Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: FERREIRA, Sandra Lúcia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: CARELLE, Ana Claudia, MARCONDES, Anamérica Prado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Pública
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12710
Resumo: The article focuses on the dialogue between macro and microsystems evaluative data in the educational management field. Explores responses from 174 students (Etec) about their formative processes. Thus, it analyzes results collected by the Institutional Evaluation System (SAI) comparing them with responses from 150,004 students from other courses (macrosystem), aiming to identify an interdependence between the Etecs of the Centro Paula Souza (CEETEPS), influenced by an organization that leaves "marks" of management efficiency. Reflections are brought evidencing positive evaluation on teaching/learning conditions, alongside little dialogue in the use of SAI results to improve the evaluation/decisional process of the Etecs.
id UFMT-3_a43abbe41965984c3ab0d1b289a30e46
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12710
network_acronym_str UFMT-3
network_name_str Revista de Educação Pública
repository_id_str
spelling Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.A ESCUTA DISCENTE: DESAFIOS E PERSPECTIVAS PARA A GESTÃO DE UMA ESCOLA TÉCNICA (ETEC)Política públicaCentro Paula SouzaSistema de Avaliação InstitucionalGestão EscolarThe article focuses on the dialogue between macro and microsystems evaluative data in the educational management field. Explores responses from 174 students (Etec) about their formative processes. Thus, it analyzes results collected by the Institutional Evaluation System (SAI) comparing them with responses from 150,004 students from other courses (macrosystem), aiming to identify an interdependence between the Etecs of the Centro Paula Souza (CEETEPS), influenced by an organization that leaves "marks" of management efficiency. Reflections are brought evidencing positive evaluation on teaching/learning conditions, alongside little dialogue in the use of SAI results to improve the evaluation/decisional process of the Etecs.El artículo se centra en el diálogo entre los datos evaluativos de macro y microsistemas en el campo de la gestión educativa. Explora las respuestas de 174 estudiantes (Etec) sobre sus procesos formativos. Así, se analizan los resultados recogidos por el Sistema de Evaluación Institucional (SAI) comparándolos con las respuestas de 150.004 estudiantes de otros cursos (macrosistema), con el objetivo de identificar una interdependencia entre los Etecs del Centro Paula Souza (CEETEPS), influenciados por una organización que deja "huellas" de eficiencia gerencial. Se traen reflexiones que evidencian una evaluación positiva sobre las condiciones de enseñanza/aprendizaje, junto con poco diálogo en el uso de los resultados de las NIC para mejorar el proceso de evaluación/decisión de los Etecs.O artigo foca no diálogo entre dados avaliativos de macro e microssistemas no âmbito da gestão educacional. Analisa dados do Sistema de Avaliação Institucional (SAI) explorando respostas de 174 discentes – Curso Técnico Nutrição Dietética (microssistema) – comparando-os com as manifestações de 150.004 estudantes dos diferentes cursos(macrossistema), visando o estudo de processos formativos e a identificação de interdependência entre as Etecs do Centro Paula Souza (CEETEPS), influenciadas por uma organização que deixa “marcas” de eficiência da gestão. São trazidas reflexões evidenciando avaliação positiva sobre condições de ensino/aprendizagem, ao lado de pouco diálogo no uso dos resultados do SAI para aperfeiçoar o processo avaliativo/decisional das Etecs.Universidade Federal de Mato Grosso2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1271010.29286/rep.v31ijan/dez.12710Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-212238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12710/11478Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFERREIRA, Sandra Lúcia CARELLE, Ana Claudia MARCONDES, Anamérica Prado 2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12710Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.
A ESCUTA DISCENTE: DESAFIOS E PERSPECTIVAS PARA A GESTÃO DE UMA ESCOLA TÉCNICA (ETEC)
title Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.
spellingShingle Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.
FERREIRA, Sandra Lúcia
Política pública
Centro Paula Souza
Sistema de Avaliação Institucional
Gestão Escolar
title_short Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.
title_full Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.
title_fullStr Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.
title_full_unstemmed Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.
title_sort Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.
author FERREIRA, Sandra Lúcia
author_facet FERREIRA, Sandra Lúcia
CARELLE, Ana Claudia
MARCONDES, Anamérica Prado
author_role author
author2 CARELLE, Ana Claudia
MARCONDES, Anamérica Prado
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv FERREIRA, Sandra Lúcia
CARELLE, Ana Claudia
MARCONDES, Anamérica Prado
dc.subject.por.fl_str_mv Política pública
Centro Paula Souza
Sistema de Avaliação Institucional
Gestão Escolar
topic Política pública
Centro Paula Souza
Sistema de Avaliação Institucional
Gestão Escolar
description The article focuses on the dialogue between macro and microsystems evaluative data in the educational management field. Explores responses from 174 students (Etec) about their formative processes. Thus, it analyzes results collected by the Institutional Evaluation System (SAI) comparing them with responses from 150,004 students from other courses (macrosystem), aiming to identify an interdependence between the Etecs of the Centro Paula Souza (CEETEPS), influenced by an organization that leaves "marks" of management efficiency. Reflections are brought evidencing positive evaluation on teaching/learning conditions, alongside little dialogue in the use of SAI results to improve the evaluation/decisional process of the Etecs.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12710
10.29286/rep.v31ijan/dez.12710
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12710
identifier_str_mv 10.29286/rep.v31ijan/dez.12710
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12710/11478
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-21
2238-2097
0104-5962
10.29286/rep.v31ijan/dez
reponame:Revista de Educação Pública
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista de Educação Pública
collection Revista de Educação Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||rep@ufmt.br
_version_ 1799711217496883200