Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/3749 |
Resumo: | The association between music and electronic effects becomes more and more evident with the advance of technologies in the area of music. Although it is widely used by composers, they have a great presence in performance and improvisation, in view of the fact that the knowledge of operating these resources allows this agility of creation in a continuous process, making it easier and more efficient in the act of composing and playing, making use of intertextuality as a compositional resource. As a result, we came to the following research question: amidst so many options of effects and different techniques that already exist, and also with the new ones that are emerging every day, how to implement them in musical composition in the studio? With this, the present research will seek to investigate the presence of intertextuality in musical composition and its application in a digital environment, in addition to perform a composition using effects and studio technique based on Sampling. |
id |
UFMT-1_3bbc58f6b648598985a82bbf02804a12 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3749 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Transformações da composição musical através de intertextualidade e samplingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA::COMPOSICAO MUSICALTecnologias musicaisEfeitos sonorosComposiçãoIntertextualidadeSamplingMusical technologiesSound effectsCompositionIntertextualitySamplingThe association between music and electronic effects becomes more and more evident with the advance of technologies in the area of music. Although it is widely used by composers, they have a great presence in performance and improvisation, in view of the fact that the knowledge of operating these resources allows this agility of creation in a continuous process, making it easier and more efficient in the act of composing and playing, making use of intertextuality as a compositional resource. As a result, we came to the following research question: amidst so many options of effects and different techniques that already exist, and also with the new ones that are emerging every day, how to implement them in musical composition in the studio? With this, the present research will seek to investigate the presence of intertextuality in musical composition and its application in a digital environment, in addition to perform a composition using effects and studio technique based on Sampling.A associação entre música e efeitos eletrônicos torna-se cada vez mais evidente com o avanço de tecnologias na área da música. Embora seja muito utilizada por compositores, têm grande presença na performance e no improviso, tendo em vista que o conhecimento de operação desses recursos permite essa agilidade de criação em um processo contínuo, facilitando e tornando mais eficiente no ato de compor e tocar, fazendo uso da intertextualidade como recurso composicional. Diante disso chegamos à seguinte questão de pesquisa: em meio a tantas opções de efeitos e técnicas distintas já existentes e também com as novas que surgem a cada dia, como implementá-los na composição musical em estúdio? Com isso, a presente pesquisa buscará investigar a presença da intertextualidade na composição musical e sua aplicação em ambiente digital, além de efetuar uma composição empregando efeitos e técnicas de estúdio baseadas em Sampling.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáMúsica - CUC - BachareladoSantos, Rita de Cássia Domingues dos152.155.598-21http://lattes.cnpq.br/1183331916028444Santos, Rita de Cássia Domingues dos152.155.598-21http://lattes.cnpq.br/1183331916028444Martins, Mateus Moraes2023-12-18T20:57:32Z2023-02-062023-12-18T20:57:32Z2022-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetMARTINS, Mateus Moraes. Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling. 2022. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música – Habilitação em Composição) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2022.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3749porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-01-05T06:01:04Zoai:localhost:1/3749Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2024-01-05T06:01:04falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2024-01-05T06:01:04Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling |
title |
Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling |
spellingShingle |
Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling Martins, Mateus Moraes CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA::COMPOSICAO MUSICAL Tecnologias musicais Efeitos sonoros Composição Intertextualidade Sampling Musical technologies Sound effects Composition Intertextuality Sampling |
title_short |
Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling |
title_full |
Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling |
title_fullStr |
Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling |
title_full_unstemmed |
Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling |
title_sort |
Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling |
author |
Martins, Mateus Moraes |
author_facet |
Martins, Mateus Moraes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, Rita de Cássia Domingues dos 152.155.598-21 http://lattes.cnpq.br/1183331916028444 Santos, Rita de Cássia Domingues dos 152.155.598-21 http://lattes.cnpq.br/1183331916028444 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Mateus Moraes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA::COMPOSICAO MUSICAL Tecnologias musicais Efeitos sonoros Composição Intertextualidade Sampling Musical technologies Sound effects Composition Intertextuality Sampling |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA::COMPOSICAO MUSICAL Tecnologias musicais Efeitos sonoros Composição Intertextualidade Sampling Musical technologies Sound effects Composition Intertextuality Sampling |
description |
The association between music and electronic effects becomes more and more evident with the advance of technologies in the area of music. Although it is widely used by composers, they have a great presence in performance and improvisation, in view of the fact that the knowledge of operating these resources allows this agility of creation in a continuous process, making it easier and more efficient in the act of composing and playing, making use of intertextuality as a compositional resource. As a result, we came to the following research question: amidst so many options of effects and different techniques that already exist, and also with the new ones that are emerging every day, how to implement them in musical composition in the studio? With this, the present research will seek to investigate the presence of intertextuality in musical composition and its application in a digital environment, in addition to perform a composition using effects and studio technique based on Sampling. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-21 2023-12-18T20:57:32Z 2023-02-06 2023-12-18T20:57:32Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARTINS, Mateus Moraes. Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling. 2022. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música – Habilitação em Composição) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2022. http://bdm.ufmt.br/handle/1/3749 |
identifier_str_mv |
MARTINS, Mateus Moraes. Transformações da composição musical através de intertextualidade e sampling. 2022. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música – Habilitação em Composição) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2022. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3749 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Música - CUC - Bacharelado |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Música - CUC - Bacharelado |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1813012974252589056 |