A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13405 |
Resumo: | The aim of the article's author is to reflect on the characteristics of the teacher's image in times of the so-called ubiquitous computational relationship. Historically, it is observed that the teacher, in general, was identified as a figure of decisive authority for the student. But, does such identification of this image of the teacher prevail in the context of digital culture? Through the analysis of classic and contemporary productions on this issue, it was possible to conclude that the teacher and students need to jointly re-signify their identities, especially in society whose access to all information can be done in any space and time. |
id |
UFMT-3_6b964299853c1e1ed2642bfce252ddff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13405 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUATeacher's Image, Digital Culture, Ubiquitous Computing, Authority.Imagem do professorCultura DigitalComputação UbíquaAutoridadeThe aim of the article's author is to reflect on the characteristics of the teacher's image in times of the so-called ubiquitous computational relationship. Historically, it is observed that the teacher, in general, was identified as a figure of decisive authority for the student. But, does such identification of this image of the teacher prevail in the context of digital culture? Through the analysis of classic and contemporary productions on this issue, it was possible to conclude that the teacher and students need to jointly re-signify their identities, especially in society whose access to all information can be done in any space and time.O autor do artigo tem como objetivo refletir sobre as características da imagem do professor nos tempos da chamada relação computacional ubíqua. Historicamente, observa-se que o professor, de forma geral, foi identificado como figura de autoridade decisiva para o aluno. Mas, será que tal identificação desta imagem do professor prevalece no contexto da cultura digital? Por meio da análise de produções clássicas e contemporâneas sobre esta questão, foi possível concluir que o professor e os alunos precisam ressignificar conjuntamente suas identidades, principalmente na sociedade cujo acesso a todas as informações pode ser feito em quaisquer espaços e tempos.Universidade Federal de Mato Grosso2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1340510.29286/rep.v31ijan/dez.13405Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-192238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13405/11520Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessZUIN , Antônio Alvaro Soares2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13405Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA |
title |
A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA |
spellingShingle |
A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA ZUIN , Antônio Alvaro Soares Teacher's Image, Digital Culture, Ubiquitous Computing, Authority. Imagem do professor Cultura Digital Computação Ubíqua Autoridade |
title_short |
A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA |
title_full |
A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA |
title_fullStr |
A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA |
title_full_unstemmed |
A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA |
title_sort |
A IMAGEM DO PROFESSOR NOS TEMPOS DA RELAÇÃO COMPUTACIONAL UBÍQUA |
author |
ZUIN , Antônio Alvaro Soares |
author_facet |
ZUIN , Antônio Alvaro Soares |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ZUIN , Antônio Alvaro Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher's Image, Digital Culture, Ubiquitous Computing, Authority. Imagem do professor Cultura Digital Computação Ubíqua Autoridade |
topic |
Teacher's Image, Digital Culture, Ubiquitous Computing, Authority. Imagem do professor Cultura Digital Computação Ubíqua Autoridade |
description |
The aim of the article's author is to reflect on the characteristics of the teacher's image in times of the so-called ubiquitous computational relationship. Historically, it is observed that the teacher, in general, was identified as a figure of decisive authority for the student. But, does such identification of this image of the teacher prevail in the context of digital culture? Through the analysis of classic and contemporary productions on this issue, it was possible to conclude that the teacher and students need to jointly re-signify their identities, especially in society whose access to all information can be done in any space and time. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13405 10.29286/rep.v31ijan/dez.13405 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13405 |
identifier_str_mv |
10.29286/rep.v31ijan/dez.13405 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/13405/11520 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-19 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v31ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1799711217544069120 |