SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pedegone, Marília
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Moraes, Tatiana Schneider Vieira de, Lima, Elieuza Aparecida de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14625
Resumo: Scientific reasoning is defined in the literature as a set of essential skills for the development of children and inherent to the investigation process. The present study aimed to characterize the studies that prioritized the formation of scientific reasoning in young children in Early Childhood Education. Therefore, bibliographic research was carried out in the ERIC database with specific descriptors and time frame. The final group of studies included in this investigation was organized into four thematic axes of analysis contemplating: Intervention proposals with children, teacher training, the family role and theoretical studies. After the screening process and allocating the studies in the specific axes, 12 eligible studies for this study were selected with a focus on intervention proposals with children. Data analysis revealed some general aspects of the studies, such as the research objectives, the participants involved and the types of methodology that were used.
id UFMT-5_1c7ff574eef21b44173ad99af77ece04
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14625
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASESEL RAZONAMIENTO CIENTÍFICO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UNA INVESTIGACIÓN BIBLIOGRÁFICA EN BASES DE DATOS INTERNACIONALESRACIOCÍNIO CIENTÍFICO NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UMA PESQUISA BIBLIOGRÁFICA EM BASES DE DADOS INTERNACIONAISEarly Childhood EducationScientific ReasoningBibliographic ResearchEducação InfantilRaciocínio CientíficoPesquisa BibliográficaEducación infantilRazonamiento científicoInvestigación bibliográficaScientific reasoning is defined in the literature as a set of essential skills for the development of children and inherent to the investigation process. The present study aimed to characterize the studies that prioritized the formation of scientific reasoning in young children in Early Childhood Education. Therefore, bibliographic research was carried out in the ERIC database with specific descriptors and time frame. The final group of studies included in this investigation was organized into four thematic axes of analysis contemplating: Intervention proposals with children, teacher training, the family role and theoretical studies. After the screening process and allocating the studies in the specific axes, 12 eligible studies for this study were selected with a focus on intervention proposals with children. Data analysis revealed some general aspects of the studies, such as the research objectives, the participants involved and the types of methodology that were used.El razonamiento científico se define en la literatura como un conjunto de habilidades esenciales para el desarrollo de los niños e inherentes al proceso de investigación. El presente estudio tuvo como objetivo caracterizar los trabajos que priorizan la formación del razonamiento científico en niños pequeños en la Educación Infantil. Para ello, se realizó una búsqueda bibliográfica en la base de datos ERIC con descriptores específicos y marco temporal. El conjunto final de trabajos incluidos en esta investigación se organizó en cuatro ejes temáticos de análisis que contemplan: Propuestas de intervención con niños, formación de profesores, papel de la familia y trabajos teóricos. Tras el proceso de cribado y la asignación de los trabajos en los ejes específicos, se seleccionaron 12 trabajos elegibles para este estudio centrado en las propuestas de intervención con niños. El análisis de los datos mostró algunos aspectos generales de los trabajos, como los objetivos de la investigación, los participantes implicados y los tipos de metodología empleados.O raciocínio científico é definido na literatura como um conjunto de habilidades essenciais para o desenvolvimento das crianças e inerentes ao processo de investigação. O presente estudo teve por objetivo caracterizar os trabalhos que priorizaram a formação do raciocínio científico em crianças pequenas da Educação Infantil. Para tanto, foi realizada uma pesquisa bibliográfica na base de dados ERIC, com descritores e recorte temporal específicos. O conjunto final de trabalhos incluídos nesta investigação foi organizado em quatro eixos temáticos de análise, contemplando propostas de intervenção com crianças, formação de professores, papel da família e trabalhos teóricos. Após o processo de triagem e alocação dos trabalhos nos eixos específicos foram selecionados 12 trabalhos elegíveis para o estudo aqui apresentado, com foco nas propostas de intervenção com as crianças. A análise dos dados evidenciou alguns aspectos gerais dos trabalhos, como os objetivos das pesquisas, os participantes envolvidos, os tipos de metodologia empregadas e as conclusões obtidas.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1462510.26571/reamec.v11i1.14625 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23021REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23021REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230212318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14625/12312Copyright (c) 2023 Marília Pedegone, Tatiana Schneider Vieira de Moraes, Elieuza Aparecida de Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPedegone, MaríliaMoraes, Tatiana Schneider Vieira deLima, Elieuza Aparecida de2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14625Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES
EL RAZONAMIENTO CIENTÍFICO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UNA INVESTIGACIÓN BIBLIOGRÁFICA EN BASES DE DATOS INTERNACIONALES
RACIOCÍNIO CIENTÍFICO NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UMA PESQUISA BIBLIOGRÁFICA EM BASES DE DADOS INTERNACIONAIS
title SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES
spellingShingle SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES
Pedegone, Marília
Early Childhood Education
Scientific Reasoning
Bibliographic Research
Educação Infantil
Raciocínio Científico
Pesquisa Bibliográfica
Educación infantil
Razonamiento científico
Investigación bibliográfica
title_short SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES
title_full SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES
title_fullStr SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES
title_full_unstemmed SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES
title_sort SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES
author Pedegone, Marília
author_facet Pedegone, Marília
Moraes, Tatiana Schneider Vieira de
Lima, Elieuza Aparecida de
author_role author
author2 Moraes, Tatiana Schneider Vieira de
Lima, Elieuza Aparecida de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pedegone, Marília
Moraes, Tatiana Schneider Vieira de
Lima, Elieuza Aparecida de
dc.subject.por.fl_str_mv Early Childhood Education
Scientific Reasoning
Bibliographic Research
Educação Infantil
Raciocínio Científico
Pesquisa Bibliográfica
Educación infantil
Razonamiento científico
Investigación bibliográfica
topic Early Childhood Education
Scientific Reasoning
Bibliographic Research
Educação Infantil
Raciocínio Científico
Pesquisa Bibliográfica
Educación infantil
Razonamiento científico
Investigación bibliográfica
description Scientific reasoning is defined in the literature as a set of essential skills for the development of children and inherent to the investigation process. The present study aimed to characterize the studies that prioritized the formation of scientific reasoning in young children in Early Childhood Education. Therefore, bibliographic research was carried out in the ERIC database with specific descriptors and time frame. The final group of studies included in this investigation was organized into four thematic axes of analysis contemplating: Intervention proposals with children, teacher training, the family role and theoretical studies. After the screening process and allocating the studies in the specific axes, 12 eligible studies for this study were selected with a focus on intervention proposals with children. Data analysis revealed some general aspects of the studies, such as the research objectives, the participants involved and the types of methodology that were used.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14625
10.26571/reamec.v11i1.14625
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14625
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.14625
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14625/12312
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Marília Pedegone, Tatiana Schneider Vieira de Moraes, Elieuza Aparecida de Lima
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Marília Pedegone, Tatiana Schneider Vieira de Moraes, Elieuza Aparecida de Lima
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23021
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23021
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23021
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814050353152