Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12710 |
Resumo: | The article focuses on the dialogue between macro and microsystems evaluative data in the educational management field. Explores responses from 174 students (Etec) about their formative processes. Thus, it analyzes results collected by the Institutional Evaluation System (SAI) comparing them with responses from 150,004 students from other courses (macrosystem), aiming to identify an interdependence between the Etecs of the Centro Paula Souza (CEETEPS), influenced by an organization that leaves "marks" of management efficiency. Reflections are brought evidencing positive evaluation on teaching/learning conditions, alongside little dialogue in the use of SAI results to improve the evaluation/decisional process of the Etecs. |
id |
UFMT-3_a43abbe41965984c3ab0d1b289a30e46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12710 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec.A ESCUTA DISCENTE: DESAFIOS E PERSPECTIVAS PARA A GESTÃO DE UMA ESCOLA TÉCNICA (ETEC)Política públicaCentro Paula SouzaSistema de Avaliação InstitucionalGestão EscolarThe article focuses on the dialogue between macro and microsystems evaluative data in the educational management field. Explores responses from 174 students (Etec) about their formative processes. Thus, it analyzes results collected by the Institutional Evaluation System (SAI) comparing them with responses from 150,004 students from other courses (macrosystem), aiming to identify an interdependence between the Etecs of the Centro Paula Souza (CEETEPS), influenced by an organization that leaves "marks" of management efficiency. Reflections are brought evidencing positive evaluation on teaching/learning conditions, alongside little dialogue in the use of SAI results to improve the evaluation/decisional process of the Etecs.El artículo se centra en el diálogo entre los datos evaluativos de macro y microsistemas en el campo de la gestión educativa. Explora las respuestas de 174 estudiantes (Etec) sobre sus procesos formativos. Así, se analizan los resultados recogidos por el Sistema de Evaluación Institucional (SAI) comparándolos con las respuestas de 150.004 estudiantes de otros cursos (macrosistema), con el objetivo de identificar una interdependencia entre los Etecs del Centro Paula Souza (CEETEPS), influenciados por una organización que deja "huellas" de eficiencia gerencial. Se traen reflexiones que evidencian una evaluación positiva sobre las condiciones de enseñanza/aprendizaje, junto con poco diálogo en el uso de los resultados de las NIC para mejorar el proceso de evaluación/decisión de los Etecs.O artigo foca no diálogo entre dados avaliativos de macro e microssistemas no âmbito da gestão educacional. Analisa dados do Sistema de Avaliação Institucional (SAI) explorando respostas de 174 discentes – Curso Técnico Nutrição Dietética (microssistema) – comparando-os com as manifestações de 150.004 estudantes dos diferentes cursos(macrossistema), visando o estudo de processos formativos e a identificação de interdependência entre as Etecs do Centro Paula Souza (CEETEPS), influenciadas por uma organização que deixa “marcas” de eficiência da gestão. São trazidas reflexões evidenciando avaliação positiva sobre condições de ensino/aprendizagem, ao lado de pouco diálogo no uso dos resultados do SAI para aperfeiçoar o processo avaliativo/decisional das Etecs.Universidade Federal de Mato Grosso2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1271010.29286/rep.v31ijan/dez.12710Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-212238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12710/11478Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessFERREIRA, Sandra Lúcia CARELLE, Ana Claudia MARCONDES, Anamérica Prado 2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12710Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec. A ESCUTA DISCENTE: DESAFIOS E PERSPECTIVAS PARA A GESTÃO DE UMA ESCOLA TÉCNICA (ETEC) |
title |
Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec. |
spellingShingle |
Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec. FERREIRA, Sandra Lúcia Política pública Centro Paula Souza Sistema de Avaliação Institucional Gestão Escolar |
title_short |
Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec. |
title_full |
Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec. |
title_fullStr |
Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec. |
title_full_unstemmed |
Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec. |
title_sort |
Student listening: challenges and perspectives for the management of an Etec. |
author |
FERREIRA, Sandra Lúcia |
author_facet |
FERREIRA, Sandra Lúcia CARELLE, Ana Claudia MARCONDES, Anamérica Prado |
author_role |
author |
author2 |
CARELLE, Ana Claudia MARCONDES, Anamérica Prado |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
FERREIRA, Sandra Lúcia CARELLE, Ana Claudia MARCONDES, Anamérica Prado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política pública Centro Paula Souza Sistema de Avaliação Institucional Gestão Escolar |
topic |
Política pública Centro Paula Souza Sistema de Avaliação Institucional Gestão Escolar |
description |
The article focuses on the dialogue between macro and microsystems evaluative data in the educational management field. Explores responses from 174 students (Etec) about their formative processes. Thus, it analyzes results collected by the Institutional Evaluation System (SAI) comparing them with responses from 150,004 students from other courses (macrosystem), aiming to identify an interdependence between the Etecs of the Centro Paula Souza (CEETEPS), influenced by an organization that leaves "marks" of management efficiency. Reflections are brought evidencing positive evaluation on teaching/learning conditions, alongside little dialogue in the use of SAI results to improve the evaluation/decisional process of the Etecs. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12710 10.29286/rep.v31ijan/dez.12710 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12710 |
identifier_str_mv |
10.29286/rep.v31ijan/dez.12710 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12710/11478 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-21 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v31ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1799711217496883200 |