SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14625 |
Resumo: | Scientific reasoning is defined in the literature as a set of essential skills for the development of children and inherent to the investigation process. The present study aimed to characterize the studies that prioritized the formation of scientific reasoning in young children in Early Childhood Education. Therefore, bibliographic research was carried out in the ERIC database with specific descriptors and time frame. The final group of studies included in this investigation was organized into four thematic axes of analysis contemplating: Intervention proposals with children, teacher training, the family role and theoretical studies. After the screening process and allocating the studies in the specific axes, 12 eligible studies for this study were selected with a focus on intervention proposals with children. Data analysis revealed some general aspects of the studies, such as the research objectives, the participants involved and the types of methodology that were used. |
id |
UFMT-5_1c7ff574eef21b44173ad99af77ece04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14625 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASESEL RAZONAMIENTO CIENTÍFICO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UNA INVESTIGACIÓN BIBLIOGRÁFICA EN BASES DE DATOS INTERNACIONALESRACIOCÍNIO CIENTÍFICO NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UMA PESQUISA BIBLIOGRÁFICA EM BASES DE DADOS INTERNACIONAISEarly Childhood EducationScientific ReasoningBibliographic ResearchEducação InfantilRaciocínio CientíficoPesquisa BibliográficaEducación infantilRazonamiento científicoInvestigación bibliográficaScientific reasoning is defined in the literature as a set of essential skills for the development of children and inherent to the investigation process. The present study aimed to characterize the studies that prioritized the formation of scientific reasoning in young children in Early Childhood Education. Therefore, bibliographic research was carried out in the ERIC database with specific descriptors and time frame. The final group of studies included in this investigation was organized into four thematic axes of analysis contemplating: Intervention proposals with children, teacher training, the family role and theoretical studies. After the screening process and allocating the studies in the specific axes, 12 eligible studies for this study were selected with a focus on intervention proposals with children. Data analysis revealed some general aspects of the studies, such as the research objectives, the participants involved and the types of methodology that were used.El razonamiento científico se define en la literatura como un conjunto de habilidades esenciales para el desarrollo de los niños e inherentes al proceso de investigación. El presente estudio tuvo como objetivo caracterizar los trabajos que priorizan la formación del razonamiento científico en niños pequeños en la Educación Infantil. Para ello, se realizó una búsqueda bibliográfica en la base de datos ERIC con descriptores específicos y marco temporal. El conjunto final de trabajos incluidos en esta investigación se organizó en cuatro ejes temáticos de análisis que contemplan: Propuestas de intervención con niños, formación de profesores, papel de la familia y trabajos teóricos. Tras el proceso de cribado y la asignación de los trabajos en los ejes específicos, se seleccionaron 12 trabajos elegibles para este estudio centrado en las propuestas de intervención con niños. El análisis de los datos mostró algunos aspectos generales de los trabajos, como los objetivos de la investigación, los participantes implicados y los tipos de metodología empleados.O raciocínio científico é definido na literatura como um conjunto de habilidades essenciais para o desenvolvimento das crianças e inerentes ao processo de investigação. O presente estudo teve por objetivo caracterizar os trabalhos que priorizaram a formação do raciocínio científico em crianças pequenas da Educação Infantil. Para tanto, foi realizada uma pesquisa bibliográfica na base de dados ERIC, com descritores e recorte temporal específicos. O conjunto final de trabalhos incluídos nesta investigação foi organizado em quatro eixos temáticos de análise, contemplando propostas de intervenção com crianças, formação de professores, papel da família e trabalhos teóricos. Após o processo de triagem e alocação dos trabalhos nos eixos específicos foram selecionados 12 trabalhos elegíveis para o estudo aqui apresentado, com foco nas propostas de intervenção com as crianças. A análise dos dados evidenciou alguns aspectos gerais dos trabalhos, como os objetivos das pesquisas, os participantes envolvidos, os tipos de metodologia empregadas e as conclusões obtidas.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1462510.26571/reamec.v11i1.14625 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23021REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23021REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230212318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14625/12312Copyright (c) 2023 Marília Pedegone, Tatiana Schneider Vieira de Moraes, Elieuza Aparecida de Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPedegone, MaríliaMoraes, Tatiana Schneider Vieira deLima, Elieuza Aparecida de2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14625Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES EL RAZONAMIENTO CIENTÍFICO EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: UNA INVESTIGACIÓN BIBLIOGRÁFICA EN BASES DE DATOS INTERNACIONALES RACIOCÍNIO CIENTÍFICO NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UMA PESQUISA BIBLIOGRÁFICA EM BASES DE DADOS INTERNACIONAIS |
title |
SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES |
spellingShingle |
SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES Pedegone, Marília Early Childhood Education Scientific Reasoning Bibliographic Research Educação Infantil Raciocínio Científico Pesquisa Bibliográfica Educación infantil Razonamiento científico Investigación bibliográfica |
title_short |
SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES |
title_full |
SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES |
title_fullStr |
SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES |
title_full_unstemmed |
SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES |
title_sort |
SCIENTIFIC REASONING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BIBLIOGRAPHIC RESEARCH IN INTERNATIONAL DATABASES |
author |
Pedegone, Marília |
author_facet |
Pedegone, Marília Moraes, Tatiana Schneider Vieira de Lima, Elieuza Aparecida de |
author_role |
author |
author2 |
Moraes, Tatiana Schneider Vieira de Lima, Elieuza Aparecida de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pedegone, Marília Moraes, Tatiana Schneider Vieira de Lima, Elieuza Aparecida de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early Childhood Education Scientific Reasoning Bibliographic Research Educação Infantil Raciocínio Científico Pesquisa Bibliográfica Educación infantil Razonamiento científico Investigación bibliográfica |
topic |
Early Childhood Education Scientific Reasoning Bibliographic Research Educação Infantil Raciocínio Científico Pesquisa Bibliográfica Educación infantil Razonamiento científico Investigación bibliográfica |
description |
Scientific reasoning is defined in the literature as a set of essential skills for the development of children and inherent to the investigation process. The present study aimed to characterize the studies that prioritized the formation of scientific reasoning in young children in Early Childhood Education. Therefore, bibliographic research was carried out in the ERIC database with specific descriptors and time frame. The final group of studies included in this investigation was organized into four thematic axes of analysis contemplating: Intervention proposals with children, teacher training, the family role and theoretical studies. After the screening process and allocating the studies in the specific axes, 12 eligible studies for this study were selected with a focus on intervention proposals with children. Data analysis revealed some general aspects of the studies, such as the research objectives, the participants involved and the types of methodology that were used. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14625 10.26571/reamec.v11i1.14625 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14625 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.14625 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14625/12312 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marília Pedegone, Tatiana Schneider Vieira de Moraes, Elieuza Aparecida de Lima https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marília Pedegone, Tatiana Schneider Vieira de Moraes, Elieuza Aparecida de Lima https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23021 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23021 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23021 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814050353152 |