STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Poveda, William Enrique
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16863
Resumo: The aim of this paper is to present and analyse the work followed by a group of mathematics education students in an environment of problem solving and use of GeoGebra. To do this, we worked on a Euclidean Geometry course for 16 weeks, from the second year of the university degree curriculum. This document discusses a problem related to quadrilaterals. The results show that the future mathematics educators represented the problem in GeoGebra using their previous mathematical knowledge, examined the properties and attributes of the objects involved, made conjectures, and verified them based on visual and empirical arguments. As part of a final demonstration, they relied on GeoGebra to generate ideas and thus build a deductive argument to ensure their veracity.
id UFMT-5_107b68eb83f5384ad0f1a23e6643e9da
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16863
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRAESTUDIO DE CUADRILÁTEROS BASADO EN RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS Y USO DE GEOGEBRAESTUDO DE QUADRILÁTEROS BASEADO NA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS E NO USO DO GEOGEBRAResolução de problemasGeoGebraQuadriláterosResolución de problemasGeoGebraCuadriláterosProblem solvingGeoGebraQuadrilateralsThe aim of this paper is to present and analyse the work followed by a group of mathematics education students in an environment of problem solving and use of GeoGebra. To do this, we worked on a Euclidean Geometry course for 16 weeks, from the second year of the university degree curriculum. This document discusses a problem related to quadrilaterals. The results show that the future mathematics educators represented the problem in GeoGebra using their previous mathematical knowledge, examined the properties and attributes of the objects involved, made conjectures, and verified them based on visual and empirical arguments. As part of a final demonstration, they relied on GeoGebra to generate ideas and thus build a deductive argument to ensure their veracity.En este artículo se presenta y analiza el trabajo seguido por un grupo de estudiantes de educación matemática en un ambiente de resolución de problemas y uso de GeoGebra. Para ello, se trabajó en un curso de Geometría Euclidiana durante 16 semanas, del segundo año del plan de estudios de la carrera universitaria. En este documento se analiza un problema relacionado con cuadriláteros. Los resultados muestran que los futuros educadores matemáticos representaron el problema en GeoGebra utilizando sus conocimientos matemáticos previos, examinaron las propiedades y los atributos de los objetos involucrados, realizaron conjeturas y las comprobaron basados en argumentos visuales y empíricos. Como parte de una demostración final, se apoyaron en GeoGebra para generar ideas y así, armar un argumento deductivo para asegurar la veracidad de estas.Este artigo apresenta e analisa o trabalho acompanhado por um grupo de estudantes de educação matemática em um ambiente de resolução de problemas e utilização do GeoGebra. Para isso, trabalhamos em um curso de Geometria Euclidiana durante 16 semanas, a partir do segundo ano do currículo do curso universitário. Este documento discute um problema relacionado a quadriláteros. Os resultados mostram que os futuros educadores matemáticos representaram o problema no GeoGebra utilizando seus conhecimentos matemáticos prévios, examinaram as propriedades e atributos dos objetos envolvidos, fizeram conjecturas e as verificaram com base em argumentos visuais e empíricos. Como parte de uma demonstração final, contaram com o GeoGebra para gerar ideias e assim construir um argumento dedutivo para garantir a sua veracidade.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1686310.26571/reamec.v11i1.16863 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23114REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23114REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231142318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTspahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16863/13194Copyright (c) 2023 William Enrique Povedahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPoveda, William Enrique2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16863Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA
ESTUDIO DE CUADRILÁTEROS BASADO EN RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS Y USO DE GEOGEBRA
ESTUDO DE QUADRILÁTEROS BASEADO NA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS E NO USO DO GEOGEBRA
title STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA
spellingShingle STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA
Poveda, William Enrique
Resolução de problemas
GeoGebra
Quadriláteros
Resolución de problemas
GeoGebra
Cuadriláteros
Problem solving
GeoGebra
Quadrilaterals
title_short STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA
title_full STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA
title_fullStr STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA
title_full_unstemmed STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA
title_sort STUDY OF QUADRILATERALS BASED ON PROBLEM SOLVING AND THE USE OF GEOGEBRA
author Poveda, William Enrique
author_facet Poveda, William Enrique
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Poveda, William Enrique
dc.subject.por.fl_str_mv Resolução de problemas
GeoGebra
Quadriláteros
Resolución de problemas
GeoGebra
Cuadriláteros
Problem solving
GeoGebra
Quadrilaterals
topic Resolução de problemas
GeoGebra
Quadriláteros
Resolución de problemas
GeoGebra
Cuadriláteros
Problem solving
GeoGebra
Quadrilaterals
description The aim of this paper is to present and analyse the work followed by a group of mathematics education students in an environment of problem solving and use of GeoGebra. To do this, we worked on a Euclidean Geometry course for 16 weeks, from the second year of the university degree curriculum. This document discusses a problem related to quadrilaterals. The results show that the future mathematics educators represented the problem in GeoGebra using their previous mathematical knowledge, examined the properties and attributes of the objects involved, made conjectures, and verified them based on visual and empirical arguments. As part of a final demonstration, they relied on GeoGebra to generate ideas and thus build a deductive argument to ensure their veracity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16863
10.26571/reamec.v11i1.16863
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16863
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16863
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16863/13194
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 William Enrique Poveda
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 William Enrique Poveda
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23114
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23114
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23114
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814731927552