Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sancho, Philipe Amorim
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/623
Resumo: Currently the computer is a tool widely used in education. This broad membership is justified by multiple resources that this tool offers the established method of teaching. This paper discusses the use of the educational program FTOOL as a learning tool of the structural behavior. The objective of this research is to explore the program’s general characteristics and its interaction with students and to present the features that this program offers to complement and assist the study in disciplines related to the implementation methods of structural analysis. The survey consists of survey data with a sample of fourth grader’s Course of Civil Engineering of the University of Mato Grosso that kindly agreed to try FTOOL’s use then exposed for their opinions regarding the questions raised throughout the analysis of the program. The results confirmed these hypotheses showing that the FTOOL is a tool that provides useful resources for learning of the structural behavior and that this utility has promoted the construction of a good concept and great acceptance of the program among students of the course.
id UFMT-1_f4e8241c295cfd7f744cb80ab16bbc3b
oai_identifier_str oai:localhost:1/623
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturasCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILInformáticaEducaçãoFTOOLComportamento estruturalComputerEducationFTOOLStructural BehaviorCurrently the computer is a tool widely used in education. This broad membership is justified by multiple resources that this tool offers the established method of teaching. This paper discusses the use of the educational program FTOOL as a learning tool of the structural behavior. The objective of this research is to explore the program’s general characteristics and its interaction with students and to present the features that this program offers to complement and assist the study in disciplines related to the implementation methods of structural analysis. The survey consists of survey data with a sample of fourth grader’s Course of Civil Engineering of the University of Mato Grosso that kindly agreed to try FTOOL’s use then exposed for their opinions regarding the questions raised throughout the analysis of the program. The results confirmed these hypotheses showing that the FTOOL is a tool that provides useful resources for learning of the structural behavior and that this utility has promoted the construction of a good concept and great acceptance of the program among students of the course.Atualmente a informática é uma ferramenta amplamente utilizada na educação. Esta larga adesão se justifica pelos múltiplos recursos que esta ferramenta oferece ao método consagrado de ensino. O presente trabalho aborda a utilização do programa educacional FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento estrutural. O objetivo desta pesquisa é explorar as características gerais de interação do programa com o estudante e apresentar os recursos que este programa oferece para complementar e auxiliar o estudo em disciplinas ligadas à aplicação dos métodos de análise estrutural. A pesquisa consiste num levantamento de dados junto a uma amostra de alunos da quarta série do Curso de Engenharia Civil da Universidade Federal de Mato Grosso que gentilmente aceitaram experimentar a utilização do FTOOL para então expor suas opiniões a respeito dos questionamentos levantados ao longo da análise do programa. Os resultados obtidos confirmaram estas hipóteses mostrando que o FTOOL é uma ferramenta que oferece recursos úteis ao aprendizado do comportamento estrutural e que esta utilidade promoveu a construção de um bom conceito e ótima aceitação do programa entre os alunos do curso.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia (FAET)UFMT CUC - CuiabáEngenharia Civil - CUCNince, Paulo Celso do Couto070.067.051-34http://lattes.cnpq.br/1072375116263613Nince, Paulo Celso do Couto070.067.051-34http://lattes.cnpq.br/1072375116263613Silva, Antônio João da063.908.891-00Nery, Jonathan Almeida015.391.551-02http://lattes.cnpq.br/9135082622899758Sancho, Philipe Amorim2019-02-12T12:02:35Z2014-05-062019-02-12T12:02:35Z2014-05-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetSANCHO, Philipe Amorim. Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas. 2014. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Civil) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia, Cuiabá, 2014.http://bdm.ufmt.br/handle/1/623porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-02-13T06:00:46Zoai:localhost:1/623Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2019-02-13T06:00:46falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2019-02-13T06:00:46Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas
title Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas
spellingShingle Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas
Sancho, Philipe Amorim
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
Informática
Educação
FTOOL
Comportamento estrutural
Computer
Education
FTOOL
Structural Behavior
title_short Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas
title_full Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas
title_fullStr Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas
title_full_unstemmed Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas
title_sort Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas
author Sancho, Philipe Amorim
author_facet Sancho, Philipe Amorim
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nince, Paulo Celso do Couto
070.067.051-34
http://lattes.cnpq.br/1072375116263613
Nince, Paulo Celso do Couto
070.067.051-34
http://lattes.cnpq.br/1072375116263613
Silva, Antônio João da
063.908.891-00
Nery, Jonathan Almeida
015.391.551-02
http://lattes.cnpq.br/9135082622899758
dc.contributor.author.fl_str_mv Sancho, Philipe Amorim
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
Informática
Educação
FTOOL
Comportamento estrutural
Computer
Education
FTOOL
Structural Behavior
topic CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
Informática
Educação
FTOOL
Comportamento estrutural
Computer
Education
FTOOL
Structural Behavior
description Currently the computer is a tool widely used in education. This broad membership is justified by multiple resources that this tool offers the established method of teaching. This paper discusses the use of the educational program FTOOL as a learning tool of the structural behavior. The objective of this research is to explore the program’s general characteristics and its interaction with students and to present the features that this program offers to complement and assist the study in disciplines related to the implementation methods of structural analysis. The survey consists of survey data with a sample of fourth grader’s Course of Civil Engineering of the University of Mato Grosso that kindly agreed to try FTOOL’s use then exposed for their opinions regarding the questions raised throughout the analysis of the program. The results confirmed these hypotheses showing that the FTOOL is a tool that provides useful resources for learning of the structural behavior and that this utility has promoted the construction of a good concept and great acceptance of the program among students of the course.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-06
2014-05-06
2019-02-12T12:02:35Z
2019-02-12T12:02:35Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANCHO, Philipe Amorim. Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas. 2014. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Civil) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia, Cuiabá, 2014.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/623
identifier_str_mv SANCHO, Philipe Amorim. Utilização do FTOOL como ferramenta de aprendizado do comportamento de estruturas. 2014. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Civil) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia, Cuiabá, 2014.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/623
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia (FAET)
UFMT CUC - Cuiabá
Engenharia Civil - CUC
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia (FAET)
UFMT CUC - Cuiabá
Engenharia Civil - CUC
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1813012945843519488