A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ZUIN , Antônio Alvaro Soares
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Pública
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13405
Resumo: The aim of the article's author is to reflect on the characteristics of the teacher's image in times of the so-called ubiquitous computational relationship. Historically, it is observed that the teacher, in general, was identified as a figure of decisive authority for the student. But, does such identification of this image of the teacher prevail in the context of digital culture? Through the analysis of classic and contemporary productions on this issue, it was possible to conclude that the teacher and students need to jointly re-signify their identities, especially in society whose access to all information can be done in any space and time.
id UFMT-3_6b964299853c1e1ed2642bfce252ddff
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13405
network_acronym_str UFMT-3
network_name_str Revista de Educação Pública
repository_id_str
spelling A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUATeacher's Image, Digital Culture, Ubiquitous Computing, Authority.Imagem do professorCultura DigitalComputação UbíquaAutoridadeThe aim of the article's author is to reflect on the characteristics of the teacher's image in times of the so-called ubiquitous computational relationship. Historically, it is observed that the teacher, in general, was identified as a figure of decisive authority for the student. But, does such identification of this image of the teacher prevail in the context of digital culture? Through the analysis of classic and contemporary productions on this issue, it was possible to conclude that the teacher and students need to jointly re-signify their identities, especially in society whose access to all information can be done in any space and time.O autor do artigo tem como objetivo refletir sobre as características da imagem do professor nos tempos da chamada relação computacional ubíqua. Historicamente, observa-se que o professor, de forma geral, foi identificado como figura de autoridade decisiva para o aluno. Mas, será que tal identificação desta imagem do professor prevalece no contexto da cultura digital? Por meio da análise de produções clássicas e contemporâneas sobre esta questão, foi possível concluir que o professor e os alunos precisam ressignificar conjuntamente suas identidades, principalmente na sociedade cujo acesso a todas as informações pode ser feito em quaisquer espaços e tempos.Universidade Federal de Mato Grosso2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1340510.29286/rep.v31ijan/dez.13405Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-192238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13405/11520Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessZUIN , Antônio Alvaro Soares2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13405Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA
title A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA
spellingShingle A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA
ZUIN , Antônio Alvaro Soares
Teacher's Image, Digital Culture, Ubiquitous Computing, Authority.
Imagem do professor
Cultura Digital
Computação Ubíqua
Autoridade
title_short A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA
title_full A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA
title_fullStr A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA
title_full_unstemmed A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA
title_sort A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA
author ZUIN , Antônio Alvaro Soares
author_facet ZUIN , Antônio Alvaro Soares
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv ZUIN , Antônio Alvaro Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher's Image, Digital Culture, Ubiquitous Computing, Authority.
Imagem do professor
Cultura Digital
Computação Ubíqua
Autoridade
topic Teacher's Image, Digital Culture, Ubiquitous Computing, Authority.
Imagem do professor
Cultura Digital
Computação Ubíqua
Autoridade
description The aim of the article's author is to reflect on the characteristics of the teacher's image in times of the so-called ubiquitous computational relationship. Historically, it is observed that the teacher, in general, was identified as a figure of decisive authority for the student. But, does such identification of this image of the teacher prevail in the context of digital culture? Through the analysis of classic and contemporary productions on this issue, it was possible to conclude that the teacher and students need to jointly re-signify their identities, especially in society whose access to all information can be done in any space and time.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13405
10.29286/rep.v31ijan/dez.13405
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13405
identifier_str_mv 10.29286/rep.v31ijan/dez.13405
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13405/11520
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-19
2238-2097
0104-5962
10.29286/rep.v31ijan/dez
reponame:Revista de Educação Pública
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista de Educação Pública
collection Revista de Educação Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||rep@ufmt.br
_version_ 1799711217544069120