O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/3548 |
Resumo: | This work presents an investigation that aims to understand how algebraic thinking is developed in textbooks. This research seeks to answer the following question: “How are algebraic concepts introduced in activities present in mathematics textbooks for the 6th and 7th year of Elementary School?” As a theoretical basis, some concepts about the development of algebraic thinking were used, based on the concepts of Fiorentini, Miorim and Miguel (1993) and Fiorentini, Fernandes and Cristóvão (2005) and Ursini et al. (2005). To achieve the objective proposed for this research, a qualitative research methodological approach was adopted using the document analysis method, and for the analyzes indicators of the development of algebraic thinking adapted by Hamazaki (2010) were used. With this, it was possible to verify that: i) in the 6th year PE textbooks, algebraic concepts are used without formalizing the concept of unknown, however, all books analyzed resort to the use of letters or other types of symbols in operations with natural numbers; ii) in the 7th year PE textbooks the introduction is made with algebraic expressions using various contexts, and also with the use of numerical sequences. Based on the analyses, it was possible to verify that these activities can promote the significant development of algebraic thinking. |
id |
UFMT-1_7a9208973d552433018c94f6cd5a7a70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3548 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamentalCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPensamento algébricoEnsino da álgebraLivros didáticosÁlgebraEnsino FundamentalAlgebraic thinkingTeaching algebraDidatic booksAlgebraElementary SchoolThis work presents an investigation that aims to understand how algebraic thinking is developed in textbooks. This research seeks to answer the following question: “How are algebraic concepts introduced in activities present in mathematics textbooks for the 6th and 7th year of Elementary School?” As a theoretical basis, some concepts about the development of algebraic thinking were used, based on the concepts of Fiorentini, Miorim and Miguel (1993) and Fiorentini, Fernandes and Cristóvão (2005) and Ursini et al. (2005). To achieve the objective proposed for this research, a qualitative research methodological approach was adopted using the document analysis method, and for the analyzes indicators of the development of algebraic thinking adapted by Hamazaki (2010) were used. With this, it was possible to verify that: i) in the 6th year PE textbooks, algebraic concepts are used without formalizing the concept of unknown, however, all books analyzed resort to the use of letters or other types of symbols in operations with natural numbers; ii) in the 7th year PE textbooks the introduction is made with algebraic expressions using various contexts, and also with the use of numerical sequences. Based on the analyses, it was possible to verify that these activities can promote the significant development of algebraic thinking.O presente trabalho traz uma investigação que tem como objetivo conhecer como o pensamento algébrico é desenvolvido nos livros didáticos. Esta pesquisa, busca responder a seguinte questão: “De que forma são introduzidos os conceitos algébricos em atividades presentes nos livros didáticos de matemática do 6º e do 7º ano do Ensino Fundamental?” Como base teórica, foi usado algumas concepções acerca do desenvolvimento do pensamento algébrico, baseadas nas concepções de Fiorentini, Miorim e Miguel (1993) e de Fiorentini, Fernandes e Cristóvão (2005) e Ursini et al. (2005). Para se atingir o objetivo proposto para essa pesquisa, foi adotada uma abordagem metodológica de pesquisa qualitativa com a utilização do método de análise documental, e para as análises foram utilizados os indicadores do desenvolvimento do pensamento algébrico adaptados por Hamazaki (2010). Com isto foi possível verificar que: i) nos livros didáticos do 6° ano do EF os conceitos algébricos são utilizados sem a formalização do conceito de incógnita, porém, todos os livros analisados recorrem ao uso de letras ou outro tipo de símbolo em operações com números naturais; ii) nos livros didáticos do 7° ano do EF a introdução é feita com expressões algébricas utilizando vários contextos, e também com o uso de sequências numéricas. Diante das análises foi possível verificar que essas atividades podem propiciar o desenvolvimento significativo do pensamento algébrico.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaMatemática - CUACarmo, Paulo Ferreira do5417028278516758http://lattes.cnpq.br/5417028278516758Carmo, Paulo Ferreira do5417028278516758http://lattes.cnpq.br/5417028278516758Pamplona, Admur Severino9817070173290336http://lattes.cnpq.br/9817070173290336Sousa, Marcio Lemes de1534708250926451http://lattes.cnpq.br/1534708250926451Almeida, Wilq Oliveira de2023-10-26T11:09:26Z2023-10-232023-10-26T11:09:26Z2023-10-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetALMEIDA, Wilq Oliveira de. O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental. 2023. 50 f. Monografia (Licenciatura em Matemática) - Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3548porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-11-04T07:00:56Zoai:localhost:1/3548Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-11-04T07:00:56falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-11-04T07:00:56Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental |
title |
O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental |
spellingShingle |
O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental Almeida, Wilq Oliveira de CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Pensamento algébrico Ensino da álgebra Livros didáticos Álgebra Ensino Fundamental Algebraic thinking Teaching algebra Didatic books Algebra Elementary School |
title_short |
O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental |
title_full |
O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental |
title_fullStr |
O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental |
title_sort |
O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental |
author |
Almeida, Wilq Oliveira de |
author_facet |
Almeida, Wilq Oliveira de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carmo, Paulo Ferreira do 5417028278516758 http://lattes.cnpq.br/5417028278516758 Carmo, Paulo Ferreira do 5417028278516758 http://lattes.cnpq.br/5417028278516758 Pamplona, Admur Severino 9817070173290336 http://lattes.cnpq.br/9817070173290336 Sousa, Marcio Lemes de 1534708250926451 http://lattes.cnpq.br/1534708250926451 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Wilq Oliveira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Pensamento algébrico Ensino da álgebra Livros didáticos Álgebra Ensino Fundamental Algebraic thinking Teaching algebra Didatic books Algebra Elementary School |
topic |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Pensamento algébrico Ensino da álgebra Livros didáticos Álgebra Ensino Fundamental Algebraic thinking Teaching algebra Didatic books Algebra Elementary School |
description |
This work presents an investigation that aims to understand how algebraic thinking is developed in textbooks. This research seeks to answer the following question: “How are algebraic concepts introduced in activities present in mathematics textbooks for the 6th and 7th year of Elementary School?” As a theoretical basis, some concepts about the development of algebraic thinking were used, based on the concepts of Fiorentini, Miorim and Miguel (1993) and Fiorentini, Fernandes and Cristóvão (2005) and Ursini et al. (2005). To achieve the objective proposed for this research, a qualitative research methodological approach was adopted using the document analysis method, and for the analyzes indicators of the development of algebraic thinking adapted by Hamazaki (2010) were used. With this, it was possible to verify that: i) in the 6th year PE textbooks, algebraic concepts are used without formalizing the concept of unknown, however, all books analyzed resort to the use of letters or other types of symbols in operations with natural numbers; ii) in the 7th year PE textbooks the introduction is made with algebraic expressions using various contexts, and also with the use of numerical sequences. Based on the analyses, it was possible to verify that these activities can promote the significant development of algebraic thinking. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-26T11:09:26Z 2023-10-23 2023-10-26T11:09:26Z 2023-10-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALMEIDA, Wilq Oliveira de. O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental. 2023. 50 f. Monografia (Licenciatura em Matemática) - Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023. http://bdm.ufmt.br/handle/1/3548 |
identifier_str_mv |
ALMEIDA, Wilq Oliveira de. O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental. 2023. 50 f. Monografia (Licenciatura em Matemática) - Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Matemática - CUA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Matemática - CUA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1813012972465815552 |