Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Mateus Moraes
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/3749
Resumo: The association between music and electronic effects becomes more and more evident with the advance of technologies in the area of music. Although it is widely used by composers, they have a great presence in performance and improvisation, in view of the fact that the knowledge of operating these resources allows this agility of creation in a continuous process, making it easier and more efficient in the act of composing and playing, making use of intertextuality as a compositional resource. As a result, we came to the following research question: amidst so many options of effects and different techniques that already exist, and also with the new ones that are emerging every day, how to implement them in musical composition in the studio? With this, the present research will seek to investigate the presence of intertextuality in musical composition and its application in a digital environment, in addition to perform a composition using effects and studio technique based on Sampling.
id UFMT-1_3bbc58f6b648598985a82bbf02804a12
oai_identifier_str oai:localhost:1/3749
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Transformações da composição musical através de intertextualidade e samplingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA::COMPOSICAO MUSICALTecnologias musicaisEfeitos sonorosComposiçãoIntertextualidadeSamplingMusical technologiesSound effectsCompositionIntertextualitySamplingThe association between music and electronic effects becomes more and more evident with the advance of technologies in the area of music. Although it is widely used by composers, they have a great presence in performance and improvisation, in view of the fact that the knowledge of operating these resources allows this agility of creation in a continuous process, making it easier and more efficient in the act of composing and playing, making use of intertextuality as a compositional resource. As a result, we came to the following research question: amidst so many options of effects and different techniques that already exist, and also with the new ones that are emerging every day, how to implement them in musical composition in the studio? With this, the present research will seek to investigate the presence of intertextuality in musical composition and its application in a digital environment, in addition to perform a composition using effects and studio technique based on Sampling.A associação entre música e efeitos eletrônicos torna-se cada vez mais evidente com o avanço de tecnologias na área da música. Embora seja muito utilizada por compositores, têm grande presença na performance e no improviso, tendo em vista que o conhecimento de operação desses recursos permite essa agilidade de criação em um processo contínuo, facilitando e tornando mais eficiente no ato de compor e tocar, fazendo uso da intertextualidade como recurso composicional. Diante disso chegamos à seguinte questão de pesquisa: em meio a tantas opções de efeitos e técnicas distintas já existentes e também com as novas que surgem a cada dia, como implementá-los na composição musical em estúdio? Com isso, a presente pesquisa buscará investigar a presença da intertextualidade na composição musical e sua aplicação em ambiente digital, além de efetuar uma composição empregando efeitos e técnicas de estúdio baseadas em Sampling.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáMúsica - CUC - BachareladoSantos, Rita de Cássia Domingues dos152.155.598-21http://lattes.cnpq.br/1183331916028444Santos, Rita de Cássia Domingues dos152.155.598-21http://lattes.cnpq.br/1183331916028444Martins, Mateus Moraes2023-12-18T20:57:32Z2023-02-062023-12-18T20:57:32Z2022-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetMARTINS, Mateus Moraes. Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling. 2022. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música – Habilitação em Composição) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2022.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3749porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-01-05T06:01:04Zoai:localhost:1/3749Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2024-01-05T06:01:04falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2024-01-05T06:01:04Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling
title Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling
spellingShingle Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling
Martins, Mateus Moraes
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA::COMPOSICAO MUSICAL
Tecnologias musicais
Efeitos sonoros
Composição
Intertextualidade
Sampling
Musical technologies
Sound effects
Composition
Intertextuality
Sampling
title_short Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling
title_full Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling
title_fullStr Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling
title_full_unstemmed Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling
title_sort Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling
author Martins, Mateus Moraes
author_facet Martins, Mateus Moraes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Rita de Cássia Domingues dos
152.155.598-21
http://lattes.cnpq.br/1183331916028444
Santos, Rita de Cássia Domingues dos
152.155.598-21
http://lattes.cnpq.br/1183331916028444
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Mateus Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA::COMPOSICAO MUSICAL
Tecnologias musicais
Efeitos sonoros
Composição
Intertextualidade
Sampling
Musical technologies
Sound effects
Composition
Intertextuality
Sampling
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA::COMPOSICAO MUSICAL
Tecnologias musicais
Efeitos sonoros
Composição
Intertextualidade
Sampling
Musical technologies
Sound effects
Composition
Intertextuality
Sampling
description The association between music and electronic effects becomes more and more evident with the advance of technologies in the area of music. Although it is widely used by composers, they have a great presence in performance and improvisation, in view of the fact that the knowledge of operating these resources allows this agility of creation in a continuous process, making it easier and more efficient in the act of composing and playing, making use of intertextuality as a compositional resource. As a result, we came to the following research question: amidst so many options of effects and different techniques that already exist, and also with the new ones that are emerging every day, how to implement them in musical composition in the studio? With this, the present research will seek to investigate the presence of intertextuality in musical composition and its application in a digital environment, in addition to perform a composition using effects and studio technique based on Sampling.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-21
2023-12-18T20:57:32Z
2023-02-06
2023-12-18T20:57:32Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARTINS, Mateus Moraes. Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling. 2022. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música – Habilitação em Composição) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2022.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3749
identifier_str_mv MARTINS, Mateus Moraes. Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling. 2022. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música – Habilitação em Composição) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2022.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/3749
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Comunicação e Artes (FCA)
UFMT CUC - Cuiabá
Música - CUC - Bacharelado
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Comunicação e Artes (FCA)
UFMT CUC - Cuiabá
Música - CUC - Bacharelado
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1813012974252589056