STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16863 |
Resumo: | The aim of this paper is to present and analyse the work followed by a group of mathematics education students in an environment of problem solving and use of GeoGebra. To do this, we worked on a Euclidean Geometry course for 16 weeks, from the second year of the university degree curriculum. This document discusses a problem related to quadrilaterals. The results show that the future mathematics educators represented the problem in GeoGebra using their previous mathematical knowledge, examined the properties and attributes of the objects involved, made conjectures, and verified them based on visual and empirical arguments. As part of a final demonstration, they relied on GeoGebra to generate ideas and thus build a deductive argument to ensure their veracity. |
id |
UFMT-5_107b68eb83f5384ad0f1a23e6643e9da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16863 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRAESTUDIO DE CUADRILÁTEROS BASADO EN RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS Y USO DE GEOGEBRAESTUDO DE QUADRILÁTEROS BASEADO NA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS E NO USO DO GEOGEBRAResolução de problemasGeoGebraQuadriláterosResolución de problemasGeoGebraCuadriláterosProblem solvingGeoGebraQuadrilateralsThe aim of this paper is to present and analyse the work followed by a group of mathematics education students in an environment of problem solving and use of GeoGebra. To do this, we worked on a Euclidean Geometry course for 16 weeks, from the second year of the university degree curriculum. This document discusses a problem related to quadrilaterals. The results show that the future mathematics educators represented the problem in GeoGebra using their previous mathematical knowledge, examined the properties and attributes of the objects involved, made conjectures, and verified them based on visual and empirical arguments. As part of a final demonstration, they relied on GeoGebra to generate ideas and thus build a deductive argument to ensure their veracity.En este artículo se presenta y analiza el trabajo seguido por un grupo de estudiantes de educación matemática en un ambiente de resolución de problemas y uso de GeoGebra. Para ello, se trabajó en un curso de Geometría Euclidiana durante 16 semanas, del segundo año del plan de estudios de la carrera universitaria. En este documento se analiza un problema relacionado con cuadriláteros. Los resultados muestran que los futuros educadores matemáticos representaron el problema en GeoGebra utilizando sus conocimientos matemáticos previos, examinaron las propiedades y los atributos de los objetos involucrados, realizaron conjeturas y las comprobaron basados en argumentos visuales y empíricos. Como parte de una demostración final, se apoyaron en GeoGebra para generar ideas y así, armar un argumento deductivo para asegurar la veracidad de estas.Este artigo apresenta e analisa o trabalho acompanhado por um grupo de estudantes de educação matemática em um ambiente de resolução de problemas e utilização do GeoGebra. Para isso, trabalhamos em um curso de Geometria Euclidiana durante 16 semanas, a partir do segundo ano do currículo do curso universitário. Este documento discute um problema relacionado a quadriláteros. Os resultados mostram que os futuros educadores matemáticos representaram o problema no GeoGebra utilizando seus conhecimentos matemáticos prévios, examinaram as propriedades e atributos dos objetos envolvidos, fizeram conjecturas e as verificaram com base em argumentos visuais e empíricos. Como parte de uma demonstração final, contaram com o GeoGebra para gerar ideias e assim construir um argumento dedutivo para garantir a sua veracidade.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1686310.26571/reamec.v11i1.16863 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23114REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23114REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231142318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTspahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16863/13194Copyright (c) 2023 William Enrique Povedahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPoveda, William Enrique2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16863Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA ESTUDIO DE CUADRILÁTEROS BASADO EN RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS Y USO DE GEOGEBRA ESTUDO DE QUADRILÁTEROS BASEADO NA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS E NO USO DO GEOGEBRA |
title |
STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA |
spellingShingle |
STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA Poveda, William Enrique Resolução de problemas GeoGebra Quadriláteros Resolución de problemas GeoGebra Cuadriláteros Problem solving GeoGebra Quadrilaterals |
title_short |
STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA |
title_full |
STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA |
title_fullStr |
STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA |
title_full_unstemmed |
STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA |
title_sort |
STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA |
author |
Poveda, William Enrique |
author_facet |
Poveda, William Enrique |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Poveda, William Enrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de problemas GeoGebra Quadriláteros Resolución de problemas GeoGebra Cuadriláteros Problem solving GeoGebra Quadrilaterals |
topic |
Resolução de problemas GeoGebra Quadriláteros Resolución de problemas GeoGebra Cuadriláteros Problem solving GeoGebra Quadrilaterals |
description |
The aim of this paper is to present and analyse the work followed by a group of mathematics education students in an environment of problem solving and use of GeoGebra. To do this, we worked on a Euclidean Geometry course for 16 weeks, from the second year of the university degree curriculum. This document discusses a problem related to quadrilaterals. The results show that the future mathematics educators represented the problem in GeoGebra using their previous mathematical knowledge, examined the properties and attributes of the objects involved, made conjectures, and verified them based on visual and empirical arguments. As part of a final demonstration, they relied on GeoGebra to generate ideas and thus build a deductive argument to ensure their veracity. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16863 10.26571/reamec.v11i1.16863 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16863 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.16863 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16863/13194 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 William Enrique Poveda https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 William Enrique Poveda https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23114 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23114 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23114 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814731927552 |