WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: BREDER, Debora
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Castro dos SANTOS, Marta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Pública
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11279
Resumo: This article presents a excerpt from a research which objective was to analyze the meanings of school for the indigenous society Sateré Mawé. Ethnographic in character, the research sought to undertake a “thick description” of the social and symbolic relations observed at the Wahuiru Pakup Indigenous Municipal School (Novo Sol), located in the Andirá-Marau Indigenous Land, Monte Salém Community, Maués/Amazonas. Participant observation in the daily lives of families - from flour to playing in the river with children -, and active listening carried out with the research interlocutors - the teacher, students and their parents – enabled the understanding of the meanings of school for the community.
id UFMT-3_cc4ddbf759e7a0c62ce8d4a8683bf9e3
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11279
network_acronym_str UFMT-3
network_name_str Revista de Educação Pública
repository_id_str
spelling WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLAEducaçãoEducação escolar indígenaEtnografiaSateré-MawéThis article presents a excerpt from a research which objective was to analyze the meanings of school for the indigenous society Sateré Mawé. Ethnographic in character, the research sought to undertake a “thick description” of the social and symbolic relations observed at the Wahuiru Pakup Indigenous Municipal School (Novo Sol), located in the Andirá-Marau Indigenous Land, Monte Salém Community, Maués/Amazonas. Participant observation in the daily lives of families - from flour to playing in the river with children -, and active listening carried out with the research interlocutors - the teacher, students and their parents – enabled the understanding of the meanings of school for the community.Este artículo presenta un extracto de una pesquisa cuyo objetivo fue analizar los significados de la escuela para la sociedad indígena Sateré Mawé. De carácter etnográfico, la investigación buscó realizar una “descripción densa” de las relaciones sociales y simbólicas observadas en la Escuela Municipal Indígena Wahuiru Pakup (Novo Sol), ubicada en el Territorio Indígena Andirá-Marau, Comunidad Monte Salém, Maués/Amazonas. La observación participante en el día a día de las familias - desde la harinada hasta el juego en el río con los niños - y la escucha activa que se llevó a cabo con los interlocutores de la investigación - el docente, los alumnos y sus padres – hicieron posible comprender los significados de la escuela para la comunidad.  Este artigo apresenta um recorte de uma pesquisa cujo objetivo foi analisar os sentidos da escola para os Sateré Mawé. De caráter etnográfico, a pesquisa procurou empreender uma “descrição densa” das relações sociais e simbólicas observadas na Escola Municipal Indígena Wahuiru Pakup (Novo Sol), localizada na Terra Indígena Andirá-Marau, Comunidade Monte Salém, Maués/Amazonas. A observação participante no dia a dia das famílias – da farinhada às brincadeiras no rio com as crianças –, e a escuta ativa realizada com os interlocutores da pesquisa – o professor, os alunos e seus pais – possibilitou a compreensão dos sentidos da escola para a comunidade. Universidade Federal de Mato Grosso2022-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1127910.29286/rep.v31ijan/dez.11279Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-232238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11279/10730Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessBREDER, Debora Castro dos SANTOS, Marta 2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11279Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA
title WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA
spellingShingle WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA
BREDER, Debora
Educação
Educação escolar indígena
Etnografia
Sateré-Mawé
title_short WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA
title_full WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA
title_fullStr WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA
title_full_unstemmed WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA
title_sort WAHUIRU PAKUP: OS SENTIDOS DA ESCOLA
author BREDER, Debora
author_facet BREDER, Debora
Castro dos SANTOS, Marta
author_role author
author2 Castro dos SANTOS, Marta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv BREDER, Debora
Castro dos SANTOS, Marta
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Educação escolar indígena
Etnografia
Sateré-Mawé
topic Educação
Educação escolar indígena
Etnografia
Sateré-Mawé
description This article presents a excerpt from a research which objective was to analyze the meanings of school for the indigenous society Sateré Mawé. Ethnographic in character, the research sought to undertake a “thick description” of the social and symbolic relations observed at the Wahuiru Pakup Indigenous Municipal School (Novo Sol), located in the Andirá-Marau Indigenous Land, Monte Salém Community, Maués/Amazonas. Participant observation in the daily lives of families - from flour to playing in the river with children -, and active listening carried out with the research interlocutors - the teacher, students and their parents – enabled the understanding of the meanings of school for the community.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11279
10.29286/rep.v31ijan/dez.11279
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11279
identifier_str_mv 10.29286/rep.v31ijan/dez.11279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11279/10730
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-23
2238-2097
0104-5962
10.29286/rep.v31ijan/dez
reponame:Revista de Educação Pública
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista de Educação Pública
collection Revista de Educação Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||rep@ufmt.br
_version_ 1799711217439211520