A história da Química no ensino básico de nível médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/2690 |
Resumo: | Chemistry is a science in constant transformation and its concepts also change with time, but everything we know today has a story, so why not use it as help in explanation of content in high school classes. This work has the aim to understand how the history of chemistry can be used in high school Chemistry classes, the information was acquired by bibliographic and research along to teachers through a focus group. In addition to bringing a proposal for a didactic sequence to contribute in teaching chemistry. In this study it was possible to notice that the history of chemistry is a great tool to enhance the learning of students in addition to providing scientific knowledge, the information collected with the teachers served as motivation for construction of didactic sequence, because you can't just raise a problem we need to help solve it. |
id |
UFMT-1_4047c2098ae216d70be4e4dab0bff309 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2690 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
A história da Química no ensino básico de nível médioCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAHistoricidadeQuímicaSequência DidáticaHistoricityChemistryDidactic SequenceChemistry is a science in constant transformation and its concepts also change with time, but everything we know today has a story, so why not use it as help in explanation of content in high school classes. This work has the aim to understand how the history of chemistry can be used in high school Chemistry classes, the information was acquired by bibliographic and research along to teachers through a focus group. In addition to bringing a proposal for a didactic sequence to contribute in teaching chemistry. In this study it was possible to notice that the history of chemistry is a great tool to enhance the learning of students in addition to providing scientific knowledge, the information collected with the teachers served as motivation for construction of didactic sequence, because you can't just raise a problem we need to help solve it.A Química é uma Ciência em constante transformação e seus conceitos, também, mudam com o tempo, tudo que hoje conhecemos tem uma história, então porque não utilizar dela como auxilio na explicação de conteúdos nas aulas do ensino médio. E este trabalho tem o objetivo principal compreender como a História da Química pode ser utilizada nas aulas de Química do Ensino Médio. As informações foram adquiridas por pesquisas bibliográficas e juntamente aos professores através de um grupo focal, além de trazer uma proposta de sequência didática para contribuir no ensino de Química. Na realização deste trabalho foi possível perceber que a história da Química é uma ótima ferramenta para aprimorar o aprendizado dos alunos além de fornecer conhecimento científico. As informações colhidas com os professores serviram de motivação para construção da sequência didática, pois não se pode apenas levantar um problema é preciso ajudar a resolvê-lo.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopQuímica - CUSRosinke, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/3135869298084965Rosinke, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/3135869298084965Dresch, Mauro Andréhttp://lattes.cnpq.br/2779525668838132Guilardi Junior, Feliciohttp://lattes.cnpq.br/1623424561382368Barros, Leliane Lorena de2022-11-16T21:51:04Z2016-08-192022-11-16T21:51:04Z2016-08-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetBARROS, Leliane Lorena de. A história da Química no ensino básico de nível médio. 2016. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2016.http://bdm.ufmt.br/handle/1/2690porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-11-20T06:00:39Zoai:localhost:1/2690Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2022-11-20T06:00:39falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2022-11-20T06:00:39Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A história da Química no ensino básico de nível médio |
title |
A história da Química no ensino básico de nível médio |
spellingShingle |
A história da Química no ensino básico de nível médio Barros, Leliane Lorena de CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Historicidade Química Sequência Didática Historicity Chemistry Didactic Sequence |
title_short |
A história da Química no ensino básico de nível médio |
title_full |
A história da Química no ensino básico de nível médio |
title_fullStr |
A história da Química no ensino básico de nível médio |
title_full_unstemmed |
A história da Química no ensino básico de nível médio |
title_sort |
A história da Química no ensino básico de nível médio |
author |
Barros, Leliane Lorena de |
author_facet |
Barros, Leliane Lorena de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rosinke, Patrícia http://lattes.cnpq.br/3135869298084965 Rosinke, Patrícia http://lattes.cnpq.br/3135869298084965 Dresch, Mauro André http://lattes.cnpq.br/2779525668838132 Guilardi Junior, Felicio http://lattes.cnpq.br/1623424561382368 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Leliane Lorena de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Historicidade Química Sequência Didática Historicity Chemistry Didactic Sequence |
topic |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA Historicidade Química Sequência Didática Historicity Chemistry Didactic Sequence |
description |
Chemistry is a science in constant transformation and its concepts also change with time, but everything we know today has a story, so why not use it as help in explanation of content in high school classes. This work has the aim to understand how the history of chemistry can be used in high school Chemistry classes, the information was acquired by bibliographic and research along to teachers through a focus group. In addition to bringing a proposal for a didactic sequence to contribute in teaching chemistry. In this study it was possible to notice that the history of chemistry is a great tool to enhance the learning of students in addition to providing scientific knowledge, the information collected with the teachers served as motivation for construction of didactic sequence, because you can't just raise a problem we need to help solve it. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-19 2016-08-18 2022-11-16T21:51:04Z 2022-11-16T21:51:04Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARROS, Leliane Lorena de. A história da Química no ensino básico de nível médio. 2016. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2016. http://bdm.ufmt.br/handle/1/2690 |
identifier_str_mv |
BARROS, Leliane Lorena de. A história da Química no ensino básico de nível médio. 2016. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Química – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2016. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/2690 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop UFMT CUS - Sinop Química - CUS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop UFMT CUS - Sinop Química - CUS |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1804658255924822016 |