Utilização de experimentação em sala de aula, A : relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/3407 |
Resumo: | This study aimed to analyse how important is the experimentation in Physics classes at second year of High School of Escola Estadual Nilza de Oliveira Pipino during the afternoon period in Sinop - MT. Were applied different techniques in this study, at optical teaching, one was only theorical and the other one with the use of experimentation in class. After the conclusion of the classes, 31 students who participated in those classes had been asked to fill in a structured questionnaire with nine objective questions and three subjective ones. The survey shows the experimentation in classroom is more importantly, whereas the students demonstrated better understanding than when was used only the theory, and encouraged them to study. Due to lack of time load, the professionals in this area don't perform experimental activities in classroom. While researches show activities with low cost materials, easy of achievement, many teachers don't realize it. Even known that experimentation is important to development of know ledge, however is little used in the classroom. At last, it proposed to relate the activities in the classroom to student's daily routine, becoming possible the discuss those situations encountered, increasing interaction students x teachers, providing training of critical student ideas, making them citizens capable to discuss and find solutions to daily problems. |
id |
UFMT-1_5477f831049c457ba68aba17e2fb3632 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3407 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Utilização de experimentação em sala de aula, A : relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino MédioCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAExperimentaçãoEnsino de FísicaSala de aulaExperimentationPhysics EducationClassroomThis study aimed to analyse how important is the experimentation in Physics classes at second year of High School of Escola Estadual Nilza de Oliveira Pipino during the afternoon period in Sinop - MT. Were applied different techniques in this study, at optical teaching, one was only theorical and the other one with the use of experimentation in class. After the conclusion of the classes, 31 students who participated in those classes had been asked to fill in a structured questionnaire with nine objective questions and three subjective ones. The survey shows the experimentation in classroom is more importantly, whereas the students demonstrated better understanding than when was used only the theory, and encouraged them to study. Due to lack of time load, the professionals in this area don't perform experimental activities in classroom. While researches show activities with low cost materials, easy of achievement, many teachers don't realize it. Even known that experimentation is important to development of know ledge, however is little used in the classroom. At last, it proposed to relate the activities in the classroom to student's daily routine, becoming possible the discuss those situations encountered, increasing interaction students x teachers, providing training of critical student ideas, making them citizens capable to discuss and find solutions to daily problems.Este estudo objetivou analisar a importância da experimentação nas aulas de Física do 2o ano do Ensino Médio na Escola Estadual Nilza de Oliveira Pipino no período vespertino em Sinop-MT. Neste estudo foram aplicadas diferentes técnicas didáticas no ensino de óptica, um somente teórico e outro com a utilização da experimentação. Após a realização das aulasaplicou-se um questionário diagnóstico estruturado com nove questões objetivas e três subjetivas, destinada a 31 alunos que participaram das aulas. Os resultados obtidos com o questionário demonstram o quão importante é a experimentação em sala de aula, os alunos demonstraram melhor entendimento, diferente de quando foi usado apenas a teoria, além de motivar os mesmos a estudar. A falta de carga horária é um dos motivos apresentados pelos profissionais da área para não realizar atividades experimentais em sala de aula. Muitas pesquisas apontam atividades realizadas com materiais de baixo custo, facilidade na realização, porém os professores ainda não realizam. Pode-se concluir que a experimentação é importante para o ensino aprendizagem, mais muito pouco utilizada em sala de aula. Assim, propõem-se relacionar as atividades em sala de aula ao cotidiano do aluno, fazendo com que as situações encontradas possam ser discutidas em sala, aumentando a interação alunos x professores, proporcionando uma formação de ideias críticas do aluno, tornando-os cidadãos capazes de discutir e encontrar soluções para problemas cotidianos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopFísica - CUSBattirola, Leandro Dênishttp://lattes.cnpq.br/8523225130052169Battirola, Leandro Dênishttp://lattes.cnpq.br/8523225130052169Teixeira, Colari dos Santos2023-09-01T20:31:40Z2016-07-202023-09-01T20:31:40Z2016-08-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetTEIXEIRA, Colari dos Santos. Utilização de experimentação em sala de aula, A: relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio. 2016. 29f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2016.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3407porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-09-02T07:02:32Zoai:localhost:1/3407Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-09-02T07:02:32falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-09-02T07:02:32Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Utilização de experimentação em sala de aula, A : relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio |
title |
Utilização de experimentação em sala de aula, A : relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio |
spellingShingle |
Utilização de experimentação em sala de aula, A : relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio Teixeira, Colari dos Santos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Experimentação Ensino de Física Sala de aula Experimentation Physics Education Classroom |
title_short |
Utilização de experimentação em sala de aula, A : relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio |
title_full |
Utilização de experimentação em sala de aula, A : relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio |
title_fullStr |
Utilização de experimentação em sala de aula, A : relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
Utilização de experimentação em sala de aula, A : relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio |
title_sort |
Utilização de experimentação em sala de aula, A : relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio |
author |
Teixeira, Colari dos Santos |
author_facet |
Teixeira, Colari dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Battirola, Leandro Dênis http://lattes.cnpq.br/8523225130052169 Battirola, Leandro Dênis http://lattes.cnpq.br/8523225130052169 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Colari dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Experimentação Ensino de Física Sala de aula Experimentation Physics Education Classroom |
topic |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Experimentação Ensino de Física Sala de aula Experimentation Physics Education Classroom |
description |
This study aimed to analyse how important is the experimentation in Physics classes at second year of High School of Escola Estadual Nilza de Oliveira Pipino during the afternoon period in Sinop - MT. Were applied different techniques in this study, at optical teaching, one was only theorical and the other one with the use of experimentation in class. After the conclusion of the classes, 31 students who participated in those classes had been asked to fill in a structured questionnaire with nine objective questions and three subjective ones. The survey shows the experimentation in classroom is more importantly, whereas the students demonstrated better understanding than when was used only the theory, and encouraged them to study. Due to lack of time load, the professionals in this area don't perform experimental activities in classroom. While researches show activities with low cost materials, easy of achievement, many teachers don't realize it. Even known that experimentation is important to development of know ledge, however is little used in the classroom. At last, it proposed to relate the activities in the classroom to student's daily routine, becoming possible the discuss those situations encountered, increasing interaction students x teachers, providing training of critical student ideas, making them citizens capable to discuss and find solutions to daily problems. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-20 2016-08-15 2023-09-01T20:31:40Z 2023-09-01T20:31:40Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TEIXEIRA, Colari dos Santos. Utilização de experimentação em sala de aula, A: relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio. 2016. 29f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2016. http://bdm.ufmt.br/handle/1/3407 |
identifier_str_mv |
TEIXEIRA, Colari dos Santos. Utilização de experimentação em sala de aula, A: relatos de caso nas aulas de Óptica no Ensino Médio. 2016. 29f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2016. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3407 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop UFMT CUS - Sinop Física - CUS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop UFMT CUS - Sinop Física - CUS |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1813012970806968320 |