Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Erinaldo Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nascimento-e-Silva, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos e Pesquisas em Administração
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342
Resumo: Given the current scenario of rapid change, a competent professional can become an important ally in maintaining a organization; for this a new model of education and learning is needed that can manage discoveries and knowledge in an efficient and effective way.  This study proposes the classroom management as a way to facilitate the learning of individual competences and as a way to foster the entry or maintenance of the employment potential of people in the world of work. The methodology consisted of a bibliographical review for theoretical foundation and survey of the practical part, carried out during a professional extension course. The results showed that the activities and techniques applied in the course in question allowed the development of several competences. The conclusion shows that the application of classroom management techniques and processes enables an efficient and effective level of teaching and learning. The contribution of this study to the area of extension is the presentation of an evaluation scheme of the efficiency and effectiveness of learning space. 
id UFMT-4_988116fce7e381ceae71aaafcd98d358
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11342
network_acronym_str UFMT-4
network_name_str Revista Estudos e Pesquisas em Administração
repository_id_str
spelling Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissionalGiven the current scenario of rapid change, a competent professional can become an important ally in maintaining a organization; for this a new model of education and learning is needed that can manage discoveries and knowledge in an efficient and effective way.  This study proposes the classroom management as a way to facilitate the learning of individual competences and as a way to foster the entry or maintenance of the employment potential of people in the world of work. The methodology consisted of a bibliographical review for theoretical foundation and survey of the practical part, carried out during a professional extension course. The results showed that the activities and techniques applied in the course in question allowed the development of several competences. The conclusion shows that the application of classroom management techniques and processes enables an efficient and effective level of teaching and learning. The contribution of this study to the area of extension is the presentation of an evaluation scheme of the efficiency and effectiveness of learning space. Dado el escenario actual de cambios rápidos, un profesional competente puede convertirse en un aliado importante para el mantenimiento de una organización; esto requiere un nuevo modelo de educación y aprendizaje que pueda gestionar los descubrimientos y el conocimiento de manera eficiente y eficaz. Este estudio propone la gestión del aula como una forma de facilitar el aprendizaje de habilidades individuales y como una forma de incentivar la entrada o el mantenimiento de potenciales empleos en el mundo laboral. La metodología consistió en una revisión bibliográfica de fundamentación teórica y una encuesta de investigación en la parte práctica, realizada durante un curso de extensión profesional. Los resultados mostraron que las actividades y técnicas aplicadas en el curso en cuestión permitieron el desarrollo de varias habilidades. La conclusión muestra que la aplicación de técnicas y procesos de gestión del aula permite alcanzar un nivel de enseñanza y aprendizaje eficiente y eficaz. El aporte de este estudio al área de extensión es la presentación de un esquema para evaluar la eficiencia y efectividad de la gestión del espacio de aprendizaje.Diante do atual cenário de rápidas mudanças, um profissional competente pode se tornar um importante aliado para a manutenção de uma organização; para isso é necessário um novo modelo de educação e aprendizagem que possa gerir descobertas e conhecimentos de maneira eficiente e eficaz. Este estudo propõe a gestão de sala de aula como forma de facilitar a aprendizagem de competências individuais e como forma de fomentar o ingresso ou manutenção de potencial empregatício de pessoas no mundo do trabalho. A metodologia se constituiu de revisão bibliográfica para fundamentação teórica e pesquisa de levantamento na parte prática, realizada durante um curso de extensão profissional.  Os resultados demonstraram que as atividades e técnicas aplicadas no curso em questão permitiram o desenvolvimento de diversas competências. A conclusão mostra que a aplicação das técnicas e processos de gestão de sala de aula possibilita alcançar um nível de ensino e aprendizagem eficiente e eficaz. A contribuição deste estudo para a área da extensão é a apresentação de um esquema de avaliação da eficiência e eficácia da gestão do espaço de aprendizagem.Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/1134210.30781/repad.v5i1.11342Journal Study and Research in Administration; Vol. 5 No. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021)Revista Estudos e Pesquisas em Administração; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021)2594-7559reponame:Revista Estudos e Pesquisas em Administraçãoinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342/8146https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342/8147Copyright (c) 2021 ERINALDO SILVA OLIVEIRA, DANIEL NASCIMENTO-E-SILVAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Erinaldo SilvaNascimento-e-Silva, Daniel2021-05-19T17:02:45Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11342Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repadPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/oaicardoso9778@gmail.com||repadufmt@gmail.com2594-75592594-7559opendoar:2021-05-19T17:02:45Revista Estudos e Pesquisas em Administração - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional
title Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional
spellingShingle Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional
Oliveira, Erinaldo Silva
title_short Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional
title_full Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional
title_fullStr Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional
title_full_unstemmed Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional
title_sort Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional
author Oliveira, Erinaldo Silva
author_facet Oliveira, Erinaldo Silva
Nascimento-e-Silva, Daniel
author_role author
author2 Nascimento-e-Silva, Daniel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Erinaldo Silva
Nascimento-e-Silva, Daniel
description Given the current scenario of rapid change, a competent professional can become an important ally in maintaining a organization; for this a new model of education and learning is needed that can manage discoveries and knowledge in an efficient and effective way.  This study proposes the classroom management as a way to facilitate the learning of individual competences and as a way to foster the entry or maintenance of the employment potential of people in the world of work. The methodology consisted of a bibliographical review for theoretical foundation and survey of the practical part, carried out during a professional extension course. The results showed that the activities and techniques applied in the course in question allowed the development of several competences. The conclusion shows that the application of classroom management techniques and processes enables an efficient and effective level of teaching and learning. The contribution of this study to the area of extension is the presentation of an evaluation scheme of the efficiency and effectiveness of learning space. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342
10.30781/repad.v5i1.11342
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342
identifier_str_mv 10.30781/repad.v5i1.11342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342/8146
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342/8147
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 ERINALDO SILVA OLIVEIRA, DANIEL NASCIMENTO-E-SILVA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 ERINALDO SILVA OLIVEIRA, DANIEL NASCIMENTO-E-SILVA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com
dc.source.none.fl_str_mv Journal Study and Research in Administration; Vol. 5 No. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021)
Revista Estudos e Pesquisas em Administração; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021)
2594-7559
reponame:Revista Estudos e Pesquisas em Administração
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Estudos e Pesquisas em Administração
collection Revista Estudos e Pesquisas em Administração
repository.name.fl_str_mv Revista Estudos e Pesquisas em Administração - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv cardoso9778@gmail.com||repadufmt@gmail.com
_version_ 1797239962387611648