Educação matemática e psicanálise : uma (tentativa de) aproximação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Polyana dos Santos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/3492
Resumo: This work aims to present the possible contributions of psychoanalysis in Mathematics Education. In order to understand the field of study of Psychoanalysis, we will base ourselves on two main works by Freud: Five Lessons in Psychoanalysis (FREUD, 1909-1910/2012) and Introductory Conferences to Psychoanalysis (FREUD, 1916-1917/2012). The objective is to reflect on the possibilities of contribution of psychoanalysis to the formation of Mathematics teachers. In the dialogue between the two areas, the effect of the psychoanalytic perspective on educational issues, such as those related to school failure, is evident. It is hoped to stimulate the opening of possible dialogues between these fields that have in common, above all, the issue of human development.
id UFMT-1_86c6d30b5ade0e02bc83f65e34d2153b
oai_identifier_str oai:localhost:1/3492
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Educação matemática e psicanálise : uma (tentativa de) aproximaçãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEducação matemáticaPsicanáliseFormação de professoresMathematics educationPsychoanalysisTeacher trainingThis work aims to present the possible contributions of psychoanalysis in Mathematics Education. In order to understand the field of study of Psychoanalysis, we will base ourselves on two main works by Freud: Five Lessons in Psychoanalysis (FREUD, 1909-1910/2012) and Introductory Conferences to Psychoanalysis (FREUD, 1916-1917/2012). The objective is to reflect on the possibilities of contribution of psychoanalysis to the formation of Mathematics teachers. In the dialogue between the two areas, the effect of the psychoanalytic perspective on educational issues, such as those related to school failure, is evident. It is hoped to stimulate the opening of possible dialogues between these fields that have in common, above all, the issue of human development.Este trabalho tem como finalidade apresentar possíveis contribuições da psicanálise na Educação Matemática. Para a compreensão do campo de estudo da Psicanálise, iremos nos fundamentar em duas principais obras de Freud: Cinco lições de psicanálise (FREUD, 1909- 1910/2012) e Conferências introdutórias à psicanálise (FREUD, 1916-1917/2012). O objetivo é refletir sobre as possibilidades de contribuição da psicanálise para a formação de professores de Matemática. No diálogo entre as duas áreas evidencia-se o efeito do olhar psicanalítico sobre as questões educacionais, tais como as relativas ao fracasso escolar. Espera-se estimular a abertura de possíveis diálogos entre esses campos que têm em comum, acima de qualquer coisa, a questão do desenvolvimento humano.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáMatemática - CUC - LicenciaturaBenetti, Djeison027.001.521-31http://lattes.cnpq.br/8656850507882857Benetti, Djeison027.001.521-31http://lattes.cnpq.br/8656850507882857Silva, Aparecida Augusta da572.295.111-00http://lattes.cnpq.br/6315522947587402Santos, Vinícius Machado Pereira dos082.502.188-09http://lattes.cnpq.br/4543504070083751Amaral, Polyana dos Santos2023-10-06T14:27:07Z2022-05-242023-10-06T14:27:07Z2022-03-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetAMARAL, Polyana dos Santos. Educação matemática e psicanálise: uma (tentativa de) aproximação. 2022. 29 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática Licenciatura) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2022.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3492porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-10-08T07:00:48Zoai:localhost:1/3492Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-10-08T07:00:48falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-10-08T07:00:48Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação matemática e psicanálise : uma (tentativa de) aproximação
title Educação matemática e psicanálise : uma (tentativa de) aproximação
spellingShingle Educação matemática e psicanálise : uma (tentativa de) aproximação
Amaral, Polyana dos Santos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Educação matemática
Psicanálise
Formação de professores
Mathematics education
Psychoanalysis
Teacher training
title_short Educação matemática e psicanálise : uma (tentativa de) aproximação
title_full Educação matemática e psicanálise : uma (tentativa de) aproximação
title_fullStr Educação matemática e psicanálise : uma (tentativa de) aproximação
title_full_unstemmed Educação matemática e psicanálise : uma (tentativa de) aproximação
title_sort Educação matemática e psicanálise : uma (tentativa de) aproximação
author Amaral, Polyana dos Santos
author_facet Amaral, Polyana dos Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Benetti, Djeison
027.001.521-31
http://lattes.cnpq.br/8656850507882857
Benetti, Djeison
027.001.521-31
http://lattes.cnpq.br/8656850507882857
Silva, Aparecida Augusta da
572.295.111-00
http://lattes.cnpq.br/6315522947587402
Santos, Vinícius Machado Pereira dos
082.502.188-09
http://lattes.cnpq.br/4543504070083751
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Polyana dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Educação matemática
Psicanálise
Formação de professores
Mathematics education
Psychoanalysis
Teacher training
topic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Educação matemática
Psicanálise
Formação de professores
Mathematics education
Psychoanalysis
Teacher training
description This work aims to present the possible contributions of psychoanalysis in Mathematics Education. In order to understand the field of study of Psychoanalysis, we will base ourselves on two main works by Freud: Five Lessons in Psychoanalysis (FREUD, 1909-1910/2012) and Introductory Conferences to Psychoanalysis (FREUD, 1916-1917/2012). The objective is to reflect on the possibilities of contribution of psychoanalysis to the formation of Mathematics teachers. In the dialogue between the two areas, the effect of the psychoanalytic perspective on educational issues, such as those related to school failure, is evident. It is hoped to stimulate the opening of possible dialogues between these fields that have in common, above all, the issue of human development.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-24
2022-03-28
2023-10-06T14:27:07Z
2023-10-06T14:27:07Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AMARAL, Polyana dos Santos. Educação matemática e psicanálise: uma (tentativa de) aproximação. 2022. 29 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática Licenciatura) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2022.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3492
identifier_str_mv AMARAL, Polyana dos Santos. Educação matemática e psicanálise: uma (tentativa de) aproximação. 2022. 29 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática Licenciatura) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2022.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/3492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Matemática - CUC - Licenciatura
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Matemática - CUC - Licenciatura
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1813012970068770816