |
Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar MIRIAN APARECIDA PEREZ AIRES Alfabetização. Letramento. Âmbito Escolar. Ciências Exatas e da Terra |
title_short |
Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar |
title_full |
Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar |
title_fullStr |
Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar |
title_full_unstemmed |
Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar |
title_sort |
Alfabetização e Letramento: Conceitos e desafios no âmbito escolar |
author |
MIRIAN APARECIDA PEREZ AIRES |
author_facet |
MIRIAN APARECIDA PEREZ AIRES |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
FRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANA |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MIRIAN APARECIDA PEREZ AIRES |
contributor_str_mv |
FRANCHYS MARIZETHE NASCIMENTO SANTANA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização. Letramento. Âmbito Escolar. |
topic |
Alfabetização. Letramento. Âmbito Escolar. Ciências Exatas e da Terra |
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv |
Ciências Exatas e da Terra |
description |
For a better understanding of literacy and literacy, this research aimed to elucidate the theme presented by exposing its concepts, as well as the challenges in the school environment. We sought through a methodological procedure to research bibliographical sources, with reading, analysis and interpretation of articles and legislation texts, which served for the theoretical foundation, of an exploratory nature. It is noteworthy that even though they are different processes, they must be inseparable, as one complements the other. In this sense, it is essential to reflect on the concerns of knowing the differences between the processes, and how they can contribute to the improvement of education, considering the numerous challenges in the school environment. We use authors such as 1998 Soares; 2003 Blacksmith; 2007 Vygotsky; 2010 Tfouni; 2014 Santi; 2007 Santos and Mendonça; 2012 Martins and Spechela. Thus, it is concluded that the aforementioned research highlights the due importance of the theme presented, enabling the theme to be put into practice and that it can serve as a pedagogical aid for a better understanding, understanding its concepts and preparing for challenges to be faced and overcome. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-12-02T19:47:10Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-12-02T19:47:10Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7656 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7656 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv |
|
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7656/-1/5525.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
04a33577aebe5608a3fa51cab37b281c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1807552820328529920 |