Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Mariane
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Proença, Marcelo Carlos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tangram (Dourados)
DOI: 10.30612/tangram.v6i4.17359
Texto Completo: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/17359
Resumo: This article aims to verify how Problem Solving is being applied in the Early Years of Elementary school by Brazilian researchers. For this, a mapping of the academic productions published in the journals was performed: Mathematics Education in magazine, Mathematics Education Research, Journal of Science and Mathematics Teaching and Journal of Mathematics Education, between 2010 and 2020, was carried out. From the elaboration of the systematic review protocol, nine articles were found, which were organized into categories of analysis. It was possible to conclude that the opportunity to provide formative processes to teachers in the elementary school that contemplate the theoretical deepening of the potentialities and the use of problem solving as a strategy for the teaching of Mathematics enhances the process of teaching and learning mathematics.  
id UFGD-9_734f516a0b1b5d7070b497ffb02b7769
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17359
network_acronym_str UFGD-9
network_name_str Tangram (Dourados)
spelling Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação MatemáticaResolución de problemas en los primeros años de la escuela primaria: un estudio de algunas revistas que contemplan la educación matemáticaProblem Solving in the Early Years at Elementary School: a study from some journals that contemplate Mathematics EducationResolução de ProblemasAnos iniciaisEnsino de MatemáticaResolución de problemasPrimeros añosEnseñanza de las matemáticasProblem SolvingEarly yearsMathematics teachingThis article aims to verify how Problem Solving is being applied in the Early Years of Elementary school by Brazilian researchers. For this, a mapping of the academic productions published in the journals was performed: Mathematics Education in magazine, Mathematics Education Research, Journal of Science and Mathematics Teaching and Journal of Mathematics Education, between 2010 and 2020, was carried out. From the elaboration of the systematic review protocol, nine articles were found, which were organized into categories of analysis. It was possible to conclude that the opportunity to provide formative processes to teachers in the elementary school that contemplate the theoretical deepening of the potentialities and the use of problem solving as a strategy for the teaching of Mathematics enhances the process of teaching and learning mathematics.  Este artículo tiene como objetivo verificar cómo la Resolución de Problemas está siendo abordada en los Primeros Años de la Escuela Primaria por investigadores brasileños. Para ello, se realizó un mapeo de las producciones académicas publicadas en las revistas: Mathematics Education in Review, Mathematics Education Research, Journal of Science and Mathematics Teaching y Journal of Mathematics Education, entre 2010 y 2020. A partir de la elaboración del protocolo de revisión sistemática, se encontraron nueve artículos, que fueron organizados en categorías de análisis. Fue posible concluir que proporcionar procesos formativos a los profesores de los primeros años que contemplan la profundización teórica sobre las potencialidades y el uso de la resolución de problemas como estrategia para la enseñanza de las Matemáticas mejora el proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas.Este artigo tem como objetivo verificar como a Resolução de Problemas está sendo abordada nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental pelos pesquisadores brasileiros. Para isso, realizou-se um mapeamento das produções acadêmicas publicadas nos periódicos: Educação Matemática em Revista, Educação Matemática Pesquisa, Revista de Ensino de Ciências e Matemática e Revista de Educação Matemática, entre 2010 e 2020. A partir da elaboração do protocolo de revisão sistemática, encontraram-se nove artigos, que foram organizados em categorias de análise. Foi possível concluir que oportunizar processos formativos aos professores dos anos iniciais que contemplem o aprofundamento teórico sobre as potencialidades e o uso da resolução de problemas como estratégia para o ensino de Matemática potencializa o processo de ensino e aprendizagem de Matemática.Federal University of Grande Dourados (UFGD)2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/1735910.30612/tangram.v6i4.17359TANGRAM - Revista de Educação Matemática; v. 6 n. 4 (2023); 46-672595-0967reponame:Tangram (Dourados)instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)instacron:UFGDporhttps://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/17359/9890https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, MarianeProença, Marcelo Carlos de2024-02-16T12:29:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17359Revistahttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangramPUBhttp://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/oaiedvonetealencar@ufgd.edu.br || editora.suporte@ufgd.edu.br2595-09672595-0967opendoar:2024-02-16T12:29:46Tangram (Dourados) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)false
dc.title.none.fl_str_mv Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
Resolución de problemas en los primeros años de la escuela primaria: un estudio de algunas revistas que contemplan la educación matemática
Problem Solving in the Early Years at Elementary School: a study from some journals that contemplate Mathematics Education
title Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
spellingShingle Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
Monteiro, Mariane
Resolução de Problemas
Anos iniciais
Ensino de Matemática
Resolución de problemas
Primeros años
Enseñanza de las matemáticas
Problem Solving
Early years
Mathematics teaching
Monteiro, Mariane
Resolução de Problemas
Anos iniciais
Ensino de Matemática
Resolución de problemas
Primeros años
Enseñanza de las matemáticas
Problem Solving
Early years
Mathematics teaching
title_short Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
title_full Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
title_fullStr Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
title_full_unstemmed Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
title_sort Resolução de problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo a partir de algumas revistas que contemplam a Educação Matemática
author Monteiro, Mariane
author_facet Monteiro, Mariane
Monteiro, Mariane
Proença, Marcelo Carlos de
Proença, Marcelo Carlos de
author_role author
author2 Proença, Marcelo Carlos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Mariane
Proença, Marcelo Carlos de
dc.subject.por.fl_str_mv Resolução de Problemas
Anos iniciais
Ensino de Matemática
Resolución de problemas
Primeros años
Enseñanza de las matemáticas
Problem Solving
Early years
Mathematics teaching
topic Resolução de Problemas
Anos iniciais
Ensino de Matemática
Resolución de problemas
Primeros años
Enseñanza de las matemáticas
Problem Solving
Early years
Mathematics teaching
description This article aims to verify how Problem Solving is being applied in the Early Years of Elementary school by Brazilian researchers. For this, a mapping of the academic productions published in the journals was performed: Mathematics Education in magazine, Mathematics Education Research, Journal of Science and Mathematics Teaching and Journal of Mathematics Education, between 2010 and 2020, was carried out. From the elaboration of the systematic review protocol, nine articles were found, which were organized into categories of analysis. It was possible to conclude that the opportunity to provide formative processes to teachers in the elementary school that contemplate the theoretical deepening of the potentialities and the use of problem solving as a strategy for the teaching of Mathematics enhances the process of teaching and learning mathematics.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/17359
10.30612/tangram.v6i4.17359
url https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/17359
identifier_str_mv 10.30612/tangram.v6i4.17359
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/17359/9890
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Federal University of Grande Dourados (UFGD)
publisher.none.fl_str_mv Federal University of Grande Dourados (UFGD)
dc.source.none.fl_str_mv TANGRAM - Revista de Educação Matemática; v. 6 n. 4 (2023); 46-67
2595-0967
reponame:Tangram (Dourados)
instname:Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
instacron:UFGD
instname_str Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
instacron_str UFGD
institution UFGD
reponame_str Tangram (Dourados)
collection Tangram (Dourados)
repository.name.fl_str_mv Tangram (Dourados) - Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
repository.mail.fl_str_mv edvonetealencar@ufgd.edu.br || editora.suporte@ufgd.edu.br
_version_ 1822179531790745601
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.30612/tangram.v6i4.17359