THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16355 |
Resumo: | Sensations allow us to form ideas, understand behaviors, and understand the world. In this sense, the five senses (hearing, touch, taste, smell, and sight) serve as a gateway to knowledge, and when these are stimulated, the learning process can be facilitated, and there is openness to the use of new resources for teaching. In this way, the objective of this writing is to carry out a systematic literature review of articles that address the use of the five senses in science teaching that generate meaningful learning and that explain the contributions to Science teaching. It is exploratory research, of a basic nature and with qualitative data analysis. The results suggest that it is incre0asingly necessary to develop research on the importance of the five senses for science teaching. This research is important because it opens new possibilities to facilitate the teaching of science, as it suggests new methods for teaching it. |
id |
UFMT-5_7fd09f57070ce95d8dff0d1525108daa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16355 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNINGLOS CINCO SENTIDOS EN LA ENSEÑANZA DE CIENCIAS A LA LUZ DEL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVOOS CINCO SENTIDOS NO ENSINO DE CIÊNCIAS À LUZ DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVAAprendizagem SignificativaCinco sentidosEnsino de CiênciasAprendizaje significativoCinco sentidosEnseñanza de las cienciasMeaningful LearningFive sensesScience teachingSensations allow us to form ideas, understand behaviors, and understand the world. In this sense, the five senses (hearing, touch, taste, smell, and sight) serve as a gateway to knowledge, and when these are stimulated, the learning process can be facilitated, and there is openness to the use of new resources for teaching. In this way, the objective of this writing is to carry out a systematic literature review of articles that address the use of the five senses in science teaching that generate meaningful learning and that explain the contributions to Science teaching. It is exploratory research, of a basic nature and with qualitative data analysis. The results suggest that it is incre0asingly necessary to develop research on the importance of the five senses for science teaching. This research is important because it opens new possibilities to facilitate the teaching of science, as it suggests new methods for teaching it.Las sensaciones nos permiten formar ideas, comprender comportamientos y comprender el mundo. En este sentido, los cinco sentidos (oído, tacto, gusto, olfato y vista) sirven como puerta de entrada al conocimiento y cuando estos son estimulados se puede facilitar el proceso de aprendizaje y hay apertura al uso de nuevos recursos para la enseñanza. De esta manera, el objetivo de este escrito es realizar una revisión sistemática de la literatura de los artículos científicos que abordan el uso de los cinco sentidos en la enseñanza de las Ciencias, para que generen aprendizajes significativos y que expliciten los aportes a la enseñanza de las Ciencias. Es una investigación exploratoria, de carácter básico y con análisis de datos cualitativos. Los resultados sugieren que es cada vez más necesario desarrollar investigaciones relacionadas con la importancia de los cinco sentidos para la enseñanza de las ciencias. Esta investigación es importante porque abre nuevas posibilidades para facilitar la enseñanza de las Ciencias, ya que sugiere nuevos métodos para enseñarla.As sensações permitem formar ideia, entender comportamentos e compreender o mundo. Neste sentido, os cinco sentidos (audição, tato, paladar, olfato e visão) servem como porta de entrada para o conhecimento e quando estes são estimulados, o processo de aprendizagem pode ser facilitado e há abertura para utilização de novos recursos para o ensino. Desta maneira, o objetivo deste escrito é realizar uma revisão sistemática de literatura dos artigos que abordam o uso dos cinco sentidos no ensino de ciências, que gerem uma Aprendizagem Significativa e que explicite os contributos para o ensino de ciências. É uma pesquisa exploratória, de natureza básica e com análise qualitativa dos dados. Os resultados sugerem que é preciso cada vez mais desenvolver pesquisas relacionadas à importância dos cinco sentidos para o ensino de ciências. Esta pesquisa é importante por abrir novas possibilidades para facilitar o ensino de ciências, na medida que sugere novos métodos para o seu ensino.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2024-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1635510.26571/reamec.v12.16355 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24014REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24014REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e240142318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16355/13372Copyright (c) 2024 Aiza Bella Teixeira da Silva; Caroline de Goes Sampaio, Victor Emanuel Pessoa Martinshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Aiza Bella Teixeira da Sampaio, Caroline de GoesMartins, Victor Emanuel Pessoa 2024-01-31T14:47:52Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16355Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-31T14:47:52Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING LOS CINCO SENTIDOS EN LA ENSEÑANZA DE CIENCIAS A LA LUZ DEL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO OS CINCO SENTIDOS NO ENSINO DE CIÊNCIAS À LUZ DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA |
title |
THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING |
spellingShingle |
THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING Silva, Aiza Bella Teixeira da Aprendizagem Significativa Cinco sentidos Ensino de Ciências Aprendizaje significativo Cinco sentidos Enseñanza de las ciencias Meaningful Learning Five senses Science teaching |
title_short |
THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING |
title_full |
THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING |
title_fullStr |
THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING |
title_full_unstemmed |
THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING |
title_sort |
THE FIVE SENSES IN SCIENCE TEACHING IN THE LIGHT OF MEANINGFUL LEARNING |
author |
Silva, Aiza Bella Teixeira da |
author_facet |
Silva, Aiza Bella Teixeira da Sampaio, Caroline de Goes Martins, Victor Emanuel Pessoa |
author_role |
author |
author2 |
Sampaio, Caroline de Goes Martins, Victor Emanuel Pessoa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Aiza Bella Teixeira da Sampaio, Caroline de Goes Martins, Victor Emanuel Pessoa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Significativa Cinco sentidos Ensino de Ciências Aprendizaje significativo Cinco sentidos Enseñanza de las ciencias Meaningful Learning Five senses Science teaching |
topic |
Aprendizagem Significativa Cinco sentidos Ensino de Ciências Aprendizaje significativo Cinco sentidos Enseñanza de las ciencias Meaningful Learning Five senses Science teaching |
description |
Sensations allow us to form ideas, understand behaviors, and understand the world. In this sense, the five senses (hearing, touch, taste, smell, and sight) serve as a gateway to knowledge, and when these are stimulated, the learning process can be facilitated, and there is openness to the use of new resources for teaching. In this way, the objective of this writing is to carry out a systematic literature review of articles that address the use of the five senses in science teaching that generate meaningful learning and that explain the contributions to Science teaching. It is exploratory research, of a basic nature and with qualitative data analysis. The results suggest that it is incre0asingly necessary to develop research on the importance of the five senses for science teaching. This research is important because it opens new possibilities to facilitate the teaching of science, as it suggests new methods for teaching it. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16355 10.26571/reamec.v12.16355 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16355 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v12.16355 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16355/13372 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24014 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24014 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24014 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814266359808 |