Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tangram (Dourados) |
DOI: | 10.30612/tangram.v6i4.17359 |
Texto Completo: | https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/17359 |
Resumo: | This article aims to verify how Problem Solving is being applied in the Early Years of Elementary school by Brazilian researchers. For this, a mapping of the academic productions published in the journals was performed: Mathematics Education in magazine, Mathematics Education Research, Journal of Science and Mathematics Teaching and Journal of Mathematics Education, between 2010 and 2020, was carried out. From the elaboration of the systematic review protocol, nine articles were found, which were organized into categories of analysis. It was possible to conclude that the opportunity to provide formative processes to teachers in the elementary school that contemplate the theoretical deepening of the potentialities and the use of problem solving as a strategy for the teaching of Mathematics enhances the process of teaching and learning mathematics. |
id |
UFGD-9_734f516a0b1b5d7070b497ffb02b7769 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17359 |
network_acronym_str |
UFGD-9 |
network_name_str |
Tangram (Dourados) |
spelling |
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação MatemáticaResolución de problemas en los primeros años de la escuela primaria: un estudio de algunas revistas que contemplan la educación matemáticaProblem Solving in the Early Years at Elementary School: a study from some journals that contemplate Mathematics EducationResolução de ProblemasAnos iniciaisEnsino de MatemáticaResolución de problemasPrimeros añosEnseñanza de las matemáticasProblem SolvingEarly yearsMathematics teachingThis article aims to verify how Problem Solving is being applied in the Early Years of Elementary school by Brazilian researchers. For this, a mapping of the academic productions published in the journals was performed: Mathematics Education in magazine, Mathematics Education Research, Journal of Science and Mathematics Teaching and Journal of Mathematics Education, between 2010 and 2020, was carried out. From the elaboration of the systematic review protocol, nine articles were found, which were organized into categories of analysis. It was possible to conclude that the opportunity to provide formative processes to teachers in the elementary school that contemplate the theoretical deepening of the potentialities and the use of problem solving as a strategy for the teaching of Mathematics enhances the process of teaching and learning mathematics. Este artículo tiene como objetivo verificar cómo la Resolución de Problemas está siendo abordada en los Primeros Años de la Escuela Primaria por investigadores brasileños. Para ello, se realizó un mapeo de las producciones académicas publicadas en las revistas: Mathematics Education in Review, Mathematics Education Research, Journal of Science and Mathematics Teaching y Journal of Mathematics Education, entre 2010 y 2020. A partir de la elaboración del protocolo de revisión sistemática, se encontraron nueve artículos, que fueron organizados en categorías de análisis. Fue posible concluir que proporcionar procesos formativos a los profesores de los primeros años que contemplan la profundización teórica sobre las potencialidades y el uso de la resolución de problemas como estrategia para la enseñanza de las Matemáticas mejora el proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas.Este artigo tem como objetivo verificar como a Resolução de Problemas está sendo abordada nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental pelos pesquisadores brasileiros. Para isso, realizou-se um mapeamento das produções acadêmicas publicadas nos periódicos: Educação Matemática em Revista, Educação Matemática Pesquisa, Revista de Ensino de Ciências e Matemática e Revista de Educação Matemática, entre 2010 e 2020. A partir da elaboração do protocolo de revisão sistemática, encontraram-se nove artigos, que foram organizados em categorias de análise. Foi possível concluir que oportunizar processos formativos aos professores dos anos iniciais que contemplem o aprofundamento teórico sobre as potencialidades e o uso da resolução de problemas como estratégia para o ensino de Matemática potencializa o processo de ensino e aprendizagem de Matemática.Federal University of Grande Dourados (UFGD)2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/1735910.30612/tangram.v6i4.17359TANGRAM - Revista de Educação Matemática; v. 6 n. 4 (2023); 46-672595-0967reponame:Tangram (Dourados)instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDporhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/17359/9890https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, MarianeProença, Marcelo Carlos de2024-02-16T12:29:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17359Revistahttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangramPUBhttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/oaiedvonetealencar@ufgd.edu.br || editora.suporte@ufgd.edu.br2595-09672595-0967opendoar:2024-02-16T12:29:46Tangram (Dourados) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática Resolución de problemas en los primeros años de la escuela primaria: un estudio de algunas revistas que contemplan la educación matemática Problem Solving in the Early Years at Elementary School: a study from some journals that contemplate Mathematics Education |
title |
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática |
spellingShingle |
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática Monteiro, Mariane Resolução de Problemas Anos iniciais Ensino de Matemática Resolución de problemas Primeros años Enseñanza de las matemáticas Problem Solving Early years Mathematics teaching Monteiro, Mariane Resolução de Problemas Anos iniciais Ensino de Matemática Resolución de problemas Primeros años Enseñanza de las matemáticas Problem Solving Early years Mathematics teaching |
title_short |
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática |
title_full |
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática |
title_fullStr |
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática |
title_full_unstemmed |
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática |
title_sort |
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática |
author |
Monteiro, Mariane |
author_facet |
Monteiro, Mariane Monteiro, Mariane Proença, Marcelo Carlos de Proença, Marcelo Carlos de |
author_role |
author |
author2 |
Proença, Marcelo Carlos de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Mariane Proença, Marcelo Carlos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de Problemas Anos iniciais Ensino de Matemática Resolución de problemas Primeros años Enseñanza de las matemáticas Problem Solving Early years Mathematics teaching |
topic |
Resolução de Problemas Anos iniciais Ensino de Matemática Resolución de problemas Primeros años Enseñanza de las matemáticas Problem Solving Early years Mathematics teaching |
description |
This article aims to verify how Problem Solving is being applied in the Early Years of Elementary school by Brazilian researchers. For this, a mapping of the academic productions published in the journals was performed: Mathematics Education in magazine, Mathematics Education Research, Journal of Science and Mathematics Teaching and Journal of Mathematics Education, between 2010 and 2020, was carried out. From the elaboration of the systematic review protocol, nine articles were found, which were organized into categories of analysis. It was possible to conclude that the opportunity to provide formative processes to teachers in the elementary school that contemplate the theoretical deepening of the potentialities and the use of problem solving as a strategy for the teaching of Mathematics enhances the process of teaching and learning mathematics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/17359 10.30612/tangram.v6i4.17359 |
url |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/17359 |
identifier_str_mv |
10.30612/tangram.v6i4.17359 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/17359/9890 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Federal University of Grande Dourados (UFGD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Federal University of Grande Dourados (UFGD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
TANGRAM - Revista de Educação Matemática; v. 6 n. 4 (2023); 46-67 2595-0967 reponame:Tangram (Dourados) instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) instacron:UFGD |
instname_str |
Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) |
instacron_str |
UFGD |
institution |
UFGD |
reponame_str |
Tangram (Dourados) |
collection |
Tangram (Dourados) |
repository.name.fl_str_mv |
Tangram (Dourados) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) |
repository.mail.fl_str_mv |
edvonetealencar@ufgd.edu.br || editora.suporte@ufgd.edu.br |
_version_ |
1822179531790745601 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.30612/tangram.v6i4.17359 |