PROPOSAL FOR MATH EDUCATION PROGRAM OF CALCULATION TRAINING ACTIVITIES, THE RIO DE JANEIRO EDUCATION INSTITUTE OF DECADE 1930.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Martha Raíssa Iane Santana da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299
Resumo: This article investigates the teachers‘ proposal for teaching calculus as adhered to by the Institute of Education of Rio de Janeiro, a renowned institution for training teachers during the 1930s. Teacher training at the Institute of Education executed a proposal that did not entirely divorce theory and practice and sought to bridge the gap between knowledge of the subject and teaching the subject itself. This marked an era of emphasis on the methods for teaching as justified in the scientific literature on education. As this investigated period indicates, the proposal of the institute concerns itself as a work of historical studies affiliated to the History of Education, and more closely, the History of Mathematics Education.
id UFMT-5_812ef346acfe51e2d209a5f39d2499b3
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5299
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling PROPOSAL FOR MATH EDUCATION PROGRAM OF CALCULATION TRAINING ACTIVITIES, THE RIO DE JANEIRO EDUCATION INSTITUTE OF DECADE 1930.PROPOSTA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NO PROGRAMA DA MATÉRIA DE ENSINO CÁLCULO, DO INSTITUTO DE EDUCAÇÃO DO RIO DE JANEIRO, DÉCADA DE 1930Teacher trainingteaching practicematters of educationInstitute of EducationFormação de professoresprática de ensinomatéria de EnsinoInstituto de Educação.This article investigates the teachers‘ proposal for teaching calculus as adhered to by the Institute of Education of Rio de Janeiro, a renowned institution for training teachers during the 1930s. Teacher training at the Institute of Education executed a proposal that did not entirely divorce theory and practice and sought to bridge the gap between knowledge of the subject and teaching the subject itself. This marked an era of emphasis on the methods for teaching as justified in the scientific literature on education. As this investigated period indicates, the proposal of the institute concerns itself as a work of historical studies affiliated to the History of Education, and more closely, the History of Mathematics Education.A proposta de formação de professores, para o ensino de matemática, foi investigada no referido trabalho, a partir da análise do programa da matéria de ensino Cálculo, do Instituto de Educação do Rio de Janeiro, na década de 1930, instituição referência para a formação de professores, no período anunciado. A formação de professores no Instituto de Educação anunciava a efetivação de uma proposta que não divorciasse a teoria e a prática, e tentava garantir isso na insistência do relacionamento das matérias de ensino com as matérias da seção de prática de ensino, entretanto, às matérias de ensino não estava destinado o ensino e aprendizagem dos conteúdos do ensino primário, não se constituía um fim desta. Marcando uma época de insistência nas questões do método para o ensino, tendo em vista uma formação menos clássica, e mais profissional, justificada na produção científica da educação. Como próprio período investigado indica, trata-se de um trabalho de cunho histórico, filiado aos estudos da História da Educação, e mais intimamente, da História da educação matemática.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2014-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/529910.26571/2318-6674.a2014.v2.n1.p115-122.i5299 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 2 Núm. 1 (2014): Janeiro a Dezembro de 2014; 115-122REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 2 n. 1 (2014): Janeiro a Dezembro de 2014; 115-122REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 2 No. 1 (2014): Janeiro a Dezembro de 2014; 115-1222318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/3495https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/9671https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/9670https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/9672https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/9673https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/9674Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Martha Raíssa Iane Santana da2017-12-13T10:01:57Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5299Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2017-12-13T10:01:57Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PROPOSAL FOR MATH EDUCATION PROGRAM OF CALCULATION TRAINING ACTIVITIES, THE RIO DE JANEIRO EDUCATION INSTITUTE OF DECADE 1930.
PROPOSTA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NO PROGRAMA DA MATÉRIA DE ENSINO CÁLCULO, DO INSTITUTO DE EDUCAÇÃO DO RIO DE JANEIRO, DÉCADA DE 1930
title PROPOSAL FOR MATH EDUCATION PROGRAM OF CALCULATION TRAINING ACTIVITIES, THE RIO DE JANEIRO EDUCATION INSTITUTE OF DECADE 1930.
spellingShingle PROPOSAL FOR MATH EDUCATION PROGRAM OF CALCULATION TRAINING ACTIVITIES, THE RIO DE JANEIRO EDUCATION INSTITUTE OF DECADE 1930.
Silva, Martha Raíssa Iane Santana da
Teacher training
teaching practice
matters of education
Institute of Education
Formação de professores
prática de ensino
matéria de Ensino
Instituto de Educação.
title_short PROPOSAL FOR MATH EDUCATION PROGRAM OF CALCULATION TRAINING ACTIVITIES, THE RIO DE JANEIRO EDUCATION INSTITUTE OF DECADE 1930.
title_full PROPOSAL FOR MATH EDUCATION PROGRAM OF CALCULATION TRAINING ACTIVITIES, THE RIO DE JANEIRO EDUCATION INSTITUTE OF DECADE 1930.
title_fullStr PROPOSAL FOR MATH EDUCATION PROGRAM OF CALCULATION TRAINING ACTIVITIES, THE RIO DE JANEIRO EDUCATION INSTITUTE OF DECADE 1930.
title_full_unstemmed PROPOSAL FOR MATH EDUCATION PROGRAM OF CALCULATION TRAINING ACTIVITIES, THE RIO DE JANEIRO EDUCATION INSTITUTE OF DECADE 1930.
title_sort PROPOSAL FOR MATH EDUCATION PROGRAM OF CALCULATION TRAINING ACTIVITIES, THE RIO DE JANEIRO EDUCATION INSTITUTE OF DECADE 1930.
author Silva, Martha Raíssa Iane Santana da
author_facet Silva, Martha Raíssa Iane Santana da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Martha Raíssa Iane Santana da
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
teaching practice
matters of education
Institute of Education
Formação de professores
prática de ensino
matéria de Ensino
Instituto de Educação.
topic Teacher training
teaching practice
matters of education
Institute of Education
Formação de professores
prática de ensino
matéria de Ensino
Instituto de Educação.
description This article investigates the teachers‘ proposal for teaching calculus as adhered to by the Institute of Education of Rio de Janeiro, a renowned institution for training teachers during the 1930s. Teacher training at the Institute of Education executed a proposal that did not entirely divorce theory and practice and sought to bridge the gap between knowledge of the subject and teaching the subject itself. This marked an era of emphasis on the methods for teaching as justified in the scientific literature on education. As this investigated period indicates, the proposal of the institute concerns itself as a work of historical studies affiliated to the History of Education, and more closely, the History of Mathematics Education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299
10.26571/2318-6674.a2014.v2.n1.p115-122.i5299
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299
identifier_str_mv 10.26571/2318-6674.a2014.v2.n1.p115-122.i5299
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/3495
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/9671
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/9670
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/9672
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/9673
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5299/9674
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 2 Núm. 1 (2014): Janeiro a Dezembro de 2014; 115-122
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 2 n. 1 (2014): Janeiro a Dezembro de 2014; 115-122
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 2 No. 1 (2014): Janeiro a Dezembro de 2014; 115-122
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814786453504