SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Luanna Priscila da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14212
Resumo: Problem solving plays a central role in the teaching and learning of mathematics. Research in Mathematics Education highlights that in the early years of elementary school this approach can contribute to the development of logical reasoning in childhood. Therefore, the present study is characterized as a State of the Question and aims to analyze theses and dissertations that address mathematical problem solving in the early years of elementary school in educational experiences. For the data survey, we used the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In the analysis, we employed the following categories: temporal recurrence, teaching level, thematic units, perspectives on using problem solving in the classroom. Our results highlight that in the research analyzed, there is a plurality of perspectives on the pedagogical work with problem solving, which enables diverse paths to put into action in the educational field.
id UFMT-5_666b19dc519fa9654caae97bf79861eb
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14212
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUERESOLVER PROBLEMAS MATEMÁTICOS EN LOS PRIMEROS AÑOS DE LA EDUCACIÓN BÁSICA: UN ESTADO DE LA CUESTIÓNRESOLUÇÃO DE PROBLEMAS MATEMÁTICOS NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UM ESTADO DA QUESTÃOResolución de problemas. Primeros años de la escuela primaria. Estado de la Cuestión.Resolução de problemas Anos iniciais do ensino fundamental. Estado da Questão. Problem solving. Early years of elementary school. State of the Question.Problem solving plays a central role in the teaching and learning of mathematics. Research in Mathematics Education highlights that in the early years of elementary school this approach can contribute to the development of logical reasoning in childhood. Therefore, the present study is characterized as a State of the Question and aims to analyze theses and dissertations that address mathematical problem solving in the early years of elementary school in educational experiences. For the data survey, we used the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In the analysis, we employed the following categories: temporal recurrence, teaching level, thematic units, perspectives on using problem solving in the classroom. Our results highlight that in the research analyzed, there is a plurality of perspectives on the pedagogical work with problem solving, which enables diverse paths to put into action in the educational field.La resolución de problemas desempeña un papel fundamental en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. La investigación en Educación Matemática destaca que en los primeros años de la escuela primaria este enfoque puede contribuir al desarrollo del razonamiento lógico en la infancia. Por lo tanto, este estudio se caracteriza por ser un Estado de la Cuestión y tiene como objetivo analizar las tesis y disertaciones que abordan la resolución de problemas matemáticos en los primeros años de la educación primaria en las experiencias educativas.  Para el relevamiento de datos, se utilizó la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de Brasil. En el análisis, empleamos las siguientes categorías: recurrencia temporal, nivel de enseñanza, unidades temáticas, perspectivas sobre el uso de la resolución de problemas en el aula. Nuestros resultados ponen de manifiesto que en las investigaciones analizadas existe una pluralidad de perspectivas sobre el trabajo pedagógico con la resolución de problemas, Esto permite diferentes formas de ponerlo en práctica en el ámbito educativo.A resolução de problemas tem um importante papel no ensino e aprendizagem da matemática, sobretudo, pelo seu potencial em contribuir com o desenvolvimento do raciocínio lógico desde a infância. Dada essa relevância, o presente estudo tem como objetivo analisar dissertações e teses que empreenderam experiências educativas utilizando a resolução de problemas matemáticos nos anos iniciais do ensino fundamental. Se tratando de uma pesquisa Estado da Questão, esse estudo utilizou o repositório Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações e, após obtenção dos dados, empreendeu as análises considerando as seguintes categorias: recorrência temporal, nível de ensino, unidades temáticas, perspectivas de uso da resolução de problemas em sala de aula. Verificamos uma pluralidade de perspectivas no trabalho pedagógico com a resolução de problemas e com diferentes conteúdos, o que possibilitou caminhos diversos para colocá-la em ação no âmbito educacional. Assim, é de suma importância que mais experiências educativas com a Resolução de Problemas sejam realizadas, de modo a promover espaços de discussão e produção de conhecimento coletivo, o fomento à argumentação, a posicionamentos críticos e a aprendizagem.  Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1421210.26571/reamec.v10i3.14212 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22065REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22065REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e220652318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14212/11588Copyright (c) 2022 Luanna Priscila da Silva Gomes Gomes, Paulo Gonçalo Farias Gonçalveshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Luanna Priscila da SilvaGonçalves, Paulo Gonçalo Farias 2022-12-31T18:19:03Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14212Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-12-31T18:19:03Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE
RESOLVER PROBLEMAS MATEMÁTICOS EN LOS PRIMEROS AÑOS DE LA EDUCACIÓN BÁSICA: UN ESTADO DE LA CUESTIÓN
RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS MATEMÁTICOS NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UM ESTADO DA QUESTÃO
title SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE
spellingShingle SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE
Gomes, Luanna Priscila da Silva
Resolución de problemas.
Primeros años de la escuela primaria.
Estado de la Cuestión.
Resolução de problemas
Anos iniciais do ensino fundamental.
Estado da Questão.
Problem solving.
Early years of elementary school.
State of the Question.
title_short SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE
title_full SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE
title_fullStr SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE
title_full_unstemmed SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE
title_sort SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE
author Gomes, Luanna Priscila da Silva
author_facet Gomes, Luanna Priscila da Silva
Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias
author_role author
author2 Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Luanna Priscila da Silva
Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias
dc.subject.por.fl_str_mv Resolución de problemas.
Primeros años de la escuela primaria.
Estado de la Cuestión.
Resolução de problemas
Anos iniciais do ensino fundamental.
Estado da Questão.
Problem solving.
Early years of elementary school.
State of the Question.
topic Resolución de problemas.
Primeros años de la escuela primaria.
Estado de la Cuestión.
Resolução de problemas
Anos iniciais do ensino fundamental.
Estado da Questão.
Problem solving.
Early years of elementary school.
State of the Question.
description Problem solving plays a central role in the teaching and learning of mathematics. Research in Mathematics Education highlights that in the early years of elementary school this approach can contribute to the development of logical reasoning in childhood. Therefore, the present study is characterized as a State of the Question and aims to analyze theses and dissertations that address mathematical problem solving in the early years of elementary school in educational experiences. For the data survey, we used the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In the analysis, we employed the following categories: temporal recurrence, teaching level, thematic units, perspectives on using problem solving in the classroom. Our results highlight that in the research analyzed, there is a plurality of perspectives on the pedagogical work with problem solving, which enables diverse paths to put into action in the educational field.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14212
10.26571/reamec.v10i3.14212
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14212
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v10i3.14212
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14212/11588
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Luanna Priscila da Silva Gomes Gomes, Paulo Gonçalo Farias Gonçalves
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Luanna Priscila da Silva Gomes Gomes, Paulo Gonçalo Farias Gonçalves
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22065
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22065
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22065
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174817227538432