Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342 |
Resumo: | Given the current scenario of rapid change, a competent professional can become an important ally in maintaining a organization; for this a new model of education and learning is needed that can manage discoveries and knowledge in an efficient and effective way. This study proposes the classroom management as a way to facilitate the learning of individual competences and as a way to foster the entry or maintenance of the employment potential of people in the world of work. The methodology consisted of a bibliographical review for theoretical foundation and survey of the practical part, carried out during a professional extension course. The results showed that the activities and techniques applied in the course in question allowed the development of several competences. The conclusion shows that the application of classroom management techniques and processes enables an efficient and effective level of teaching and learning. The contribution of this study to the area of extension is the presentation of an evaluation scheme of the efficiency and effectiveness of learning space. |
id |
UFMT-4_988116fce7e381ceae71aaafcd98d358 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11342 |
network_acronym_str |
UFMT-4 |
network_name_str |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
repository_id_str |
|
spelling |
Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissionalGiven the current scenario of rapid change, a competent professional can become an important ally in maintaining a organization; for this a new model of education and learning is needed that can manage discoveries and knowledge in an efficient and effective way. This study proposes the classroom management as a way to facilitate the learning of individual competences and as a way to foster the entry or maintenance of the employment potential of people in the world of work. The methodology consisted of a bibliographical review for theoretical foundation and survey of the practical part, carried out during a professional extension course. The results showed that the activities and techniques applied in the course in question allowed the development of several competences. The conclusion shows that the application of classroom management techniques and processes enables an efficient and effective level of teaching and learning. The contribution of this study to the area of extension is the presentation of an evaluation scheme of the efficiency and effectiveness of learning space. Dado el escenario actual de cambios rápidos, un profesional competente puede convertirse en un aliado importante para el mantenimiento de una organización; esto requiere un nuevo modelo de educación y aprendizaje que pueda gestionar los descubrimientos y el conocimiento de manera eficiente y eficaz. Este estudio propone la gestión del aula como una forma de facilitar el aprendizaje de habilidades individuales y como una forma de incentivar la entrada o el mantenimiento de potenciales empleos en el mundo laboral. La metodología consistió en una revisión bibliográfica de fundamentación teórica y una encuesta de investigación en la parte práctica, realizada durante un curso de extensión profesional. Los resultados mostraron que las actividades y técnicas aplicadas en el curso en cuestión permitieron el desarrollo de varias habilidades. La conclusión muestra que la aplicación de técnicas y procesos de gestión del aula permite alcanzar un nivel de enseñanza y aprendizaje eficiente y eficaz. El aporte de este estudio al área de extensión es la presentación de un esquema para evaluar la eficiencia y efectividad de la gestión del espacio de aprendizaje.Diante do atual cenário de rápidas mudanças, um profissional competente pode se tornar um importante aliado para a manutenção de uma organização; para isso é necessário um novo modelo de educação e aprendizagem que possa gerir descobertas e conhecimentos de maneira eficiente e eficaz. Este estudo propõe a gestão de sala de aula como forma de facilitar a aprendizagem de competências individuais e como forma de fomentar o ingresso ou manutenção de potencial empregatício de pessoas no mundo do trabalho. A metodologia se constituiu de revisão bibliográfica para fundamentação teórica e pesquisa de levantamento na parte prática, realizada durante um curso de extensão profissional. Os resultados demonstraram que as atividades e técnicas aplicadas no curso em questão permitiram o desenvolvimento de diversas competências. A conclusão mostra que a aplicação das técnicas e processos de gestão de sala de aula possibilita alcançar um nível de ensino e aprendizagem eficiente e eficaz. A contribuição deste estudo para a área da extensão é a apresentação de um esquema de avaliação da eficiência e eficácia da gestão do espaço de aprendizagem.Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/1134210.30781/repad.v5i1.11342Journal Study and Research in Administration; Vol. 5 No. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021)Revista Estudos e Pesquisas em Administração; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021)2594-7559reponame:Revista Estudos e Pesquisas em Administraçãoinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342/8146https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342/8147Copyright (c) 2021 ERINALDO SILVA OLIVEIRA, DANIEL NASCIMENTO-E-SILVAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Erinaldo SilvaNascimento-e-Silva, Daniel2021-05-19T17:02:45Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11342Revistahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repadPUBhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/oaicardoso9778@gmail.com||repadufmt@gmail.com2594-75592594-7559opendoar:2021-05-19T17:02:45Revista Estudos e Pesquisas em Administração - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional |
title |
Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional |
spellingShingle |
Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional Oliveira, Erinaldo Silva |
title_short |
Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional |
title_full |
Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional |
title_fullStr |
Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional |
title_full_unstemmed |
Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional |
title_sort |
Gestão de sala de aula: Processo de ensino-aprendizagem eficiente e eficaz em um curso de extensão profissional |
author |
Oliveira, Erinaldo Silva |
author_facet |
Oliveira, Erinaldo Silva Nascimento-e-Silva, Daniel |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento-e-Silva, Daniel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Erinaldo Silva Nascimento-e-Silva, Daniel |
description |
Given the current scenario of rapid change, a competent professional can become an important ally in maintaining a organization; for this a new model of education and learning is needed that can manage discoveries and knowledge in an efficient and effective way. This study proposes the classroom management as a way to facilitate the learning of individual competences and as a way to foster the entry or maintenance of the employment potential of people in the world of work. The methodology consisted of a bibliographical review for theoretical foundation and survey of the practical part, carried out during a professional extension course. The results showed that the activities and techniques applied in the course in question allowed the development of several competences. The conclusion shows that the application of classroom management techniques and processes enables an efficient and effective level of teaching and learning. The contribution of this study to the area of extension is the presentation of an evaluation scheme of the efficiency and effectiveness of learning space. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342 10.30781/repad.v5i1.11342 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342 |
identifier_str_mv |
10.30781/repad.v5i1.11342 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342/8146 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/repad/article/view/11342/8147 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 ERINALDO SILVA OLIVEIRA, DANIEL NASCIMENTO-E-SILVA https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 ERINALDO SILVA OLIVEIRA, DANIEL NASCIMENTO-E-SILVA https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso - repadufmt@gmail.com |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Study and Research in Administration; Vol. 5 No. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021) Revista Estudos e Pesquisas em Administração; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Abril (2021) 2594-7559 reponame:Revista Estudos e Pesquisas em Administração instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
collection |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Estudos e Pesquisas em Administração - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
cardoso9778@gmail.com||repadufmt@gmail.com |
_version_ |
1797239962387611648 |