TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Laine Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Renata Gomes de, Barbosa, Mauro Guterres, Gonçalves, Tadeu Oliver
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13848
Resumo: The objective of writing this article is to produce a theoretical reflection on the teaching of potentiation through the methodology of problem solving for elementary school students, using as a research source all publicscientific communications from the I to the XIII National Meeting of Mathematical Education - ENEM. The research has a qualitative nature and uses the words power and potentiation as a search criterion in the annais. Thus we found a total of nine scientific communications with at least one of these words in their titles. At the end of the collection, reading and analysis of the articles found, we conclude  that  even in a national configuration event there is  a scarcity regarding the development of research related to the teaching of potentiation, which is further accentuated in the context of problem solving. Thus, we find a favorable space for the development of proposals and research that link these two themes.
id UFMT-5_0859425e351ff2693cd41ab6101ec5cd
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13848
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEMPRÁCTICAS DOCENTES SOBRE POTENCIACIÓN Y RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS EN LOS ENEMPRÁTICAS DE ENSINO SOBRE POTENCIAÇÃO E RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NOS ENEMPotentiationProblems ResolutionENEMTeaching MethodologyPotenciaciónSolución de problemas. ENEMMetodologia DocentePotenciaçãoResolução de Problemas. ENEMPotenciação. Resolução de Problemas. ENEM. Metodologia de Ensino.The objective of writing this article is to produce a theoretical reflection on the teaching of potentiation through the methodology of problem solving for elementary school students, using as a research source all publicscientific communications from the I to the XIII National Meeting of Mathematical Education - ENEM. The research has a qualitative nature and uses the words power and potentiation as a search criterion in the annais. Thus we found a total of nine scientific communications with at least one of these words in their titles. At the end of the collection, reading and analysis of the articles found, we conclude  that  even in a national configuration event there is  a scarcity regarding the development of research related to the teaching of potentiation, which is further accentuated in the context of problem solving. Thus, we find a favorable space for the development of proposals and research that link these two themes.El objetivo de la redacción de este artículo es producir una reflexión teórica sobre la enseñanza de la potenciación a través de la metodología de resolución de problemas para estudiantes de primaria, utilizando como fuente de investigación todas las comunicaciones científicas públicas desde el I hasta el XIII Encuentro Nacional de Educación Matemática - ENEM. La investigación tiene un carácter cualitativo y utiliza las palabras poder y potenciación como criterio de búsqueda en los annais. Así encontramos un total de nueve comunicaciones científicas con al menos una de estas palabras en sus títulos. Al final de la recopilación, lectura y análisis de los artículos encontrados, concluimos que incluso en un evento de configuración nacional existe una escasez en cuanto al desarrollo de investigaciones relacionadas con la enseñanza de la potenciación, que se acentúa aún más en el contexto de la resolución de problemas. Así, encontramos un espacio propicio para el desarrollo de propuestas e investigaciones que vinculen estos dos temas.O objetivo da escrita deste artigo é produzir uma reflexão teórica quanto ao ensino de potenciação por meio da metodologia da resolução de problemas para estudantes do ensino fundamental, usando como fonte de pesquisa todas as comunicações científicas publicadas do I ao XIII Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM. A pesquisa tem natureza qualitativa e usa as palavras “potência” e “potenciação” como critério de busca nos anais. Sendo assim, encontramos um total de nove comunicações científicas com ao menos uma dessas palavras em seus títulos. Ao finalizar a coleta, leitura e análise dos artigos encontrados, chegamos à conclusão de que mesmo em um evento de configuração nacional há escassez quanto ao desenvolvimento de pesquisas relacionadas ao ensino de potenciação, que se acentua ainda mais no âmbito da resolução de problemas. Sendo assim, encontramos um espaço favorável ao desenvolvimento de propostas e pesquisas que vincule esses dois temas.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1384810.26571/reamec.v10i2.13848 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22043REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22043REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e220432318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13848/11405Copyright (c) 2022 Laine Silva Ramos, Renata Gomes de Oliveira, Mauro Guterres Barbosa, Tadeu Oliver Gonçalveshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Laine SilvaOliveira, Renata Gomes de Barbosa, Mauro GuterresGonçalves, Tadeu Oliver2022-09-04T13:58:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13848Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-09-04T13:58:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM
PRÁCTICAS DOCENTES SOBRE POTENCIACIÓN Y RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS EN LOS ENEM
PRÁTICAS DE ENSINO SOBRE POTENCIAÇÃO E RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NOS ENEM
title TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM
spellingShingle TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM
Ramos, Laine Silva
Potentiation
Problems Resolution
ENEM
Teaching Methodology
Potenciación
Solución de problemas.
ENEM
Metodologia Docente
Potenciação
Resolução de Problemas.
ENEM
Potenciação. Resolução de Problemas. ENEM. Metodologia de Ensino.
title_short TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM
title_full TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM
title_fullStr TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM
title_full_unstemmed TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM
title_sort TEACHING PRACTICES ON POTENTIATION AND RESOLUTION OF PROBLEMS IN THE ENEM
author Ramos, Laine Silva
author_facet Ramos, Laine Silva
Oliveira, Renata Gomes de
Barbosa, Mauro Guterres
Gonçalves, Tadeu Oliver
author_role author
author2 Oliveira, Renata Gomes de
Barbosa, Mauro Guterres
Gonçalves, Tadeu Oliver
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Laine Silva
Oliveira, Renata Gomes de
Barbosa, Mauro Guterres
Gonçalves, Tadeu Oliver
dc.subject.por.fl_str_mv Potentiation
Problems Resolution
ENEM
Teaching Methodology
Potenciación
Solución de problemas.
ENEM
Metodologia Docente
Potenciação
Resolução de Problemas.
ENEM
Potenciação. Resolução de Problemas. ENEM. Metodologia de Ensino.
topic Potentiation
Problems Resolution
ENEM
Teaching Methodology
Potenciación
Solución de problemas.
ENEM
Metodologia Docente
Potenciação
Resolução de Problemas.
ENEM
Potenciação. Resolução de Problemas. ENEM. Metodologia de Ensino.
description The objective of writing this article is to produce a theoretical reflection on the teaching of potentiation through the methodology of problem solving for elementary school students, using as a research source all publicscientific communications from the I to the XIII National Meeting of Mathematical Education - ENEM. The research has a qualitative nature and uses the words power and potentiation as a search criterion in the annais. Thus we found a total of nine scientific communications with at least one of these words in their titles. At the end of the collection, reading and analysis of the articles found, we conclude  that  even in a national configuration event there is  a scarcity regarding the development of research related to the teaching of potentiation, which is further accentuated in the context of problem solving. Thus, we find a favorable space for the development of proposals and research that link these two themes.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13848
10.26571/reamec.v10i2.13848
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13848
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v10i2.13848
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13848/11405
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22043
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22043
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22043
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174817179303936