Avaliação de veículos utilizados na distribuição urbana de mercadorias na perspectiva do bem-estar da população
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11378 |
Resumo: | The growth of cities and valuing the comfort of its inhabitants determine a trade-off that weighs between urban freight transport, possible discomfort generator, and the population well-being. The correct use of raw materials used in production, inputs, and the effective delivery of products, outputs, determine efficiency, whose peer comparison indicates benchmarking. The outputs represent the perfect realization of the expected results of the urban goods transport process, while the inputs represent the population's tolerance to the negative impacts caused to their well-being. The research uses the data envelopment analysis to evaluate the vehicles used in urban goods transport, and indicates as benchmarking the one that promotes the least discomfort to residents. As a result, the most efficient vehicles are identified for carrying out their activity while maintaining the population well-being. |
id |
UFMT-4_27ca9ae2ac811a323e5f7a6e447c7b1c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11378 |
network_acronym_str |
UFMT-4 |
network_name_str |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação de veículos utilizados na distribuição urbana de mercadorias na perspectiva do bem-estar da populaçãoThe growth of cities and valuing the comfort of its inhabitants determine a trade-off that weighs between urban freight transport, possible discomfort generator, and the population well-being. The correct use of raw materials used in production, inputs, and the effective delivery of products, outputs, determine efficiency, whose peer comparison indicates benchmarking. The outputs represent the perfect realization of the expected results of the urban goods transport process, while the inputs represent the population's tolerance to the negative impacts caused to their well-being. The research uses the data envelopment analysis to evaluate the vehicles used in urban goods transport, and indicates as benchmarking the one that promotes the least discomfort to residents. As a result, the most efficient vehicles are identified for carrying out their activity while maintaining the population well-being.O crescimento das cidades e a valorização do conforto de seus habitantes determina um trade-off que pondera entre o transporte urbano de mercadorias, possível gerador de desconforto, e o bem-estar da população. A utilização correta de insumos, inputs, e a efetiva entrega de produtos, outputs, determinam a eficiência, cuja comparação entre seus pares indica o benchmarking. Os outputs representam a perfeita realização dos resultados esperados do processo de transporte urbano de mercadorias, enquanto os inputs representam a tolerância da população aos impactos negativos causados ao seu bem-estar. A pesquisa se utiliza da análise envoltória de dados para avaliar os veículos utilizados no transporte urbano de mercadorias, e indica como benchmarking aquele que promova menores desconfortos aos moradores. Como resultado, são identificados os veículos mais eficientes por realizarem a sua atividade mantendo o bem-estar da população.Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/1137810.30781/repad.v5i1.11378Journal Study and Research in Administration; Vol. 5 No. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021)Revista Estudos e Pesquisas em Administração; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021)2594-7559reponame:Revista Estudos e Pesquisas em Administraçãoinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11378/8148https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11378/8149Copyright (c) 2021 Cesar Eduardo Leite, Sérgio Ronaldo Granemann, João Carlos Félix Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Cesar EduardoGranemann, Sérgio RonaldoSouza, João Carlos Félix2021-05-19T17:02:45Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11378Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repadPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/oaicardoso9778@gmail.com||repadufmt@gmail.com2594-75592594-7559opendoar:2021-05-19T17:02:45Revista Estudos e Pesquisas em Administração - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de veículos utilizados na distribuição urbana de mercadorias na perspectiva do bem-estar da população |
title |
Avaliação de veículos utilizados na distribuição urbana de mercadorias na perspectiva do bem-estar da população |
spellingShingle |
Avaliação de veículos utilizados na distribuição urbana de mercadorias na perspectiva do bem-estar da população Leite, Cesar Eduardo |
title_short |
Avaliação de veículos utilizados na distribuição urbana de mercadorias na perspectiva do bem-estar da população |
title_full |
Avaliação de veículos utilizados na distribuição urbana de mercadorias na perspectiva do bem-estar da população |
title_fullStr |
Avaliação de veículos utilizados na distribuição urbana de mercadorias na perspectiva do bem-estar da população |
title_full_unstemmed |
Avaliação de veículos utilizados na distribuição urbana de mercadorias na perspectiva do bem-estar da população |
title_sort |
Avaliação de veículos utilizados na distribuição urbana de mercadorias na perspectiva do bem-estar da população |
author |
Leite, Cesar Eduardo |
author_facet |
Leite, Cesar Eduardo Granemann, Sérgio Ronaldo Souza, João Carlos Félix |
author_role |
author |
author2 |
Granemann, Sérgio Ronaldo Souza, João Carlos Félix |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Cesar Eduardo Granemann, Sérgio Ronaldo Souza, João Carlos Félix |
description |
The growth of cities and valuing the comfort of its inhabitants determine a trade-off that weighs between urban freight transport, possible discomfort generator, and the population well-being. The correct use of raw materials used in production, inputs, and the effective delivery of products, outputs, determine efficiency, whose peer comparison indicates benchmarking. The outputs represent the perfect realization of the expected results of the urban goods transport process, while the inputs represent the population's tolerance to the negative impacts caused to their well-being. The research uses the data envelopment analysis to evaluate the vehicles used in urban goods transport, and indicates as benchmarking the one that promotes the least discomfort to residents. As a result, the most efficient vehicles are identified for carrying out their activity while maintaining the population well-being. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11378 10.30781/repad.v5i1.11378 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11378 |
identifier_str_mv |
10.30781/repad.v5i1.11378 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11378/8148 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11378/8149 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cesar Eduardo Leite, Sérgio Ronaldo Granemann, João Carlos Félix Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cesar Eduardo Leite, Sérgio Ronaldo Granemann, João Carlos Félix Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Study and Research in Administration; Vol. 5 No. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021) Revista Estudos e Pesquisas em Administração; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021) 2594-7559 reponame:Revista Estudos e Pesquisas em Administração instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
collection |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
cardoso9778@gmail.com||repadufmt@gmail.com |
_version_ |
1797239962390757376 |