TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13848 |
Resumo: | The objective of writing this article is to produce a theoretical reflection on the teaching of potentiation through the methodology of problem solving for elementary school students, using as a research source all publicscientific communications from the I to the XIII National Meeting of Mathematical Education - ENEM. The research has a qualitative nature and uses the words power and potentiation as a search criterion in the annais. Thus we found a total of nine scientific communications with at least one of these words in their titles. At the end of the collection, reading and analysis of the articles found, we conclude that even in a national configuration event there is a scarcity regarding the development of research related to the teaching of potentiation, which is further accentuated in the context of problem solving. Thus, we find a favorable space for the development of proposals and research that link these two themes. |
id |
UFMT-5_0859425e351ff2693cd41ab6101ec5cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13848 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEMPRÁCTICAS DOCENTES SOBRE POTENCIACIÓN Y RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS EN LOS ENEMPRÁTICAS DE ENSINO SOBRE POTENCIAÇÃO E RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NOS ENEMPotentiationProblems ResolutionENEMTeaching MethodologyPotenciaciónSolución de problemas. ENEMMetodologia DocentePotenciaçãoResolução de Problemas. ENEMPotenciação. Resolução de Problemas. ENEM. Metodologia de Ensino.The objective of writing this article is to produce a theoretical reflection on the teaching of potentiation through the methodology of problem solving for elementary school students, using as a research source all publicscientific communications from the I to the XIII National Meeting of Mathematical Education - ENEM. The research has a qualitative nature and uses the words power and potentiation as a search criterion in the annais. Thus we found a total of nine scientific communications with at least one of these words in their titles. At the end of the collection, reading and analysis of the articles found, we conclude that even in a national configuration event there is a scarcity regarding the development of research related to the teaching of potentiation, which is further accentuated in the context of problem solving. Thus, we find a favorable space for the development of proposals and research that link these two themes.El objetivo de la redacción de este artículo es producir una reflexión teórica sobre la enseñanza de la potenciación a través de la metodología de resolución de problemas para estudiantes de primaria, utilizando como fuente de investigación todas las comunicaciones científicas públicas desde el I hasta el XIII Encuentro Nacional de Educación Matemática - ENEM. La investigación tiene un carácter cualitativo y utiliza las palabras poder y potenciación como criterio de búsqueda en los annais. Así encontramos un total de nueve comunicaciones científicas con al menos una de estas palabras en sus títulos. Al final de la recopilación, lectura y análisis de los artículos encontrados, concluimos que incluso en un evento de configuración nacional existe una escasez en cuanto al desarrollo de investigaciones relacionadas con la enseñanza de la potenciación, que se acentúa aún más en el contexto de la resolución de problemas. Así, encontramos un espacio propicio para el desarrollo de propuestas e investigaciones que vinculen estos dos temas.O objetivo da escrita deste artigo é produzir uma reflexão teórica quanto ao ensino de potenciação por meio da metodologia da resolução de problemas para estudantes do ensino fundamental, usando como fonte de pesquisa todas as comunicações científicas publicadas do I ao XIII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM. A pesquisa tem natureza qualitativa e usa as palavras “potência” e “potenciação” como critério de busca nos anais. Sendo assim, encontramos um total de nove comunicações científicas com ao menos uma dessas palavras em seus títulos. Ao finalizar a coleta, leitura e análise dos artigos encontrados, chegamos à conclusão de que mesmo em um evento de configuração nacional há escassez quanto ao desenvolvimento de pesquisas relacionadas ao ensino de potenciação, que se acentua ainda mais no âmbito da resolução de problemas. Sendo assim, encontramos um espaço favorável ao desenvolvimento de propostas e pesquisas que vincule esses dois temas.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1384810.26571/reamec.v10i2.13848 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22043REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22043REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e220432318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13848/11405Copyright (c) 2022 Laine Silva Ramos, Renata Gomes de Oliveira, Mauro Guterres Barbosa, Tadeu Oliver Gonçalveshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Laine SilvaOliveira, Renata Gomes de Barbosa, Mauro GuterresGonçalves, Tadeu Oliver2022-09-04T13:58:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13848Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-09-04T13:58:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM PRÁCTICAS DOCENTES SOBRE POTENCIACIÓN Y RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS EN LOS ENEM PRÁTICAS DE ENSINO SOBRE POTENCIAÇÃO E RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NOS ENEM |
title |
TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM |
spellingShingle |
TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM Ramos, Laine Silva Potentiation Problems Resolution ENEM Teaching Methodology Potenciación Solución de problemas. ENEM Metodologia Docente Potenciação Resolução de Problemas. ENEM Potenciação. Resolução de Problemas. ENEM. Metodologia de Ensino. |
title_short |
TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM |
title_full |
TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM |
title_fullStr |
TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM |
title_full_unstemmed |
TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM |
title_sort |
TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM |
author |
Ramos, Laine Silva |
author_facet |
Ramos, Laine Silva Oliveira, Renata Gomes de Barbosa, Mauro Guterres Gonçalves, Tadeu Oliver |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Renata Gomes de Barbosa, Mauro Guterres Gonçalves, Tadeu Oliver |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Laine Silva Oliveira, Renata Gomes de Barbosa, Mauro Guterres Gonçalves, Tadeu Oliver |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Potentiation Problems Resolution ENEM Teaching Methodology Potenciación Solución de problemas. ENEM Metodologia Docente Potenciação Resolução de Problemas. ENEM Potenciação. Resolução de Problemas. ENEM. Metodologia de Ensino. |
topic |
Potentiation Problems Resolution ENEM Teaching Methodology Potenciación Solución de problemas. ENEM Metodologia Docente Potenciação Resolução de Problemas. ENEM Potenciação. Resolução de Problemas. ENEM. Metodologia de Ensino. |
description |
The objective of writing this article is to produce a theoretical reflection on the teaching of potentiation through the methodology of problem solving for elementary school students, using as a research source all publicscientific communications from the I to the XIII National Meeting of Mathematical Education - ENEM. The research has a qualitative nature and uses the words power and potentiation as a search criterion in the annais. Thus we found a total of nine scientific communications with at least one of these words in their titles. At the end of the collection, reading and analysis of the articles found, we conclude that even in a national configuration event there is a scarcity regarding the development of research related to the teaching of potentiation, which is further accentuated in the context of problem solving. Thus, we find a favorable space for the development of proposals and research that link these two themes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13848 10.26571/reamec.v10i2.13848 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13848 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v10i2.13848 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13848/11405 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22043 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22043 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22043 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174817179303936 |