O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Wilq Oliveira de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/3548
Resumo: This work presents an investigation that aims to understand how algebraic thinking is developed in textbooks. This research seeks to answer the following question: “How are algebraic concepts introduced in activities present in mathematics textbooks for the 6th and 7th year of Elementary School?” As a theoretical basis, some concepts about the development of algebraic thinking were used, based on the concepts of Fiorentini, Miorim and Miguel (1993) and Fiorentini, Fernandes and Cristóvão (2005) and Ursini et al. (2005). To achieve the objective proposed for this research, a qualitative research methodological approach was adopted using the document analysis method, and for the analyzes indicators of the development of algebraic thinking adapted by Hamazaki (2010) were used. With this, it was possible to verify that: i) in the 6th year PE textbooks, algebraic concepts are used without formalizing the concept of unknown, however, all books analyzed resort to the use of letters or other types of symbols in operations with natural numbers; ii) in the 7th year PE textbooks the introduction is made with algebraic expressions using various contexts, and also with the use of numerical sequences. Based on the analyses, it was possible to verify that these activities can promote the significant development of algebraic thinking.
id UFMT-1_7a9208973d552433018c94f6cd5a7a70
oai_identifier_str oai:localhost:1/3548
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamentalCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPensamento algébricoEnsino da álgebraLivros didáticosÁlgebraEnsino FundamentalAlgebraic thinkingTeaching algebraDidatic booksAlgebraElementary SchoolThis work presents an investigation that aims to understand how algebraic thinking is developed in textbooks. This research seeks to answer the following question: “How are algebraic concepts introduced in activities present in mathematics textbooks for the 6th and 7th year of Elementary School?” As a theoretical basis, some concepts about the development of algebraic thinking were used, based on the concepts of Fiorentini, Miorim and Miguel (1993) and Fiorentini, Fernandes and Cristóvão (2005) and Ursini et al. (2005). To achieve the objective proposed for this research, a qualitative research methodological approach was adopted using the document analysis method, and for the analyzes indicators of the development of algebraic thinking adapted by Hamazaki (2010) were used. With this, it was possible to verify that: i) in the 6th year PE textbooks, algebraic concepts are used without formalizing the concept of unknown, however, all books analyzed resort to the use of letters or other types of symbols in operations with natural numbers; ii) in the 7th year PE textbooks the introduction is made with algebraic expressions using various contexts, and also with the use of numerical sequences. Based on the analyses, it was possible to verify that these activities can promote the significant development of algebraic thinking.O presente trabalho traz uma investigação que tem como objetivo conhecer como o pensamento algébrico é desenvolvido nos livros didáticos. Esta pesquisa, busca responder a seguinte questão: “De que forma são introduzidos os conceitos algébricos em atividades presentes nos livros didáticos de matemática do 6º e do 7º ano do Ensino Fundamental?” Como base teórica, foi usado algumas concepções acerca do desenvolvimento do pensamento algébrico, baseadas nas concepções de Fiorentini, Miorim e Miguel (1993) e de Fiorentini, Fernandes e Cristóvão (2005) e Ursini et al. (2005). Para se atingir o objetivo proposto para essa pesquisa, foi adotada uma abordagem metodológica de pesquisa qualitativa com a utilização do método de análise documental, e para as análises foram utilizados os indicadores do desenvolvimento do pensamento algébrico adaptados por Hamazaki (2010). Com isto foi possível verificar que: i) nos livros didáticos do 6° ano do EF os conceitos algébricos são utilizados sem a formalização do conceito de incógnita, porém, todos os livros analisados recorrem ao uso de letras ou outro tipo de símbolo em operações com números naturais; ii) nos livros didáticos do 7° ano do EF a introdução é feita com expressões algébricas utilizando vários contextos, e também com o uso de sequências numéricas. Diante das análises foi possível verificar que essas atividades podem propiciar o desenvolvimento significativo do pensamento algébrico.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaMatemática - CUACarmo, Paulo Ferreira do5417028278516758http://lattes.cnpq.br/5417028278516758Carmo, Paulo Ferreira do5417028278516758http://lattes.cnpq.br/5417028278516758Pamplona, Admur Severino9817070173290336http://lattes.cnpq.br/9817070173290336Sousa, Marcio Lemes de1534708250926451http://lattes.cnpq.br/1534708250926451Almeida, Wilq Oliveira de2023-10-26T11:09:26Z2023-10-232023-10-26T11:09:26Z2023-10-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetALMEIDA, Wilq Oliveira de. O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental. 2023. 50 f. Monografia (Licenciatura em Matemática) - Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3548porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-11-04T07:00:56Zoai:localhost:1/3548Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-11-04T07:00:56falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-11-04T07:00:56Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental
title O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental
spellingShingle O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental
Almeida, Wilq Oliveira de
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Pensamento algébrico
Ensino da álgebra
Livros didáticos
Álgebra
Ensino Fundamental
Algebraic thinking
Teaching algebra
Didatic books
Algebra
Elementary School
title_short O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental
title_full O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental
title_fullStr O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental
title_full_unstemmed O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental
title_sort O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental
author Almeida, Wilq Oliveira de
author_facet Almeida, Wilq Oliveira de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carmo, Paulo Ferreira do
5417028278516758
http://lattes.cnpq.br/5417028278516758
Carmo, Paulo Ferreira do
5417028278516758
http://lattes.cnpq.br/5417028278516758
Pamplona, Admur Severino
9817070173290336
http://lattes.cnpq.br/9817070173290336
Sousa, Marcio Lemes de
1534708250926451
http://lattes.cnpq.br/1534708250926451
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Wilq Oliveira de
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Pensamento algébrico
Ensino da álgebra
Livros didáticos
Álgebra
Ensino Fundamental
Algebraic thinking
Teaching algebra
Didatic books
Algebra
Elementary School
topic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Pensamento algébrico
Ensino da álgebra
Livros didáticos
Álgebra
Ensino Fundamental
Algebraic thinking
Teaching algebra
Didatic books
Algebra
Elementary School
description This work presents an investigation that aims to understand how algebraic thinking is developed in textbooks. This research seeks to answer the following question: “How are algebraic concepts introduced in activities present in mathematics textbooks for the 6th and 7th year of Elementary School?” As a theoretical basis, some concepts about the development of algebraic thinking were used, based on the concepts of Fiorentini, Miorim and Miguel (1993) and Fiorentini, Fernandes and Cristóvão (2005) and Ursini et al. (2005). To achieve the objective proposed for this research, a qualitative research methodological approach was adopted using the document analysis method, and for the analyzes indicators of the development of algebraic thinking adapted by Hamazaki (2010) were used. With this, it was possible to verify that: i) in the 6th year PE textbooks, algebraic concepts are used without formalizing the concept of unknown, however, all books analyzed resort to the use of letters or other types of symbols in operations with natural numbers; ii) in the 7th year PE textbooks the introduction is made with algebraic expressions using various contexts, and also with the use of numerical sequences. Based on the analyses, it was possible to verify that these activities can promote the significant development of algebraic thinking.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-26T11:09:26Z
2023-10-23
2023-10-26T11:09:26Z
2023-10-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALMEIDA, Wilq Oliveira de. O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental. 2023. 50 f. Monografia (Licenciatura em Matemática) - Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3548
identifier_str_mv ALMEIDA, Wilq Oliveira de. O desenvolvimento do pensamento algébrico em alguns livros didáticos de matemática nos anos finais do ensino fundamental. 2023. 50 f. Monografia (Licenciatura em Matemática) - Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/3548
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Matemática - CUA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Matemática - CUA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1813012972465815552