SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14212 |
Resumo: | Problem solving plays a central role in the teaching and learning of mathematics. Research in Mathematics Education highlights that in the early years of elementary school this approach can contribute to the development of logical reasoning in childhood. Therefore, the present study is characterized as a State of the Question and aims to analyze theses and dissertations that address mathematical problem solving in the early years of elementary school in educational experiences. For the data survey, we used the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In the analysis, we employed the following categories: temporal recurrence, teaching level, thematic units, perspectives on using problem solving in the classroom. Our results highlight that in the research analyzed, there is a plurality of perspectives on the pedagogical work with problem solving, which enables diverse paths to put into action in the educational field. |
id |
UFMT-5_666b19dc519fa9654caae97bf79861eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14212 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUERESOLVER PROBLEMAS MATEMÁTICOS EN LOS PRIMEROS AÑOS DE LA EDUCACIÓN BÁSICA: UN ESTADO DE LA CUESTIÓNRESOLUÇÃO DE PROBLEMAS MATEMÁTICOS NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UM ESTADO DA QUESTÃOResolución de problemas. Primeros años de la escuela primaria. Estado de la Cuestión.Resolução de problemas Anos iniciais do ensino fundamental. Estado da Questão. Problem solving. Early years of elementary school. State of the Question.Problem solving plays a central role in the teaching and learning of mathematics. Research in Mathematics Education highlights that in the early years of elementary school this approach can contribute to the development of logical reasoning in childhood. Therefore, the present study is characterized as a State of the Question and aims to analyze theses and dissertations that address mathematical problem solving in the early years of elementary school in educational experiences. For the data survey, we used the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In the analysis, we employed the following categories: temporal recurrence, teaching level, thematic units, perspectives on using problem solving in the classroom. Our results highlight that in the research analyzed, there is a plurality of perspectives on the pedagogical work with problem solving, which enables diverse paths to put into action in the educational field.La resolución de problemas desempeña un papel fundamental en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. La investigación en Educación Matemática destaca que en los primeros años de la escuela primaria este enfoque puede contribuir al desarrollo del razonamiento lógico en la infancia. Por lo tanto, este estudio se caracteriza por ser un Estado de la Cuestión y tiene como objetivo analizar las tesis y disertaciones que abordan la resolución de problemas matemáticos en los primeros años de la educación primaria en las experiencias educativas. Para el relevamiento de datos, se utilizó la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de Brasil. En el análisis, empleamos las siguientes categorías: recurrencia temporal, nivel de enseñanza, unidades temáticas, perspectivas sobre el uso de la resolución de problemas en el aula. Nuestros resultados ponen de manifiesto que en las investigaciones analizadas existe una pluralidad de perspectivas sobre el trabajo pedagógico con la resolución de problemas, Esto permite diferentes formas de ponerlo en práctica en el ámbito educativo.A resolução de problemas tem um importante papel no ensino e aprendizagem da matemática, sobretudo, pelo seu potencial em contribuir com o desenvolvimento do raciocínio lógico desde a infância. Dada essa relevância, o presente estudo tem como objetivo analisar dissertações e teses que empreenderam experiências educativas utilizando a resolução de problemas matemáticos nos anos iniciais do ensino fundamental. Se tratando de uma pesquisa Estado da Questão, esse estudo utilizou o repositório Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações e, após obtenção dos dados, empreendeu as análises considerando as seguintes categorias: recorrência temporal, nível de ensino, unidades temáticas, perspectivas de uso da resolução de problemas em sala de aula. Verificamos uma pluralidade de perspectivas no trabalho pedagógico com a resolução de problemas e com diferentes conteúdos, o que possibilitou caminhos diversos para colocá-la em ação no âmbito educacional. Assim, é de suma importância que mais experiências educativas com a Resolução de Problemas sejam realizadas, de modo a promover espaços de discussão e produção de conhecimento coletivo, o fomento à argumentação, a posicionamentos críticos e a aprendizagem. Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1421210.26571/reamec.v10i3.14212 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22065REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22065REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e220652318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14212/11588Copyright (c) 2022 Luanna Priscila da Silva Gomes Gomes, Paulo Gonçalo Farias Gonçalveshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Luanna Priscila da SilvaGonçalves, Paulo Gonçalo Farias 2022-12-31T18:19:03Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14212Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-12-31T18:19:03Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE RESOLVER PROBLEMAS MATEMÁTICOS EN LOS PRIMEROS AÑOS DE LA EDUCACIÓN BÁSICA: UN ESTADO DE LA CUESTIÓN RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS MATEMÁTICOS NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UM ESTADO DA QUESTÃO |
title |
SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE |
spellingShingle |
SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE Gomes, Luanna Priscila da Silva Resolución de problemas. Primeros años de la escuela primaria. Estado de la Cuestión. Resolução de problemas Anos iniciais do ensino fundamental. Estado da Questão. Problem solving. Early years of elementary school. State of the Question. |
title_short |
SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE |
title_full |
SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE |
title_fullStr |
SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE |
title_full_unstemmed |
SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE |
title_sort |
SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: A STATE OF THE ISSUE |
author |
Gomes, Luanna Priscila da Silva |
author_facet |
Gomes, Luanna Priscila da Silva Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Luanna Priscila da Silva Gonçalves, Paulo Gonçalo Farias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolución de problemas. Primeros años de la escuela primaria. Estado de la Cuestión. Resolução de problemas Anos iniciais do ensino fundamental. Estado da Questão. Problem solving. Early years of elementary school. State of the Question. |
topic |
Resolución de problemas. Primeros años de la escuela primaria. Estado de la Cuestión. Resolução de problemas Anos iniciais do ensino fundamental. Estado da Questão. Problem solving. Early years of elementary school. State of the Question. |
description |
Problem solving plays a central role in the teaching and learning of mathematics. Research in Mathematics Education highlights that in the early years of elementary school this approach can contribute to the development of logical reasoning in childhood. Therefore, the present study is characterized as a State of the Question and aims to analyze theses and dissertations that address mathematical problem solving in the early years of elementary school in educational experiences. For the data survey, we used the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. In the analysis, we employed the following categories: temporal recurrence, teaching level, thematic units, perspectives on using problem solving in the classroom. Our results highlight that in the research analyzed, there is a plurality of perspectives on the pedagogical work with problem solving, which enables diverse paths to put into action in the educational field. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14212 10.26571/reamec.v10i3.14212 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14212 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v10i3.14212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14212/11588 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Luanna Priscila da Silva Gomes Gomes, Paulo Gonçalo Farias Gonçalves https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Luanna Priscila da Silva Gomes Gomes, Paulo Gonçalo Farias Gonçalves https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22065 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22065 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22065 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174817227538432 |