Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/1707 |
Resumo: | Education in its entirety served to maintain and reproduce human capital, in this perspective the text presented here makes a bibliographical research in order to analyze how symbolic violence as a pedagogical action in school physical education contributes to the perpetuation and continuity of the hegemony of dominant class. Starting from a brief sociocultural panorama highlighting the school reality, teacher training, pedagogical action, symbolic violence and school physical education. It is perceived that such influences are intended to ensure that there is no emancipation process, although it contains the term in the documents proposed for education. Finally, it is important to note that the preservation of structures takes place implicitly and institutionally, hiding reality for the population. |
id |
UFMT-1_70990827e3cbd460ee3c378845abb774 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1707 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física EscolarCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAViolência SimbólicaEducação Física EscolarFormação de ProfessoresSymbolic violenceSchool Physical educationFormation of TeachersEducation in its entirety served to maintain and reproduce human capital, in this perspective the text presented here makes a bibliographical research in order to analyze how symbolic violence as a pedagogical action in school physical education contributes to the perpetuation and continuity of the hegemony of dominant class. Starting from a brief sociocultural panorama highlighting the school reality, teacher training, pedagogical action, symbolic violence and school physical education. It is perceived that such influences are intended to ensure that there is no emancipation process, although it contains the term in the documents proposed for education. Finally, it is important to note that the preservation of structures takes place implicitly and institutionally, hiding reality for the population.A educação quase em sua totalidade serviu para manutenção e reprodução do capital humano, nessa perspectiva o texto aqui apresentado deriva de pesquisa bibliográfica afim de analisar como a violência simbólica enquanto ação pedagógica na educação física escolar contribui para que haja a perpetuação e continuidade da hegemonia da classe dominante. A partir de um breve panorama sociocultural destacando a realidade escolar, formação de professores, ação pedagógica, violência simbólica e a educação física escolar. Percebe-se que tais influências tem o intuito de garantir que não haja o processo de emancipação, apesar de conter o termo nos documentos proposto para educação. Para finalizar destaca-se que a preservação das estruturas acontece de forma implícita e institucionalizada, ocultando a realidade para a população.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUC - CuiabáEducação Física - CUASouza, Warley Carlos dehttp://lattes.cnpq.br/5082809234439322Nez, Egeslaine dehttp://lattes.cnpq.br/6197279063733225Guedes, Mauricio da Silvahttp://lattes.cnpq.br/1577206334586669Silva, Paulo Yuri Silva e2020-03-30T19:55:37Z2019-04-102020-03-30T19:55:37Z2019-04-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/datasetSILVA, Paulo Yuri Silva e. Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar. 2019. 63 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019.http://bdm.ufmt.br/handle/1/1707porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-04-19T18:28:59Zoai:localhost:1/1707Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2021-04-19T18:28:59falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2021-04-19T18:28:59Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar |
title |
Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar |
spellingShingle |
Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar Silva, Paulo Yuri Silva e CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Violência Simbólica Educação Física Escolar Formação de Professores Symbolic violence School Physical education Formation of Teachers |
title_short |
Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar |
title_full |
Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar |
title_fullStr |
Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar |
title_full_unstemmed |
Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar |
title_sort |
Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar |
author |
Silva, Paulo Yuri Silva e |
author_facet |
Silva, Paulo Yuri Silva e |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza, Warley Carlos de http://lattes.cnpq.br/5082809234439322 Nez, Egeslaine de http://lattes.cnpq.br/6197279063733225 Guedes, Mauricio da Silva http://lattes.cnpq.br/1577206334586669 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Paulo Yuri Silva e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Violência Simbólica Educação Física Escolar Formação de Professores Symbolic violence School Physical education Formation of Teachers |
topic |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Violência Simbólica Educação Física Escolar Formação de Professores Symbolic violence School Physical education Formation of Teachers |
description |
Education in its entirety served to maintain and reproduce human capital, in this perspective the text presented here makes a bibliographical research in order to analyze how symbolic violence as a pedagogical action in school physical education contributes to the perpetuation and continuity of the hegemony of dominant class. Starting from a brief sociocultural panorama highlighting the school reality, teacher training, pedagogical action, symbolic violence and school physical education. It is perceived that such influences are intended to ensure that there is no emancipation process, although it contains the term in the documents proposed for education. Finally, it is important to note that the preservation of structures takes place implicitly and institutionally, hiding reality for the population. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-10 2019-04-05 2020-03-30T19:55:37Z 2020-03-30T19:55:37Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Paulo Yuri Silva e. Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar. 2019. 63 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019. http://bdm.ufmt.br/handle/1/1707 |
identifier_str_mv |
SILVA, Paulo Yuri Silva e. Violência Simbólica como ação Pedagógica na Educação Física Escolar. 2019. 63 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/1707 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUC - Cuiabá Educação Física - CUA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUC - Cuiabá Educação Física - CUA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1784991307060477952 |