Cinética química e o novo ensino médio : uma análise de livros didáticos de química do PNLD 2021
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/3653 |
Resumo: | The textbook is one of the oldest tools used as a support and aid to teachers and students in basic education, being constantly revised and studied in order to be perfected. The present work aims to analyze how the content of chemical kinetics is being worked on in the PNLD 2021 textbooks. It is a bibliographical, qualitative and descriptive research, in which the following criteria were evaluated: the importance and application of chemical reactions mentioned, the factors that alter the rates of speed of chemical reactions, the rate laws of chemical reactions and the concept of reaction mechanism and an atomic-molecular view of the chemical reaction. Four textbooks were analyzed among the seven approved in the PNLD 2021, the results indicate that almost all criteria are addressed, but some are still deficient. It was then possible to conclude that the textbook best prepared to work with the content of chemical kinetics is the Dialogue – Natural Sciences and their Technologies – Modern Publisher – (LD 3), since it addresses all analyzed criteria and promotes cohesive learning. |
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Cinética química e o novo ensino médio : uma análise de livros didáticos de química do PNLD 2021CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICALivro didáticoEnsino de químicaCinética químicaTextbookChemistry teachingChemical kineticsThe textbook is one of the oldest tools used as a support and aid to teachers and students in basic education, being constantly revised and studied in order to be perfected. The present work aims to analyze how the content of chemical kinetics is being worked on in the PNLD 2021 textbooks. It is a bibliographical, qualitative and descriptive research, in which the following criteria were evaluated: the importance and application of chemical reactions mentioned, the factors that alter the rates of speed of chemical reactions, the rate laws of chemical reactions and the concept of reaction mechanism and an atomic-molecular view of the chemical reaction. Four textbooks were analyzed among the seven approved in the PNLD 2021, the results indicate that almost all criteria are addressed, but some are still deficient. It was then possible to conclude that the textbook best prepared to work with the content of chemical kinetics is the Dialogue – Natural Sciences and their Technologies – Modern Publisher – (LD 3), since it addresses all analyzed criteria and promotes cohesive learning.O livro didático é uma das mais antigas ferramentas utilizadas como suporte e auxílio aos docentes e discentes no ensino básico, sendo revisada e estudada constantemente para que seja aperfeiçoada. O presente trabalho tem como objetivo analisar como está sendo trabalhado o conteúdo de cinética química nos livros didáticos do PNLD 2021. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, qualitativa e descritiva, na qual os seguintes critérios foram avaliados: a importância e aplicação das reações químicas mencionadas, os fatores que alteram as taxas de rapidez das reações químicas, as leis de velocidade das reações químicas e o conceito de mecanismo de reação e uma visão atômico-molecular da reação química. Foram analisados quatro livros didáticos dentre os sete aprovados no PNLD 2021, os resultados apontam que quase todos os critérios são abordados, porém alguns ainda deficientes. Foi possível concluir então que o livro didático melhor preparado para trabalhar o conteúdo de cinética química é o Diálogo – Ciências da Natureza e suas Tecnologias – Editora Moderna – (LD 3), uma vez que ele aborda todos critérios analisados e promove uma aprendizagem coesa.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáQuímica - CUC - LicenciaturaAnjos, Italo Curvelo dos059.105.324-13http://lattes.cnpq.br/0140677602667558Anjos, Italo Curvelo dos059.105.324-13http://lattes.cnpq.br/0140677602667558Brugnera, Michelle Fernanda228.077.838-64http://lattes.cnpq.br/5210611443974911Cabral, Marília Gabriela Belarminohttp://lattes.cnpq.br/8199285742948059Andrade, Jessyca Camilo2023-11-28T17:55:30Z2023-01-092023-11-28T17:55:30Z2022-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetANDRADE, Jessyca Camilo. Cinética química e o novo ensino médio: uma análise de livros didáticos de química do PNLD 2021. 2022. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química Licenciatura) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2022.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3653porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-27T06:00:49Zoai:localhost:1/3653Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-12-27T06:00:49falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-12-27T06:00:49Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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