Lgbtqia+ agenda and Critical Literacy: a proposal for activities in English language classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Lauro Sérgio Machado
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/69509
Resumo: Recently, the LGBTQIA+ agenda has received attention from researchers in Critical Applied Linguistics, since language education makes it possible to promote the coexistence of young people with diversity. However, the school curriculum is still quite conservative, and administrators and teachers see the topic as highly complex. This paper, anchored in theoretical notes from Critical Literacy, discusses a systematized proposal of activities developed in an English class of a vocational computing course integrated into High School at a federal public institution in Brazil. Carrying out the activities raised reflections around the fact that, from a critical perspective, texts approaching themes concerning gender identities can contribute to an education committed to a more inclusive and egalitarian society.
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spelling Lgbtqia+ agenda and Critical Literacy: a proposal for activities in English language classes“Escrevivências”, agenda LGBTQIA+ y alfabetización crítica: una propuesta de actividades en las clases de lengua inglesaPauta LGBTQIA+ e Letramento Crítico: uma proposta de atividades em aulas de língua inglesaHomossexualidadeEducação Linguística em InglêsInstitutos FederaisEnsino Médio IntegradoHomosexualilityEnglish Language EducationFederal InstitutesIntegrated High SchoolHomosexualidadEnseñanza de idiomas en inglésInstitutos FederalesEscuela secundariaRecently, the LGBTQIA+ agenda has received attention from researchers in Critical Applied Linguistics, since language education makes it possible to promote the coexistence of young people with diversity. However, the school curriculum is still quite conservative, and administrators and teachers see the topic as highly complex. This paper, anchored in theoretical notes from Critical Literacy, discusses a systematized proposal of activities developed in an English class of a vocational computing course integrated into High School at a federal public institution in Brazil. Carrying out the activities raised reflections around the fact that, from a critical perspective, texts approaching themes concerning gender identities can contribute to an education committed to a more inclusive and egalitarian society.Recientemente, investigadores del área de Lingüística Aplicada Crítica han estado prestando atención a la agenda LGBTQIA+. Esto se debe a que, a través de la educación en idiomas, es posible promover la convivencia de los jóvenes con la diversidad. A pesar de ello, el currículo escolar sigue siendo bastante conservador y los directivos y docentes ven el tema como muy complejo. Este artículo se ancla en el constructo “escrevivências”, que es escritura guiada por las experiencias de ser sujeto afrodiaspórico, para problematizar la trayectoria de un profesor de inglés gay y negro, con el fin de justificar el trabajo con cuestiones de género en la escuela. . Luego, con base en apuntes teóricos de Alfabetización Crítica, se discute una propuesta sistematizada de actividades desarrolladas en una clase de Enseñanza Media Integrada de una institución pública federal en Brasil. La realización de las actividades suscitó reflexiones en torno a que, abordados desde una perspectiva crítica, los textos con temáticas de género y sexualidad pueden contribuir a una educación comprometida con una sociedad más inclusiva e igualitaria.Recentemente, a pauta LGBTQIA+ tem recebido atenção de pesquisadores da Linguística Aplicada Crítica, uma vez que a educação linguística possibilita promover a convivência dos jovens com a diversidade. No entanto, o currículo escolar ainda é bastante conservador, e gestores e professores veem o tema como altamente complexo. Neste artigo, ancorando-se em apontamentos teóricos dos Letramentos Críticos, discute-se uma proposta sistematizada de atividades desenvolvidas em uma aula de Inglês de um curso técnico de informática integrado ao Ensino Médio em uma instituição pública federal no Brasil. A realização das atividades suscitou reflexões em torno do fato de que, de uma perspectiva crítica, textos que abordam temáticas sobre identidades de gênero podem contribuir para uma educação comprometida com uma sociedade mais inclusiva e igualitária.PPUFU2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/6950910.14393/DLv17a2023-38Domínios de Lingu@gem; Vol. 17 (2023): Domínios de Lingu@gem; e1738Domínios de Lingu@gem; Vol. 17 (2023): Domínios de Lingu@gem; e1738Domínios de Lingu@gem; v. 17 (2023): Domínios de Lingu@gem; e17381980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUengporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/69509/36732https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/69509/37798Copyright (c) 2023 Lauro Sérgio Machado Pereirahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Lauro Sérgio Machado2024-01-26T11:16:01Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/69509Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2024-01-26T11:16:01Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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